niedziela, 24 czerwca 2018.
Strona główna > Wiadomości > Zieleń kontra ścieżka rowerowa…

Zieleń kontra ścieżka rowerowa…

Zieleń kontra ścieżka rowerowa…
Data publikacji: 2018-06-12 12:04
Ostatnia aktualizacja: 2018-06-14 09:56
Wywietleń: 1741 332616

Wzdłuż ulicy 26 Kwietnia w Szczecinie stoją znaki ostrzegające przed wycinką drzew. Tak też bywa: przy okazji inwestycji w najbardziej ekologiczny środek transportu, czyli budowę ścieżki dla jednośladów, niszczy się zieleń.

Od lat szczecinianie zabiegają o spójny system ścieżek rowerowych. Kolejny odcinek, jaki połączy Turzyn z Gumieńcami, właśnie powstaje. Kosztem ponad 14 milionów złotych oraz co najmniej 17 drzew (na resztę – w obwodzie pni mniejszym niż 50 cm – nie była wymagana zgoda administracyjna – przyp. an). Będzie to odcinek o długości ok. 2,1 km i szerokości 2-3 metrów, dzięki któremu rowerzyści „płynnie” przejadą przez ul. 26 Kwietnia i skrzyżowania od ul. Boh. Warszawy, przez ulice: Twardowskiego, Santocką, Zielonogórską po Derdowskiego i Taczaka.

– Z wnioskiem o usunięcie zieleni wzdłuż ul. 26 Kwietnia wystąpił Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM. Szczeciński magistrat zaplanował usunięcie 20 drzew i 452 mkw. krzewów – informuje Łukasz Jucha z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. – Po przeprowadzeniu wizji lokalnej zezwolono ostatecznie Gminie Miasto Szczecin na wycinkę 17 drzew, m.in.: lipy drobnolistnej, wierzby białej, klonu pospolitego, jabłoni domowej, topoli osiki czy śliwki mirabelki. Jednocześnie nie zezwolono na wycięcie 2 drzew: klonu jawora i robinii białej. Nie zezwolono także na usunięcie krzewów śnieguliczki białej, żadnego z wnioskowanych 452 mkw. Odmowa Urzędu Marszałkowskiego w tym zakresie wiązała się z faktem, iż roślinność nie koliduje z rowerową inwestycją.

Gdyby nie weto Urzędu Marszałkowskiego, już nigdy nie ujrzelibyśmy ul. 26 Kwietnia w efektownej chmurze białych kwiatów, jakimi co wiosnę są obsypane skupiska śnieguliczek rosnące wzdłuż tej ulicy. Przestałby istnieć zielony mur oddzielający chodniki oraz pobliskie domy od jezdni, ruchu samochodowego i spalin. ©℗

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 12 czerwca 2018 r.

Arleta Nalewajko

Fot. Mirosław Winconek

Komentarze

wielkie halo..
jak kierowcom buduje się jezdnię, to tnie się drzewa na potęgę, a jak rowerzystom ścieżkę, to najlepiej niech wpadają na drzewa albo wywijają esy floresy, bo są przecież eko.. we wszystkim trzeba zachować rozsądek.. wkurza mnie bezsensowna wycinka drzew, ale nie każda taką jest..
2018-06-14 09:00:17
Jestem ciekaw..
Drzew i krzewów nie wycina się w takiej sytuacji tak sobie, tylko z jakiegoś powodu.. czy ta decyzja nie spowoduje zagrożenia dla użytkowników, nie będzie widoczności na jakimś skrzyżowaniu albo drzewo zostanie na środku ścieżki i będzie dochodzić do wypadków..
2018-06-14 08:43:04
mieszkanka ul. 26 Kwietnia
Wycina się drzewa dokoła budynków by powstały nowe parkingi.Spalin coraz więcej a zieleni mniej. Obok stacji paliwowej był duży chyba prywatny parking samochodowy którego już nie ma. Parkowało tam dużo samochodów.Teraz to wszystko przeniosło się na ulice między blokami- parkują też na trawnikach bo muszą mieć wszystko blisko. Jeszcze wyciąć kolejne drzewa i krzewy.To już jakaś plaga. Nie jestem przeciwniczką rowerów! Ale rozsądek musi jakiś być.
2018-06-13 00:20:23
bieta
To jest chore - jak można mówić o ekologii, gdy wycina się drzewa. Jestem pewna, że gdyby się trochę wysilić, można by było mieć i ścieżkę, jak już musi być, i drzewa. Łaskawie pozostawiono 3 drzewa i krzewy.
2018-06-12 19:28:15
chwilkowski
Miejsca jak na lekarstwo. Na wiekszosci szerokosc to 15 m, a by posadzic drzewo trzeba 3m od kraweznika wiec zostanie 15m-6m=9 m na torowisko z czego 7,8m torowisko czyli tylko 60cm z kazdej strony
2018-06-12 18:47:36
Trzeba było zamieszkać.
Na miejscu budynku gdzie mieszkasz to też kiedyś rosła zieleń, ale wycieli. Trzeba było zamieszkać na jakichś nieuzytkach gdzie zieleń nie chce rosnąć.
2018-06-12 18:13:50
dexter
jak rowerowe bydło korzysta ze ścieżek rowerowych to najlepiej widać na Podbórzu i Warszewie. ale tam bydlęca szlachta mieszka.
2018-06-12 17:13:52
Dobrze Urzad Marszałkowski
Dziękujemy za uratowanie części zieleni
2018-06-12 15:46:01
nh
ścieżka zaprojektowana wbrew zasadom, zwłaszcza jej odcinek pomiędzy Twardowskiego a wjazdem na osiedle z premią górską im. Charęzy :-(
2018-06-12 15:12:07
taka prawda
Q..wa. Dla pedalarzy wycina się kolejne drzewa w Szczecinie. A może trzeba by trochę pomyśleć i przesunąć jezdnię do środka alei. Dla tramwaju nie jest potrzebny taki szeroki pas jak jest zostawiany od wielu lat. A poza tym, czy dla pedalarzy trzeba robić ścieżkę o szerokości pasa ruch ? Przecież wystarczy o szerokości 1,5 max 2 metry. Pedałujący mają się ścigać na tej ścieżce ? W Szczecinie nie jedna ścieżka dla pedalarzy jest szersza od pozostawionego chodnika dla pieszych.
2018-06-12 13:49:28
nowoczesny
Nikt się Was nie pyta o zdanie, frajerzy! Kraj czeka na drewno kominkowe!
2018-06-12 13:46:50
terens
Szkoda tych drzew, przecież tam jest mnóstwo miejsca, 26 kwietnia to bardzo szeroka ulica, zmiesci się i ścieżka rowegrowa
2018-06-12 13:27:44
daren
Po co wycinać? Przecież tam biegnie dwupasmowa ulica, spokojnie wyznaczyć tam jeden pas dla rowerów i po krzyku
2018-06-12 13:09:48
Nie trzeba wycinać drzew
Można wyznaczyć pas dla rowerów na jezdni
2018-06-12 13:02:45

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
14
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Strefa kibicowała naszym
Odsłonięcie pomnika Lecha Kaczyńskiego
Finalistki Gryfii na plenerze cz.2
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy