Piątek, 27 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Prezydent obiecuje tramwaj

Data publikacji: 27 marca 2019 r. 16:45
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:36
Prezydent obiecuje tramwaj
 

Nie będzie tramwaju do Mierzyna, miasto rezygnuje z budowy! - taka informacja obiegła we wtorkowy wieczór szczecińskie Gumieńce. To koniec marzeń o usprawnieniu komunikacji, mniejszych korkach, ciszy na ul. Okulickiego i przede wszystkim bezpiecznych przejściach dla pieszych - komentowali mieszkańcy. Wszystko przez zapis, jaki pojawił się w Biuletynie Informacji Publicznej szczecińskiego UM. Prezydent jednak uspokaja: linia tramwajowa powstanie!

Zamieszanie powstało, gdy w BIP pojawił się zapis o treści "aktualizacja dokumentacji aplikacyjnej projektu pn. Budowa nowych tras tramwajowych w Szczecinie, w związku z planowaną rezygnacją z zadania 1 - Budowa torowiska do nowej pętli tramwajowej Mierzyn". Na lokalnym forum od razu zawrzało.

- Nie zapadły żadne wiążące decyzje co do rezygnacji z budowy torowiska do pętli tramwajowej Mierzyn - zapewnia "Kurier" Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Postępowanie przetargowe jest w toku. Umowa dotycząca aktualizacji dokumentacji aplikacyjnej, jest potrzebna do tego, aby przeanalizować wszystkie możliwe warianty.

Projekt budowy torowiska w ul. Ku Słońcu wraz z nową pętlą przy CH "Ster" zyskał unijne dofinansowanie - w wysokości 19,8 mln. Ale to zadanie jest ściśle powiązane z dwoma innymi: przebudową ul. Arkońskiej oraz ul. Szafera, gdzie także przewidziano nową trasę i pętlę tramwajową.

- Projekty tramwajowe są w dalszym ciągu priorytetem inwestycyjnym miasta i będą realizowane w pierwszej kolejności - podkreśla prezydent Krzystek. - Mieszkańcy mogą być spokojni, tramwaj do Mierzyna powstanie. Natomiast my jesteśmy zaniepokojeni wysokimi cenami, co widać w przypadku nie tylko tego przetargu. Dlatego zlecamy różne analizy, które wykażą, czy w przypadku przesunięcia środków na jakieś zadanie, ta czy inna inwestycja nie mogłaby zostać zrealizowana w innej perspektywie finansowania.

Tramwaj do Mierzyna powinien powstać do 2021 r. Osobno spółka Tramwaje Szczecińskie realizuje program modernizacji torowisk za ponad 300 mln zł. W ciągu roku udało się ogłosić zaledwie dwa z planowanych ponad 20 przetargów, żadnego nie rozstrzygnięto. Tam również wykonawcy chcą większy kwot, niż miasto zarezerwowało w budżecie.

- Stąd nasze zaniepokojenie - tłumaczy Dominika Jackowski. - Jako radni miasta i radni osiedla z Gumieniec nie wiemy niczego na pewno. Pan prezydent obiecał budowę linii tramwajowej do CH "Ster", ale  tak naprawdę niczego nie mamy na piśmie i niczego nie możemy być pewni.

Stąd decyzja o petycji, jaką mieszkańcy Gumieniec podpisują od środy, domagając się realizacji inwestycji. W ramach budowy torowiska mają powstać także dodatkowe przejścia dla pieszych wyposażone w sygnalizację świetlną, czego okoliczni mieszkańcy domagają się od lat. W tej okolicy często dochodzi do potrąceń, także śmiertelnych. Ale nowa linia to także znacznie krótszy dojazd do centrum i mniejszy ruch na ul. Okulickiego, gdzie pod wpływem przejeżdżających tramwajów pękają ściany starych budynków.

Petycję można podpisywać m.in. w sklepie "Żabka" przy ul. Okulickiego, w piekarni "Asprod" na osiedlu Za Sterem, a w czwartek w godz. 17-18 przy placu zabaw w CH "Ster".

