piątek, 24 listopada 2017.
Strona główna > Gospodarka > Basen z możliwościami

Basen z możliwościami [GALERIA]

Basen z możliwościami
Data publikacji: 2017-08-15 10:31
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 1445 288321

 

Pisaliśmy już o wyjątkowym przeładunku w szczecińskim porcie. Statek „Fairmaster”, jeden z „najsilniejszych” na świecie, zabrał ważącą aż 1800 ton konstrukcję i odpłynął z nią do Irlandii. Jednostka ponad 10 dni cumowała przy nabrzeżu Chorzowskim w Basenie Kaszubskim. Jej postój i załadunek w żaden sposób nie zakłócił prac w tym rejonie portu. Przez ten czas obsłużono tam łącznie 29 innych statków.

W czasie postoju i załadunku statku „Fairmaster” przeładowaliśmy łącznie 86 324 tony towarów – mówi Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo-Port Szczecin. – Wielkość akwenu portowego, głębokość i liczba stanowisk statkowych jest naszym dużym atutem.

Fairmaster” zacumował przy Nabrzeżu Chorzowskim 26 lipca. Przez kilka dni przygotowywał się do przeładunku i czekał na ponton, który z nabrzeża stoczniowego miał dopłynąć z tzw. shipunloaderem, ogromnym urządzeniem przeładunkowym, zbudowanym przez policką firmę Stalkon. Ponton „Carrier-10” podszedł do statku 2 sierpnia wieczorem. Dzień później urządzenie przeniesiono, a następnie mocowano na pokładzie. „Fairmaster” odpłynął z nim 6 sierpnia rano.

Nigdy wcześniej nie było u nas takiej operacji – informuje Krzysztof Szynkowski, dyrektor ds. eksploatacyjno-handlowych w Bulk Cargo-Port Szczecin. – Pracuję ponad 20 lat w porcie i nie przypominam sobie przeładunku konstrukcji o masie ponad 1500 ton. Nigdy też do Szczecina nie wpłynął statek, którego dźwigi są w stanie unieść do 3000 ton łącznie.

Jak zaznacza dyrektor Szynkowski, spółka już od października ub. roku spodziewała się tego przeładunku. „Fairmaster” ma 152,6 m długości i 27 m szerokości. Wraz z pontonem cały zestaw był szeroki na 54 m.

Ze względu na parametry statku, tylko u nas ta operacja była możliwa do przeprowadzenia – wyjaśnia dyrektor. – Jednostka musiała mieć zamontowaną tzw. przeciwwagę od strony rufy i przez to wystawała kilkadziesiąt metrów poza nabrzeże. Na to potrzebna była specjalna zgoda Urzędu Morskiego w Szczecinie. W ogóle był to pierwszy przeładunek, który wymagał uzyskania tak wielu pozwoleń od różnych instytucji i szczególnego podejścia logistycznego ze strony Bulk Cargo.

Podczas postoju „Fairmastera” przeładowywano na 29 statkach różne towary: kruszywo, kamień wapienny, nawozy, wyroby stalowe, szkliwo, klinkier, celulozę, żelazospieki, koks, węgiel, koksik, sól potasową, pak i smołę.

Cykl pracy w BC-PS, w tym na terminalu Mas-Port w ogóle nie był zakłócony – podkreśla K. Szynkowski. – Wcześniejsze zgłoszenie statku przyczyniło się do zaplanowania przeładunku na terminalach w sposób ciągły. Przy nabrzeżu Chorzowskim stanął on od północy i zachowano ciąg komunikacyjny od południa. Można było zaplanować przeładunki statków o długości do 135 m. Statek podał również cumy na nabrzeże Katowickie (od południa), wyłączając je na długości 70 m. W przyszłości możliwe są podobne przeładunki, przy zachowaniu identycznych standardów komunikacyjnych.

Dodajmy, że „Fairmaster” dotarł do irlandzkiego portu Limerick w miniony piątek. (ek)

Fot. ZMPSiŚ, E. Kubowska

Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami Basen z możliwościami

Komentarze

Redaktor Pierdoła
Nadal nie ma żadnego zdjęcia jak suwnica stoi na statku!
2017-08-16 03:58:53
Przemysław z suszarką
No dobra, ale były wcześniej komentarze, że suwnica była ładowana tylko siłami załogi statku i wspólpracowników, a Bulk Cargo tylko wydzierżawiło nabrzeże za co przecież skasowało szmal. Jeśli tak było, to sukces Bulk Cargo jest mocno wątpliwy. Poza tym co w tym dziwnego, że w kraju w środku Europy ładują w porcie suwnice na statek? Gdyby to była wiadomość z któregoś z portów afrykańskich (chociaż tam tez sie już zmienia na lepsze) to Ok, ale że w dużym porcie, który ma ambicje byc znaczącym na południowym Bałtyku załadowano suwnicę to o co kaman? Raz się ładuje wegiel, raz paliwo, raz rowery a raz ciężką suwnicę taka jest rola portu i robienie z tego sensacji to chyba trochę na siłę.
2017-08-15 20:32:24
Brak najważniejszego w waszych relacjach.
Ale jak go załadowali, to już zdjęcia nie zrobili. Pierdoły!
2017-08-15 14:20:07

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Filmy

Pomnik Wdzięczności zaczyna znikać
Tłumy na otwarciu nowego Galaxy
Ulica całkiem inna
Poprzedni Następny