niedziela, 21 stycznia 2018.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Poznaj port. Nabrzeża w Świnoujściu

Poznaj port. Nabrzeża w Świnoujściu

Data publikacji: 2015-07-20 14:07
Wywietleń: 1807

PORT w Świnoujściu leży bezpośrednio nad morzem i dostępny jest dla większych statków niż Szczecin. Mogą tu zawijać jednostki o zanurzeniu do 13,2 m. Do najważniejszych spółek przeładunkowych działających w porcie świnoujskim należą: Port Handlowy Świnoujście, Terminal Promowy Świnoujście i Euro Terminal.

Port Handlowy Świnoujście prowadzi podstawową działalność przeładunkową na czterech wyspecjalizowanych nabrzeżach, o łącznej długości 1655 m. Są usytuowane przy wschodnim brzegu Świny. To nabrzeża: Portowców, Górników, Hutników i Chemików. Przy pierwszym mogą cumować jednostki o zanurzeniu do 12,14 m, a przy pozostałych – do 13,2 m. Ponadto PHŚ eksploatuje Nabrzeże 87 o długości 268 m, zlokalizowane na wyspie Uznam, wzdłuż lewego brzegu Świny, wykorzystywane jako postojowe i remontowe (może obsługiwać jednostki o zanurzeniu do 8,1 m).

Nabrzeże Portowców przystosowane jest do przeładunku i magazynowania produktów paszowo-zbożowych. Na jego terenie powstał zbożowy Terminal Bunge Trade Polska, należący do Grupy Bunge. Nabrzeże Górników wykorzystywane jest natomiast do przeładunku węgla, biopaliw, kruszywa, drobnicy, sztuk ciężkich oraz kontenerów, zarówno w eksporcie, jak i imporcie. W jego sąsiedztwie znajduje się nabrzeże pomocnicze do obsługi barek o maksymalnym zanurzeniu 4,5 m i długości 156,5 m. Kolejne nabrzeże – Hutników – przeznaczone jest do obsługi węgla, rudy, kruszywa, drobnicy oraz kontenerów w eksporcie i imporcie. Wyposażone jest m.in. w dwie suwnice bramowe i jedną kontenerową. Najbardziej wysunięte na północ nabrzeże Chemików służy do przeładunku rudy żelaza oraz kruszyw budowlanych, z możliwością przeładunków w relacjach bezpośrednich ze statku na barkę, plac, do krytego magazynu lub do samochodów (wagonów). Wyposażone jest m.in. w dwie suwnice bramowe. Na nabrzeżu usytuowany jest także terminal przeładunku paku płynnego Deza Polska (pojemność zbiorników wynosi 7 tys. m sześc.). 

Port Handlowy Świnoujście obsługuje głównie rudę importowaną dla hut polskich, czeskich i słowackich, a także węgiel przeznaczony na eksport. Przystosowany jest również do obsługi ładunków drobnicowych. Ponadto oferuje usługi holowania i cumowania. Powierzchnia magazynowa wynosi 19 300 m kw., a możliwości składowe na placach – 303 200 m kw. Całkowita zdolność przeładunkowa spółki wynosi 12 mln ton rocznie.
 PHŚ dysponuje żurawiami stacjonarnymi oraz samojezdnymi o nośności od 10 do 140 ton, wózkami widłowymi o udźwigu 4-21 ton, dwoma żurawiami pływającymi o nośności 16 t, czterema holownikami oraz jednostką przeciwpożarową.

Spółka Terminal Promowy Świnoujście zarządza największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku terminalem promowym, usytuowanym na południe od PHŚ. Obsługuje najwięcej morskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii. Przoduje zarówno w liczbie zawinięć promów, jak i pod względem wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Obecnie na nabrzeża terminalu składa się pięć stanowisk promowych (ponumerowanych od 2 do 6). Wkrótce zakończy się budowa szóstego – stanowiska promowego nr 1.

Spółka Euro Terminal świadczy usługi portowe, chłodnicze, spedycyjne i transportowe, administruje Wolnym Obszarem Celnym w Świnoujściu, wydzierżawia nieruchomości. Posiada magazyny kryte o łącznej powierzchni 14 tys. m kw. oraz magazyny chłodzące o powierzchni ponad 15 tys. m kw. Dysponuje otwartą powierzchnią składową 30 tys. m kw. Całkowita powierzchnia wynosi 50 ha. Wokół dwóch basenów – Bałtyckiego i Atlantyckiego – znajdują się nabrzeża: CPN, Wyposażeniowe, NOK, Zaopatrzeniowe, Komunikacyjne, Rybackie, Rozładunkowe, TOP, Remontowe i Prób.

Warto też wspomnieć o nabrzeżu Władysława IV, dostępnym dla statków o zanurzeniu 10,1 m, położonym na zachodnim brzegu Świny. Jest ono dostosowane dla cumujących statków pasażerskich i turystycznych. Sąsiaduje z nabrzeżem Pilotowym. (ek)

Pogoda
-3
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Bicie rekordu w spinningu rowerowym
Światełko do nieba 2018
Wielkie granie na Łasztowni
Poprzedni Następny
W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy