PKP Polskie Linie Kolejowe SA otworzyły oferty na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Chętnych nie brakowało, ale za wykonanie jednego z zadań, czyli zmodernizowanie linii kolejowej nr 406 ze Szczecina Głównego do Polic, zaproponowali ceny przekraczające jego budżet i to znacznie! Zmieścili się w nim za to zainteresowani pracami na liniach 273, 351 oraz 401.
Budowa SKM z wykorzystaniem istniejących odcinków linii nr 406, 351, 273 to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (lider) oraz partnerów: PKP PLK SA, województwa zachodniopomorskiego, miast – Szczecin i Stargard, gmin: Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Police i Stargard.
Projekt stworzenia SKM przewiduje przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym modernizację mającej ponad 23 km linii 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru pomiędzy szczecińskim dworcem a Turzynem. Wskrzeszenie na tej trasie przewozów pasażerskich to najważniejszy element nowej sieci. W postępowaniu dotyczącym tego zadania wpłynęły cztery oferty, tyle że wszystkie znacznie przekraczają budżet PKP PLK SA - prawie 301 mln zł netto. Najtańszą złożyła Trakcja PRKiI SA - ponad 390 mln zł. Torpol SA zaproponował przeszło 435 mln zł, a konsorcjum Strabag i Starbag Rail - prawie 492 mln zł. Wszystkich przebiło jednak konsorcjum Budimex SA i PKP Energetyka SA, które wyceniło swoje prace na 580 337 983,79 zł.
Na modernizację wybranej infrastruktury na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401 PKP PLK przeznaczyły ponad 153 mln zł netto. Na przetarg ten wpłynęły trzy oferty i wszystkie zmieściły się w budżecie tego zadania. Trakcja PRKiI SA chce je wykonać za ok. 113 mln zł , Torpol SA za nieco ponad 130 mln zł, zaś konsorcjum Rover Rail, Roverpol, Rover Alcisa, Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones SA za blisko 129 mln zł.
(mag)
Fot. Mirosław Winconek