sobota, 16 grudnia 2017.
Strona główna > Nauka > Ile umieją uczniowie?

Ile umieją uczniowie?

Ile umieją uczniowie?
Data publikacji: 2016-08-23 23:38
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-23 18:50
Wywietleń: 1883 149528

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała we wtorek (23 sierpnia) szczegółowe wyniki tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów oraz egzaminu gimnazjalnego. Okazało się, że część młodszych uczniów ma problemy, m.in. z przetworzeniem tekstu, a zadania matematyczne czyta zbyt pobieżnie.

Do każdego z egzaminów przystąpiło po ok. 350 tys. uczniów.

Tegoroczni szóstoklasiści byli ostatnim rocznikiem, który przystąpił do sprawdzianu. Centralna Komisja Egzaminacyjna zapowiada, że w jego miejsce udostępni szkołom "narzędzia diagnostyczne", z których będą mogły dobrowolnie korzystać przy wstępnej ocenie poziomu wiadomości i umiejętności uczniów.

Sprawdzian szóstoklasisty składał się z dwóch, pisemnych części. Pierwsza z nich zawierała zadania z języka polskiego i matematyki; druga - zadania z języka obcego, który uczeń poznaje w szkole jako przedmiot obowiązkowy. Do tegorocznego sprawdzianu przystąpiło ok. 349 tys. uczniów.

Stopień opanowania przez szóstoklasistów umiejętności z języka polskiego sprawdzono 13 zadaniami, 11 z nich miał charakter zamknięty, a dwa – otwarty. Sprawdzian pokazał, że szóstoklasiści dobrze radzą sobie z odbiorem tekstu popularnonaukowego (fragmentu książki popularnonaukowej Jana Rurańskiego "Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania") i bez trudu potrafią wyszukać w nim informacje, szczególnie te podane wprost. Mają jednak problemy z wykonaniem - w oparciu o tekst - operacji bardziej złożonych, wymagających przetworzenia informacji.

 Podobne problemy, jak wskazano w sprawozdaniu ze sprawdzianu, mają uczniowie z odczytaniem tekstu literackiego (był to wiersz Leopolda Staffa "Jarzębina"). Okazało się, że dobrze poradzili sobie z jego analizą i odbiorem na poziomie dosłownym; trudniejsze był dla nich operacje bardziej złożone – interpretacja znaczeń przenośnych i uogólnianie.

W części otwartej uczniowie musieli zredagować tekst użytkowy – ogłoszenie o organizowanym w szkole spotkaniu ze znanym podróżnikiem – znawcą kuchni świata i napisać kartkę z pamiętnika na temat "Warto pomagać innym". Sprawdzian pokazał, że szóstoklasiści dość dobrze radzą sobie z pisaniem na określony temat, w określonym celu i formie. Poziom ich wypowiedzi jest jednak bardzo zróżnicowany. Uczniowie słabo radzą sobie z ortografią i interpunkcją.

Na tegorocznym sprawdzianie z matematyki szóstoklasiści mieli do rozwiązania czternaście zadań z matematyki, wśród których było jedenaście zamkniętych i trzy otwarte. CKE wskazuje, że uczniowie wykazali się dobrą sprawnością rachunkową w zbiorze liczb naturalnych. W rozwiązaniach zadań można zauważyć poprawne stosowanie algorytmów wykonywanych działań pisemnych. Trudne dla szóstoklasistów były zadania sprawdzające umiejętności z zakresu wymagań ogólnych - modelowania matematycznego oraz rozumowania i tworzenia strategii.

 Najtrudniejsze dla szóstoklasistów były zadania sprawdzające umiejętności z geometrii płaskiej i przestrzennej. Według CKE, analiza odpowiedzi zdających wykazała, że uczniowie czytają teksty pobieżnie, pomijają niektóre warunki z treści zadania, nieuważnie analizują treści zadań i towarzyszące im rysunki, wykresy, czy tabele. 

Egzaminy z języków obcych szóstoklasistów pokazały, że ważne jest m.in. rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań sprawdzających umiejętność wyszukiwania informacji szczegółowych, zarówno w tekście pisanym, jak i słuchanym. Wskazane jest uświadomienie uczniom, jak ważne jest dokładne przeczytanie lub wysłuchanie każdego tekstu do końca.

Do egzaminu gimnazjalnego, jak podaje CKE, przystąpiło w tym ok. 354 tys. uczniów klas III. Egzamin składał się z trzech części: humanistycznej (obejmującej zadania z historii, wiedzy społeczeństwie oraz z języka polskiego), matematyczno-przyrodniczej (chemii, fizyki, geografii i matematyki) oraz językowej (na poziomie podstawowym lub podstawowym i rozszerzonym).

 Wyniki egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie między innymi z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało odbiór tekstów kultury i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się m.in. umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z wykresu, a z fizyki np. umiejętnością posługiwania się pojęciem przyśpieszenia do opisu ruchu.

(pap)

Fot. Dariusz GORAJSKI (arch.)

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Hannę Orską