Opracowanie koncepcji modernizacji Odry skanalizowanej oraz nakreślenie wytycznych dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej – to główne założenia projektu badawczego w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry. Wykonawcą projektu jest Politechnika Wrocławska, partnerami – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Grupa Azoty Police, Grupa Azoty Kędzierzyn i Polska Żegluga Morska.
Realizowany przez wrocławską uczelnię projekt był jednym z tematów omawianych podczas I Kongresu Żeglugi Śródlądowej. Opolskie spotkanie, które odbyło się w zeszłym tygodniu, poświęcone odbudowie transportu rzecznego wywołało dyskusję na temat stanu naszych wód oraz prowadzonych i planowanych inwestycji. Minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że w ciągu dwóch lat barki ponownie powrócą na Odrę.
Wyniki badań projektu badawczego w zakresie poprawy żeglowności Odry stanowić mają część dokumentacji rządowego Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, którego wdrożenie przyczyni się do rozwoju portów wzdłuż Odry m.in. dzięki zwiększeniu przewozu ładunków drogą wodną.
Żeglowna Odra jest ważna zwłaszcza dla dwóch spółek Grupy Azoty – w Policach i Kędzierzynie Koźlu, które posiadają własne porty. W związku z rozbudową zakładów o wytwórnię polipropylenu w Porcie Morskim Police ma powstać terminal przeładunkowo-składowy. Pogłębienie toru wodnego oraz regulacja rzeki dzięki zmodernizowanym lub nowym budowlom hydrotechnicznym pozwolą z jednej strony zawijać większym statkom morskim, z drugiej zaś korzystać z barek w przewozach surowców i produktów w górę Odry i na szlaki rzeczne Europy Zachodniej. Jest to realne, gdyż priorytetem Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” jest m.in. utworzenie połączenia Dunaj – Odra – Łaba.
Może się do tego przyczynić rozwój Odrzańskiej Drogi Wodnej – poprzez modernizację istniejącej infrastruktury na Odrze skanalizowanej oraz użeglownienie rzeki na odcinku swobodnie płynącym (między Małczycami a Widuchową).
(kp)