Osoby niesłyszące żyją wśród nas. Temu, w jaki sposób się z nimi komunikować, jak pomóc im w codziennej sprawie i trudnej sytuacji, służył projekt „Głusi w przestrzeni publicznej”. W środę (30 listopada) w szczecińskim Urzędzie Miasta podsumowano jego efekty.
Projekt rozpoczął się w połowie 2015 roku i był finansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Stanowi kontynuację wspólnych działań Oddziału Zachodniopomorskiego Polskiego Związku Głuchych i Urzędu Miasta Szczecin. W drugiej odsłonie do programu włączyły się jednostki miasta: Technopark Pomerania, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie oraz Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych.
– Głównym założeniem projektu było zwiększenie świadomości obywatelskiej osób z wadą słuchu i umożliwienie im samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej – informuje Magdalena Strózik z Centrum Informacji szczecińskiego Urzędu Miasta. – Działania skupiały się na trzech obszarach: uproszczenia języka najważniejszych procedur urzędowych, przygotowanie pracowników administracyjnych do skutecznej komunikacji z osobami niesłyszącymi i niedosłyszącymi oraz stworzenie przewodnika po instytucjach publicznych, który byłby ogólnodostępny dla osób głuchych. Język urzędniczy jest trudny w odbiorze nie tylko dla niesłyszących. Upraszczanie procedur administracyjnych do poziomu zrozumiałego dla osób z wadą słuchu wymagało włożenia ogromnej pracy oraz zaangażowania spółek miejskich.
W efekcie przeszkolono blisko 400 pracowników z Technoparku Pomerania, ZBiLK-u, MOPR-u oraz ZDiTM-u, jednocześnie wyposażając kadrę urzędniczą w materiały informujące o tym, w jaki sposób komunikować się z osobami niesłyszącymi w sytuacji kryzysowej np. zagrażającej życiu. Poza szkoleniami urzędników, przygotowano ponad 40 uproszczonych spraw urzędowych w języku migowym, a pod adresem gwpp.pzg.szczecin.pl powstał internetowy przewodnik po urzędach. Dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu osoby niesłyszącej w pracę nad stroną, portal został przystosowany dla odbiorcy w sposób przejrzysty i czytelny. Przewodnik zawiera w sumie ponad 70 przetłumaczonych procedur urzędniczych z obu edycji projektu.
Ponadto projekt umożliwił także szereg spotkań i prelekcji dla niesłyszących m.in. MOPR zorganizował warsztaty z zakresu przeciwdziałania przemocy czy prelekcję w sprawie programu 500 plus. Dodatkowo przez 11 miesięcy 2016 roku działał punkt konsultacyjny w Ośrodku Interwencji Kryzysowej z dyżurem tłumacza języka migowego. Urzędnicy uczą się tego języka i w mieście pojawia się coraz więcej miejsc przyjaznych osobom głuchym.
(p, el)
Fot. UM