- Podpisy popierające tę inwestycję będziemy zbierać wspólnie z Magdaleną Zagrodzką, radną z Mierzyna - zapewnia Dominika Jackowski. ©℗

Tomasz Tokarzewski

Fot. Mirosław Winconek (arch.)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

kierowca
2019-03-29 11:32:48
Tramwaj to już przeżytek! Niech te pieniądze przeznaczą na naprawę dróg w Szczecinie!
Brat P.
2019-03-29 03:52:21
Tu chodzi o transport powietrza pomiedzy Mierzynem a Centrum - to jeden z celow tramwaju; UE dala tez kase na puste autostrady w Hiszpanii czy niepotrzebne lotniska w Polsce - podatnik zaplaci....
Tak jest
2019-03-28 20:18:49
Po jakie licho ten tramwaj do wiochy MIERZYN skoro tam dojeżdżają puste autobusy z Kwiatowej .
Woda
2019-03-28 18:06:29
Tramwaj jest potrzebny bezpartyjnej partii Pana K. bo w kierunku Mierzyna mieszka więcej aktywnych politycznie ludzi bezpartyjnej partii niż na przykład w kierunku Tamy Pomorzańskiej - bo Tama Pomorzańska ma biedniejszych mieszkańców niż willowy Mierzyn - tu chodzi o polityków a nie przeciętnych obywateli i dlatego tramwaj pojedzie na te ulice....
JA
2019-03-28 16:38:33
Proponuje zlikwidować wszystkie tramwaje a z oszczędności postawić drugi stadion dla świetnych kopaczy. I na pomnik dla radych i prezydenta by starczyło.
ObywatelSZ
2019-03-28 11:02:14
Panik Prezydencie, Tramwaj w tej części miasta jest konieczny! Jeśli go nie będzie, obiecuję, że zmobilizuję mieszkańców Gumieniec do niegłosowania na Bezpartyjnych w następnych wyborach!
@Kpiarz
2019-03-28 08:37:18
Przecież metro się buduje!!! Wczoraj na Wyspie Puckiej całe pół METRA wykopali...mało?
mms
2019-03-28 08:23:04
@ ABC Gdyby zakazać jazdy samochodm osobowym po torowisku na ul. Krzywoustego (od pl. Zwycięstwa do pl. Kościuszki), tramwaje nie miały by opóżnienia po 7-8 min. (jeżdżą tam 3 razy dłużej niż przewiduje rozkład jazdy). Dominika Jackowski kandydatka do Rady Miasta została wybrana z Gumieniec. To by było dziwne,gdyby była przeciwna budownie torowiska na Gumieńcach, które też jest sprawą miasta. Gumieńce to nie rogatki ani obrzeże miasta, to tylko 10 min. jazdy tramwajem i już jesteśmy na pl Kościuszki (Centrum). Znam dużo innych miejsc w Szczecinie, do których trzeba jechać znacznie dłużej i tam można inwestiować tylko nie na Gumieńcach. Obecnie to tramwaj do cukierni (2 kroki z tramwaju do drzwi) a ja chcę by był wreszcie do domu i powinin on jeździć już od co najmniej 10 lat.
@architekt
2019-03-28 07:03:47
Z Ciebie taki architekt jak z koziej dupy trąbka.Zamiast pisać głupoty to wsiadłbyś w 6-tkę i przejechałbyś się na Gocław.Zobaczyłbyś jak dużo ludzi korzysta z tej linii.Ale nie wolisz głupoty pisać .Pewnie nigdy na Gocławiu nie byłeś i nie wiesz gdzie to jest.
Obserwator
2019-03-28 04:23:32
Mam propozycję.Prezydent zamiast tracić czas na analizowanie,która z potrzebnych inwestycji będzie realizowana pierwsza,urządzi publiczne losowanie. Na Wałach Chrobrego.I natychmiast przetarg.Skończy się gadanie,podchody i takie tam różne.Pan Prezydent zajmie się poszukiwaniem pieniędzy.Im więcej tym lepiej. Pozdrawiam
Abc
2019-03-28 00:22:51
Nie ma takiego miasta na świecie, w którym nie ma korków. Budowa kolejnych linii tramwajowych jest absurdem. Za chwilę zdrożeje prąd, a efektem tego będą droższe bilety i\lub wyższe podatki, by dofinansować nierentowną komunikację miejską. Gdyby zlikwidować tramwaje na Krzywoustego czy Piastów, to przepustowość ulic zwiększy się o szerokość torowiska. Podobnie na Wojska Polskiego, Wyzwolenia czy Niepodległości. Korki nadal będą, jednak mniejsze. Do tego jeden zepsuty tramwaj, nie będzie paraliżował komunikacji.
