Kolejny, wciąż niepewny termin otwarcia pętli autobusowej przy ul. Turkusowej na szczecińskim prawobrzeżu to przełom obecnego i przyszłego roku. Wtedy też dopiero zmieni się układ linii w tej części miasta. Na razie trwają konsultacje nad ich przebiegiem i częstotliwością. We wtorek 10 października rozmawiali o tym członkowie Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska szczecińskiej RM, przedstawiciele kilku Rad Osiedli, ZDiTM oraz Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie", które obsługuje zdecydowaną większość połączeń w tej części miasta.
Zgodnie z propozycją ZDiTM linia 54, obecnie kursująca na trasie Kijewo-Basen Górniczy zostanie skrócona - od pętli na os. Słonecznym pojedzie z pominięciem ul. Pszennej do pętli "Turkusowa", z dotychczasową częstotliwością. Linia 55 w obecnym kształcie ma być zlikwidowana. Pojedzie za to co 20 min. w godzinach szczytu z os. Bukowego do Turkusowej, wspomagając linię 65. Autobusy 56 i 96 zamiast co 24 min. pojadą co 30 - to zmiana na wniosek mieszkańców, którzy twierdzą, że przy obecnej częstotliwości linie w tej części miasta i tak jeżdżą stadami, a potem trzeba długo czekać. Po zmianach kursy nie powinny się pokrywać. W miejsce zlikwidowanej linii 55 do Klucza kursować ma wydłużona linia 64, z częstotliwością co 20 min. przez cały dzień. Linia 65, czyli podstawowe połączenie z os. Bukowego, pojedzie przez ul. Fioletową i Mączną (by ułatwić dotarcie do szpitala w Zdrojach), co 20 min przez cały dzień, ułatwiając dotarcie do SST i Ronda Ułanów Podolskich. Autobusy 66 pojadą z os. Bukowego do Podjuch, ale wybrane kursy obsłużą także rejon ul. Botanicznej, czyli okolice hipermarketu i Outlet Parku, wokół których powstaje coraz więcej firm. Część kursów zostanie także wydłużona do Żydowiec. Linia 71 zostanie skrócona - połączy Turkusową, Pszenną, Łubinową i rondo Ułanów Podolskich. Na wniosek RO linia 72 pojedzie przez ul. Balińskiego i Piaseczną. Autobusy 73 i 93 mają funkcjonować bez zmian, podobnie jak 77. Z kolei 79 pojedzie przez Jasną i wyłącznie do Turkusowej. Na 84 być może uda się wydłużyć godziny kursowania, ale pojedzie Gryfińską, Struga i Jasną, przez pętlę Turkusowa do Ronda Ułanów Podolskich. Ma to ułatwić skomunikowanie Kijewa zarówno z SST, jak i rondem w Zdrojach. Kolejna likwidacja dotyczy jednaj z najkrótszych szczecińskich linii - 85. Ma ona być włączona do tzw. Transportu na Żądanie, który od kilku lat służy mieszkańcom Podjuch, Na trasie Turkusowa-Łubinowa-Struga-Zakłady Mięsne przy ul. Pomorskiej, gdzie także przybywa firm, a pasażerowie mają problem z dotarciem do pracy, pojadą autobusy nowej linii 91.
- Te propozycje powstały po rozmowach z Radami Osiedli oraz przewoźnikiem, czyli SPA "Dąbie" - zapewnia Krzysztof Miller, kierownik Działu Optymalizacji Sieci Komunikacyjnej i Realizacji Projektów w ZDiTM. - Podobnie jak nasze stanowisko w sprawie linii pospiesznych, które na razie nie będą objęte żadnymi zmianami. Będziemy jednak obserwować ich napełnienie zarówno przed uruchomieniem pętli autobusowej "Turkusowa", jak i w późniejszym okresie.
Dopytywany jednak przez radnych przyznał, że ZDiTM nie wie, ani ile autobusów będzie potrzebnych do obsługi prawobrzeża po zmianach, ani jakie to mają być pojazdy. Nie wie nawet, ile będzie kosztowało utrzymanie połączeń. ©℗
Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 11 października 2017 r.
Tekst i foto: Tomasz TOKARZEWSKI