Czy szczeciński port ma się przenieść do Podjuch? Pyta stowarzyszenie „Odrą w Świat”, zauważając, że Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku nie uwzględnia przebudowy mostu nad Regalicą, który utrudnia żeglugę na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Niweczy też plany odbudowy transportu śródlądowego, na co liczy port.
Między innymi do Krajowego Programu Kolejowego odsyła projekt „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Do piątku (30 września) można jeszcze zgłosić uwagi do tego dokumentu.
– Przebudowa zwodzonego mostu kolejowego w szczecińskich Podjuchach jest konieczna jako element modernizowanej magistrali kolejowej CE-59 oraz koordynacji inwestycji związanych z Odrzańską Drogą Wodną – podkreśla Zbigniew Antonowicz, prezes stowarzyszenia „Odrą w Świat”. – Jest on wąskim gardłem w sieci kolejowej i wodnej śródlądowej w relacjach z portem szczecińskim. Decyzja o zakończeniu prac rewitalizacyjnych na stacji Szczecin Podjuchy może zniweczyć efekty oczekiwane po pogłębieniu toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Większe statki będą mogły przywozić dwukrotnie większe partie ładunkowe niż obecnie, co będzie dużym wyzwaniem związanym z ich wywozem, również koleją i barkami.
Niestety, negatywne stanowisko w tej sprawie wyraził wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński, na spotkaniu konsultacyjnym 19 września w Szczecinie. Zawierało dwa argumenty: przepustowość mostu wynosi tylko 30 proc., a koszt przebudowy jest bardzo duży.
Jednak już dziś obiekt blokuje żeglugę. Na przejście pod podniesionym przęsłem zestawu pchanego potrzeba nawet 40 minut. Poza tym, mimo niedawnego remontu, dochodzi do awarii przęsła. W tej sytuacji rozwój przewozów barkowych w relacjach z zespołem portów stanie się niemożliwy. A rządowe plany zakładają transport Odrą nawet 10 mln ton towarów rocznie.
– Do piątku można przesłać uwagi do „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” i upomnieć się o przebudowę mostu w Podjuchach – zachęca prezes Antonowicz. – Formularz jest na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju.
Tekst i fot. (ek)