Pod koniec roku 2017 Urząd Miasta Szczecin rozstrzygnął przetarg na przebudowę odcinka ulicy Arkońskiej od pętli Las Arkoński do al. Wojska Polskiego. W styczniu 2018 r. została podpisana umowa z generalnym wykonawcą tego zadania, firmą Eurovia Polska SA.
Zakres inwestycji obejmował przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Las Arkoński na pętlę tramwajowo-autobusową. Ponadto ulica Arkońska została poszerzona do 13 m, dzięki czemu powstały cztery pasy ruchu, po dwa pasy w każdą stronę.
Mieszkańcy Szczecina zyskali także nowy odcinek trasy tramwajowej – nowe torowisko powstało na odcinku między Lasem Arkońskim a al. Wojska Polskiego. Tory zostały wbudowane w jezdnię, tak aby dwa środkowe pasy były wspólne dla ruchu tramwajowego i kołowego. W rejonie Klubu Sportowego Arkonia powstał parking dla 174 samochodów i cztery stanowiska dla autokarów. Istniejący wiadukt nad parkowym ciągiem pieszo-rowerowym został również przebudowany i wzmocniony.
Dużym wyzwaniem tego projektu była budowa ronda o dwóch pasach ruchu, które powstało u zbiegu ul. Arkońskiej z al. Wojska Polskiego. Rondo jest bardziej bezpiecznym, bezkolizyjnym rozwiązaniem, co znacznie większa bezpieczeństwo na trasie o tak dużym natężeniu ruchu.
W ramach inwestycji wykonano także przebudowę odcinka ulicy Szafera, która przylega do nowo powstałego ronda. Ponadto przebudowana została sieć gazowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, a także linia elektroenergetyczna oraz oświetlenie.
– Z uwagi na skalę i złożoność realizowanego zadania było to dla nas spore wyzwanie, niestety nie obyło się też bez dodatkowych trudności mówi Paweł Knap, dyrektor oddziału Szczecin Eurovia Polska SA. – Już w trakcie prowadzonych przez nas prac konieczna była aktualizacja projektu, co opóźniło trochę zakładany pierwotnie termin zakończenia zadania. Mam jednak nadzieję, że końcowy efekt naszej pracy zrekompensuje mieszkańcom tych kilka dodatkowych miesięcy oczekiwania na oddanie trasy. Z tego miejsca chciałbym podziękować zarówno inwestorowi za dobrą współpracę, jak i całemu zespołowi Eurovia, który pracował przy realizacji tego zadania.
Arkońska w liczbach: 16 285 m sześc. wykopów 22 652 m sześc. nasypów 16 591 t masy bitumicznej 8 539 m.b. przebudowanych linii trakcyjnych 4 172 mkw. nawierzchni z kostki kamiennej 12 377 mkw. chodników z kostki betonowej 10 982 m.b. krawężników 15 217 szt. drzew i krzewów 14 078 mkw. trawników Wartość zadania to ponad 93 mln zł brutto
|