Do Polic w 37 min, do Goleniowa w 38, do Gryfina w 24, a do Stargardu w 40 - takie mają być czasy przejazdu Szczecińską Koleją Metropolitalną, która ma być uruchomiona w połowie 2022 r. By rozpoczęła funkcjonowanie, uczyniono kolejny ważny krok: miasto Szczecin podpisało porozumienie ze Szczecińskim Obszarem Metropolitalnym, które będzie beneficjentem unijnych środków i koordynatorem poszczególnych projektów.
- Szczecińska Kolej Metropolitalna to nie jest nowy pomysł, pracujemy nad tym od lat - przypomina Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - W wielu miastach takie rozwiązanie się sprawdza, w naszej metropolii, choć mniejsza, również powinno zdać egzamin.
Atutem SOM jest istniejąca sieć kolejowa. Częściowo wymaga modernizacji oraz budowy SKM infrastruktury. W jej skład wchodzi m.in. 40 węzłów przesiadkowych, z których 26 wybuduje miasto. Każdy z nich będzie połączeniem przystanku kolejowego, modernizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, z budowanym przez SOM przystankiem komunikacji miejskiej oraz parkingiem samochodowym i rowerowym.
- W sumie powstanie 1879 miejsc parkingowych dla samochodów i 630 dla rowerów - dodaje Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia SOM.
Takie węzły powstaną przy istniejących już przystankach kolejowych, które trzeba wyremontować, ale także w kilku nowych miejscach. W planach są m.in. "Arkońska" (w pobliżu Technoparku Pomerania), "Dunikowo" i "Trzebusz" przy strefie ekonomicznej czy "Ku Słońcu" (przy skrzyżowaniu z ul. Sikorskiego), który ma ułatwić dotarcie na Cmentarz Centralny.
Zawarte w środę (13 grudnia) porozumienie zakłada, że w momencie przyznania dofinansowania, co ma nastąpić w styczniu przyszłego roku, SOM będzie mógł ogłosić przetargi (specyfikacje są już gotowe) na projekty poszczególnych węzłów. Jako beneficjent środków będzie miał do dyspozycji w sumie 98 mln zł. Do tej puli Szczecin dołoży nieco ponad 20 mln (ok. 700 tys. w roku 2018). Cały projekt utworzenia SKM pochłonie ok. 740 mln zł. Oprócz nowych połączeń nowoczesnym taborem, którym dysponuje i który będzie sukcesywnie uzupełniany przez marszałka, należy stworzyć jeszcze wspólną taryfę, jeden bilet i podmiot, który zajmie się organizacją komunikacji na całym obszarze.
ToT
Fot. Tomasz Tokarzewski
Wizualizacje SOM