poniedziałek, 19 lutego 2018.
Strona główna > Gospodarka > Basen z możliwościami

Basen z możliwościami [GALERIA]

Basen z możliwościami
Data publikacji: 2017-08-15 10:31
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 1572 288321

 

Pisaliśmy już o wyjątkowym przeładunku w szczecińskim porcie. Statek „Fairmaster”, jeden z „najsilniejszych” na świecie, zabrał ważącą aż 1800 ton konstrukcję i odpłynął z nią do Irlandii. Jednostka ponad 10 dni cumowała przy nabrzeżu Chorzowskim w Basenie Kaszubskim. Jej postój i załadunek w żaden sposób nie zakłócił prac w tym rejonie portu. Przez ten czas obsłużono tam łącznie 29 innych statków.

W czasie postoju i załadunku statku „Fairmaster” przeładowaliśmy łącznie 86 324 tony towarów – mówi Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo-Port Szczecin. – Wielkość akwenu portowego, głębokość i liczba stanowisk statkowych jest naszym dużym atutem.

Fairmaster” zacumował przy Nabrzeżu Chorzowskim 26 lipca. Przez kilka dni przygotowywał się do przeładunku i czekał na ponton, który z nabrzeża stoczniowego miał dopłynąć z tzw. shipunloaderem, ogromnym urządzeniem przeładunkowym, zbudowanym przez policką firmę Stalkon. Ponton „Carrier-10” podszedł do statku 2 sierpnia wieczorem. Dzień później urządzenie przeniesiono, a następnie mocowano na pokładzie. „Fairmaster” odpłynął z nim 6 sierpnia rano.

Nigdy wcześniej nie było u nas takiej operacji – informuje Krzysztof Szynkowski, dyrektor ds. eksploatacyjno-handlowych w Bulk Cargo-Port Szczecin. – Pracuję ponad 20 lat w porcie i nie przypominam sobie przeładunku konstrukcji o masie ponad 1500 ton. Nigdy też do Szczecina nie wpłynął statek, którego dźwigi są w stanie unieść do 3000 ton łącznie.

Jak zaznacza dyrektor Szynkowski, spółka już od października ub. roku spodziewała się tego przeładunku. „Fairmaster” ma 152,6 m długości i 27 m szerokości. Wraz z pontonem cały zestaw był szeroki na 54 m.

Ze względu na parametry statku, tylko u nas ta operacja była możliwa do przeprowadzenia – wyjaśnia dyrektor. – Jednostka musiała mieć zamontowaną tzw. przeciwwagę od strony rufy i przez to wystawała kilkadziesiąt metrów poza nabrzeże. Na to potrzebna była specjalna zgoda Urzędu Morskiego w Szczecinie. W ogóle był to pierwszy przeładunek, który wymagał uzyskania tak wielu pozwoleń od różnych instytucji i szczególnego podejścia logistycznego ze strony Bulk Cargo.

Podczas postoju „Fairmastera” przeładowywano na 29 statkach różne towary: kruszywo, kamień wapienny, nawozy, wyroby stalowe, szkliwo, klinkier, celulozę, żelazospieki, koks, węgiel, koksik, sól potasową, pak i smołę.

Cykl pracy w BC-PS, w tym na terminalu Mas-Port w ogóle nie był zakłócony – podkreśla K. Szynkowski. – Wcześniejsze zgłoszenie statku przyczyniło się do zaplanowania przeładunku na terminalach w sposób ciągły. Przy nabrzeżu Chorzowskim stanął on od północy i zachowano ciąg komunikacyjny od południa. Można było zaplanować przeładunki statków o długości do 135 m. Statek podał również cumy na nabrzeże Katowickie (od południa), wyłączając je na długości 70 m. W przyszłości możliwe są podobne przeładunki, przy zachowaniu identycznych standardów komunikacyjnych.

Dodajmy, że „Fairmaster” dotarł do irlandzkiego portu Limerick w miniony piątek. (ek)

Fot. ZMPSiŚ, E. Kubowska

Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami

Komentarze

Redaktor Pierdoła
Nadal nie ma żadnego zdjęcia jak suwnica stoi na statku!
2017-08-16 03:58:53
Przemysław z suszarką
No dobra, ale były wcześniej komentarze, że suwnica była ładowana tylko siłami załogi statku i wspólpracowników, a Bulk Cargo tylko wydzierżawiło nabrzeże za co przecież skasowało szmal. Jeśli tak było, to sukces Bulk Cargo jest mocno wątpliwy. Poza tym co w tym dziwnego, że w kraju w środku Europy ładują w porcie suwnice na statek? Gdyby to była wiadomość z któregoś z portów afrykańskich (chociaż tam tez sie już zmienia na lepsze) to Ok, ale że w dużym porcie, który ma ambicje byc znaczącym na południowym Bałtyku załadowano suwnicę to o co kaman? Raz się ładuje wegiel, raz paliwo, raz rowery a raz ciężką suwnicę taka jest rola portu i robienie z tego sensacji to chyba trochę na siłę.
2017-08-15 20:32:24
Brak najważniejszego w waszych relacjach.
Ale jak go załadowali, to już zdjęcia nie zrobili. Pierdoły!
2017-08-15 14:20:07

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
0
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jak żyło się w powojennym Szczecinie
Morsy na kąpielisku Głębokie
Dawny Szczecin
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy