Z dwoma milionami ton ładunków rocznie jest czwartym portem morskim w Polsce. Przed polickimi nabrzeżami tylko Gdańsk, Gdynia i zespół portowy Szczecin – Świnoujście.
Specyfiką Portu Morskiego Police są przede wszystkim towary masowe – głównie fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa oraz nawozy. Należą do niego cztery terminale przeładunkowe: morski, barkowy, Mijanka oraz Jasienica.
Port morski położony jest na lewym brzegu Kanału Polickiego w biegu rzeki Odry, pomiędzy 45. a 50. kilometrem toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Ma nabrzeże o długości 415 metrów i głębokości eksploatacyjnej 10,5 metrów. Podzielono je na dwa stanowiska – pierwsze, do wyładunku surowców, drugie, tzw. nawozowe, do załadunku produktów Grupy Azoty Police. Do portu mogą zawijać statki mierzące do 215 metrów długości, 31 m szerokości i o zanurzeniu 9,15 metrów. Keja wyposażona jest w dwie suwnice do rozładunku, urządzenie załadowcze, a także dwa żurawie chwytakowe. W skład infrastruktury wchodzą również utwardzone place składowe.
Port Barkowy dysponuje trzema nabrzeżami o łącznej długości 791 metrów i głębokości eksploatacyjnej 4,5 metra. Ładunki obsługiwane są za pomocą dwóch żurawi chwytakowych oraz taśmociągu załadowczego. Przy nabrzeżu mogą cumować barki i statki o długości do 120 metrów i zanurzeniu 4 metrów, czyli o nośności ok. 3 tys. DWT.
Natomiast stanowisko przeładunkowe Mijanka jest nabrzeżem o długości całkowitej 286 metrów i głębokości zanurzenia statków do 9,15 metra. Przeznaczone jest do przeładunku produktów płynnych i wyposażone jest w punkt przeładunkowy amoniaku. W Mijance mogą być obsługiwane statki do 24 tys. DWT. Jeszcze w tym roku planowana jest jej modernizacja. Zwiększone zostaną parametry stanowiska i wielkości obsługiwanych statków.
Terminal w Jasienicy na rzece Gunica zbudowano w 1979 r. z przeznaczeniem do przeładunku przede wszystkim kruszyw do budowy Zakładów Chemicznych Police. Dziś jest użytkowany do postoju jednostek śródlądowych, a prowadzące do niego drogi wodne są wykorzystywane do żeglugi komercyjnej oraz turystycznej. Długość linii cumowniczej wynosi 220 m, dopuszczalne zanurzenie przy nabrzeżu to 1 metr oraz w kanale dojściowym 0,8 metra. Keja wyposażona jest w urządzania odbojowe oraz urządzenia cumownicze.
Wkrótce ranga Portu Morskiego Police wzrośnie jeszcze bardziej. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało o rządowych gwarancjach na dofinansowanie pogłębienia toru wodnego na podejściu do Polic. Pozwoli to portowi Grupy Azoty Police na przyjmowanie jeszcze większych statków.
(k)