Sobota, 27 kwietnia 2024 r.

Profesor Jan Lubiński wysoko oceniony

Data publikacji: 07 grudnia 2023 r. 07:54
Ostatnia aktualizacja: 23 grudnia 2023 r. 05:38
Profesor Jan Lubiński wysoko oceniony
Praca prof. Jana Lubińskiego jest doceniana nie tylko w Polsce. Fot. Dariusz Gorajski

Prof. Jan Lubiński z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie zajął drugie miejsce wśród Polaków w międzynarodowym rankingu naukowców z całego świata - Top Medicine Scientists. W skali globu znalazł się na 2949. pozycji.

Pod uwagę wzięto profile blisko 66 tys. naukowców z Google Scholar i Microsoft Academic Graph. W ostatecznym wykazie znalazło się 16.241 badaczy z indeksem Hirscha nie mniejszym niż 79.

W tym roku uczony z PUM został także wysoko oceniony w rankingu stu najbardziej wpływowych osób w polskiej medycynie. Zestawienie opublikował, już po raz dwudziesty, portal Puls Medycyny. Prof. Lubiński zajął miejsce 36.

Pod koniec ub. zespół kierowany przez prof. Jana Lubińskiego ogłosił, że dokonał odkrycia, które może wpłynąć na życie kobiet. Kluczowym czynnikiem jest selen.

Jak informował PUM, „optymalizacja stężenia selenu poprzez suplementację obniża ryzyko zgonu u kobiet z deficytem tego pierwiastka. Około 1/3 kobiet w Polsce wykazuje niedobór selenu, co wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zgonów. 8 grudnia 2022 roku zespół niezależnych badaczy, kierowany przez prof. Jana Lubińskiego, ogłosił po raz pierwszy w świecie, że można tę niekorzystną sytuację opanować”.

Jan Lubiński to specjalista od patomorfologii i genetyki klinicznej; kierownik Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, kierownik Międzynarodowego Centrum Nowotworów Dziedzicznych; członek Rady ds. Diagnostyki Molekularnej.