W ubiegłym roku na Pomorzu Zachodnim przybyło 144 km nowych dróg ekspresowych. W realizacji jest obecnie kolejne 158 km obwodnic i dróg S3, S10 i S11 o wartości 5,77 mld złotych. – Nie zwalniamy tempa w rozbudowie infrastruktury drogowej regionu. Pomimo oddania w ubiegłym roku dróg o rekordowej w historii długości, dzięki kolejnym inwestycjom długość dróg w realizacji wręcz wzrosła. Dla wszystkich pozostałych planowanych inwestycji prowadzimy prace przygotowawcze, także w dalszej kolejności mamy do realizacji jeszcze 350 km o wartości ponad 18 mld złotych – mówi Łukasz Lendner, dyrektor GDDKiA o.Szczecin.
Rządowy Program „100 obwodnic”, w którym znalazło się 9 inwestycji w województwie zachodniopomorskim umożliwił uruchomienie kolejnych projektów, poza drogami szybkiego ruchu. – To bardzo ważny program, pierwszy raz pojawiły się pieniądze przeznaczone na mniejsze inwestycje, często bardzo potrzebne. Mieszkańcy Gryfina czy Szczecinka jako pierwsi skorzystają z efektów tego programu, dla pozostałych inwestycji musimy wykonać niemal cały proces przygotowawczy. Te, jak i pozostałe inwestycje nie byłyby możliwe bez decyzji Rządu RP i ministra infrastruktury o przeznaczeniu znacznych środków finansowych na ich realizację – dodaje Łukasz Lendner.
Droga S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa promami ze Szwecji do Świnoujścia, aby kontynuować podróż w dalsze kierunki. Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą 3 autostrady – A6, A2 i A4. Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin – Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. Na Pomorzu Zachodnim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia.
Pierwszym odcinkiem, patrząc od Szczecina, jest Miękowo – Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ten dwujezdniowy odcinek oznaczony jako droga S3 powstał w II połowie lat 70. ubiegłego wieku. Pierwotnie na drodze powstał tylko jeden węzeł – Rurka (Goleniów Południe), w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z DW 142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Z dwóch jezdni i nowych węzłów kierowcy mogą korzystać już od czerwca tego roku. Obecnie kończone są drogi zapewniające dojazd do nieruchomości przy drodze. Wykonywane jest ogrodzenie całej trasy, a w pobliżu węzła Goleniów Południe trwają prace wykończeniowe przy górnym przejściu dla dużych zwierząt. Termin kontraktowego zakończenia prac to kwiecień przyszłego roku.
Dwujezdniowa droga S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 roku obwodnicy Miękowa, dalej jest jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 – Brzozowo – Miękowo o długości 22,4 km. Ten fragment „trójki” w okresie wakacyjnym był dotychczas jednym wielkim zatorem. Nowa dwujezdniowa S3 połączy zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyn, Parłówek i Ostromice. Kontrakt o wartości 360,5 mln złotych kończy się w kwietniu przyszłego roku. Zaawansowanie realizacyjne jest duże. Kierowcy mogą już korzystać z jednej jezdni nowej S3 od Przybiernowa do Babigoszczy. Jeszcze w październiku zostanie udostępniony fragment omijający Brzozowo. Ruch odbywał się będzie jeszcze jedną jezdnią w obu kierunkach z ograniczeniami prędkości i zakazem wyprzedzania. Kolejne zmiany organizacji ruchu będą oznaczały już otwarcie drogi w przekroju dwujezdniowym. Nowa S3 poprowadzona jest w większości obok dotychczasowej DK3, komunikację z pozostałymi drogami zapewnią 3 węzły drogowe – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga będzie przebiegała w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są 4 duże przejścia dla zwierząt.
Ostatnim fragmentem drogi S3 na Pomorzu Zachodnim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście – Troszyn o długości 34,5 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna. Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezdniowa i konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która będzie zapewniała odpowiednią przepustowość, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu. W sierpniu tego roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi. Realizacja drogi została podzielona na dwa fragmenty – Świnoujście-Dargobądz i Dargobądz-Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 miliarda złotych. Wykonawcy przystąpili już do prac projektowych, na trasie można już spotkać geodetów prowadzących pomiary. Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku. Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami, tam gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Na fragmencie prowadzącym przez teren Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do istniejącej, będą przez to ciaśniejsze łuki i ograniczenie prędkości. Powstanie 6 węzłów drogowych, miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.
Między Szczecinem a Stargardem powstaje druga jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa o długości 6,4 km. Od lipca tego roku kierowcy mogą już przejechać nową jezdnią, wraz z jej otwarciem rozpoczął się remont starej jezdni. Prace remontowe zbliżają się już ku końcowi. Do końca tego roku powinniśmy pojechać obwodnicą już w przekroju dwujezdniowym. W ramach kontraktu na północ od S10 powstała też droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo o długości 3,2 km, można z niej korzystać od końca sierpnia tego roku. Wraz z zakończeniem realizacji drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki jako droga ekspresowa zostanie oznakowany cały odcinek DK10 od granicy Szczecina do początku obwodnicy Stargardu.
Tunel w Świnoujściu – wyczekiwana od dziesiątek lat inwestycja, jest już na etapie realizacji robót budowlanych. Od początku tego roku trwają zasadnicze prace budowlane na inwestycji. Ku końcowi zmierza budowa komory startowej maszyny TBM, która ma długość 120 metrów i ściany zagłębione 50 metrów poniżej terenu. W zakładzie prefabrykacji powstają już pierwsze elementy, które będą stanowiły obudowę tunelu. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której przewierci się maszyna TBM. Sama maszyna drążąca 7 października przypłynęła z Chin, została już rozładowana ze statku, będzie montowana i testowana w komorze startowej. Wiosną przyszłego roku ma się rozpocząć drążenie samego tunelu. Jesienią tunel powinien zostać wydrążony, potem jednak będzie musiała powstać w nim jezdnia, galeria ewakuacyjna i wszelkie instalacje oraz wyposażenie. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, GDDKiA jest inwestorem zastępczym, projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Tunel ma być gotowy zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku.
Roboty na autostradzie A6 przy węźle Szczecin Kijewo i odcinku Szczecin Dąbie – Rzęśnica przerwała w ubiegłym roku firma Energopol Szczecin, co skutkowało odstąpieniem od umów przez GDDKiA. Na odcinku Dąbie – Rzęśnica nowy wykonawca zakończył prace na nawierzchni i przez wakacje nie było utrudnień w ruchu. Obecnie kończone jest przejście dla zwierząt, które ma być do końca roku gotowe. Wówczas cały odcinek będzie zakończony.
Nowi wykonawcy weszli również na przebudowę węzła drogowego Szczecin Kijewo. Niemal gotowy jest nowy wiadukt na jezdni w stronę Szczecina, obecnie powstają najazdy na ten obiekt. Do ruchu zostały oddane dwie nowe łącznice. Wiązało się to ze zmianami organizacji ruchu, które muszą występować podczas prowadzenia tak znaczących robót na funkcjonującym węźle. Do końca roku nowa jezdnia powinna zostać uruchomiona. Trwa przetarg na realizację trzeciego etapu robót na węźle, który będzie obejmował wszystkie pozostałe prace, takie jak budowa drugiego wiaduktu wraz z jezdnią DK10, przebudowa jezdni A6, czy budowa pozostałych łącznic. Prace te rozpoczną się w przyszłym roku i zakończą w roku 2022.
Inwestycją, dla której również trzeba było znaleźć nowych wykonawców była też obwodnica Wałcza w ciągu drogi S10. W tym roku sukcesywnie podpisywaliśmy umowy z firmami, które kończą roboty na tej inwestycji. Budowa tej ważnej trasy o długości 17,8 km jest już na końcowym etapie. Na jezdniach głównych jest już wykonana warstwa ścieralna nawierzchni. Trwają prace wykończeniowe i roboty na węzłach drogowych. Przed końcem tego roku kierowcy powinni wjechać na obwodnicę, co pozwoli ruchowi tranzytowemu na ominięcie zatłoczonego centrum Wałcza.
Przyszły rok również będzie obfitował w wiele nowych wydarzeń związanych z pozostałymi inwestycjami GDDKiA. Zakończy się budowa obwodnicy Myśliborza w ciągu DK26, drogi która wyprowadzi ruch tranzytowy z zabytkowego centrum miasta. W przetargu jest budowa I etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, znamy już oferty wykonawców i w przyszłym roku prace budowlane powinny na tej bardzo potrzebnej inwestycji ruszyć. W III kwartale przyszłego roku planowane jest rozpoczęcie robót na odcinku S11 Koszalin – Bobolice o długości blisko 48 km. Wykonawcy przygotowują obecnie szczegółowe projekty tej trasy. W bieżącym roku rząd przydzielił finansowanie dla realizacji robót na wszystkich brakujących odcinkach drogi S6 od Koszalina do Gdańska. Oznacza to również możliwość ogłoszenia przetargów w III kwartale przyszłego roku na budowę odcinków tej drogi od Koszalina do Słupska o długości 46 km. Trwają również prace przygotowawcze dla wszystkich pozostałych inwestycji, takich jak S10 od Stargardu do Piły, S11 Bobolice – Szczecinek, czy też zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Prowadzenie tak wielu inwestycji i prac przygotowawczych nie było by możliwe bez decyzji rządu i ministra infrastruktury przyznających finansowanie na rozwój infrastruktury drogowej na Pomorzu Zachodnim.
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym programie budowy „100 obwodnic” znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Są to nowe obwodnice, które dzięki temu programowi mogły wejść do realizacji. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 na koniec września ogłosiliśmy przetarg na realizację. Do końca tego roku ogłosimy jeszcze przetarg na realizację obwodnicy Szczecinka na DK20. Będą to pierwsze obwodnice z Programu 100 obwodnic, które wejdą do realizacji. Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22 prace przygotowawcze już trwają. Projektanci opracowują pierwsze korytarze przebiegu, gdyż proces przygotowania tych inwestycji ruszył od samego początku. Dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20 trwają przetargi na opracowanie dokumentacji ofert, najkorzystniejsze już są wybrane i jeszcze w tym roku projektanci powinni przystąpić do pracy. Znamy również oferty projektantów dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13, tu opracowywany będzie projekt budowlany i projekty wykonawcze.