Magda
2019-03-27 22:56:21
Może i wydawać się, że tramwaj nie potrzebny i kosztowny. Ale jako korzystająca z komunikacji miejskiej uważam, że ten tramwaj po części rozwiąże problem korków w Mierzynie i na Ku Słońcu. Ponadto przejścia przy Kwiatowe i Źrodlanej są niebezpieczne, raptem dwa dni temu znowu potrącenie pieszej na pasach. Obiecana sygnalizacja będzie robiona wraz z przebudowa. Gumieńce czekają Panie Prezydencie na te inwestycje. Wydaje Pan zgody na budowę potężnych osiedli to i środki na dogodne warunki muszą się znaleźć. W następnej kolejności proszę pamiętać o przedszkolach i większej szkole.
O
2019-03-27 22:08:19
juz 10 lat temu powinien tam jeździć tram.
Mieszkaniec
2019-03-27 20:57:25
Dla pani Jackowsky :) najważniejsze są Gumieńce. Będąc radną MIASTA powinna wziąć w swoje ręce sprawy miasta a nie konkretnie SWOJEJ dzielnicy. No chyba że jest radną DZIELNICOWĄ. Czego żądać od byłego członka KOD.
Maciek
2019-03-27 20:46:29
Brawo! Zwinąć tory z trasy na Gocław i przełożyć je na Gumieńce i dalej może - idąc za ciosem - pod granicę przez podszczecińskie wsie...
Mieszkaniec
2019-03-27 20:41:31
A ja jestem zadowolony, przynajmniej nie będę miał pętli pod oknami, spokój i względną ciszę
architekt
2019-03-27 20:11:35
Jak można tolerować fakt, że pusta 6-stka jeździ na Gocław. Tam trzeba zlikwidować ten kierunek, a budować linie tramwajowe tam gdzie mieszka wiele tysięcy ludzi i co roku jest ich więcej, bo Gumieńce i Mierzyn to dynamicznie rozwijający się rejon. Na Zachodzie mówią, że mamy problem z zrządzaniem przestrzenią i coś w tym jest.
Kamila
2019-03-27 19:57:09
Ten tramwaj jest bardzo potrzebny. Mam nadzieję, że Prezydent dotrzyma słowa.
Kpiarz
2019-03-27 19:25:40
A może tak linię metra centru na rogatki pod Gumieńce podciągnąć...?! Jak szaleć, to szaleć!
www
2019-03-27 18:12:10
@ Szczecinianin, jeżeli ktoś na miejsce do mieszkania wybiera obrzeża miasta, powinien liczyc się z niedogodnościami i posiadać samochód. Nie bez powodu działki w takich miejscach sa tańsze od tych np. w centrum miasta, które o ile jeszcze gdzieś się uchowały osiągają zawrotne ceny. Poza tym przejście tych kilkuset metrów piechotą to samo zdrowie...
SromotnikBezwstydny
2019-03-27 18:04:40
Unia Eu. dała fundusze na tę budowę. Pytam więc o co ten raban???
@Szczecinianin
2019-03-27 17:43:05
Idź się leczyć... nawet gdyby były jakieś tam układziki to w tamtym rejonie powstało w ostatnich 20 latach ogromne osiedle i tramwaje do Steru powinien być już wybudowany za Jurczyka który też był chory "na Niemca" i cały Zachod.
www
2019-03-27 17:26:34
Rezygnacja byłaby dobrą decyzją. Po co wydawać tyle pieniędzy na kilkaset metrów torów tramwajowych w podrzędnej, peryferyjnej części Szczecina, podczas gdy np. ulica Kolumba, niemal w sercu miasta nie może doczekac się remontu...
Szczecinianin
2019-03-27 16:56:15
Ten tramwaj w kierunku Mierzyna z zawrotką przy CH Ster to od początku jedno wielkie nieporozumienie. Marnotrawstwo publicznych funduszy. To fanaberia, a za nią loobbuje - jak widać - już nie tylko radny z grupy p. Krzystka, a obecny przewodniczący rady miasta, ale i jego nowii koalicjanci z KO.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA