piątek, 19 lipca 2019.
Strona główna > Lato z Kurierem > Bogactwo letniej kuchni

Bogactwo letniej kuchni

Bogactwo letniej kuchni
Data publikacji: 2019-07-10 19:23
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-10 23:24
Wywietleń: 179 401824

Lato w pełni, zachwyca nas nieustanie wspaniałą pogodą, bogactwem warzyw i owoców, od których uginają się stragany i półki sklepowe.

To pora roku, podczas której powinniśmy zaopatrzyć nasze organizmy w witaminy i sole mineralne, nie te w kapsułkach i tabletkach (jak nam to ostatnio wmawia dr Google), ale te naturalne prosto z pól i sadów.

W dzisiejszych czasach mamy jednak poważny problem z wyborem tych właściwych, ponieważ zgodnie z panującą modą na produkty eko warzywa i owoce ekologiczne dumnie wkroczyły do sieci hipermarketów, niedawno były robione badania w jednej z tych sieci, (której nazwy z oczywistych powodów nie mogę przytoczyć), i okazało się, że niewiele różnią się zawartością pestycydów i metali ciężkich od warzyw uprawianych konwencjonalnie i sprzedawanych w tym sklepie o połowę taniej.

Dlatego, jeżeli chcemy naprawdę zdrowo się odżywiać, powinniśmy zaopatrywać się w warzywa i owoce z małych gospodarstw ekologicznych. Na ryneczkach, a jeszcze lepiej w małych sklepach z żywnością naturalną, które oferują produkty certyfikowane od lokalnych rolników ekologicznych. Tych ludzi nie stać na wielkie i drogie reklamy w telewizji, dlatego trzeba się czasami zastanowić i pomyśleć, co jest naprawdę zdrowe i nauczyć się dokonywania świadomych wyborów. Bo wybierając zdrowe, lokalne produkty dbamy o nasze zdrowie i wspieramy rozwój miejsca, w którym żyjemy.

Żywność ekologiczna powstaje zgodnie z prawami natury. Jest pozbawiona pestycydów, nawozów przyspieszających wzrost i innych szkodliwych substancji. Zawiera więcej witamin i minerałów, może warzywa i owoce nie tak piękne jak z obrazka, ale ich smak, wartości odżywcze i aromat wynagradzają to wszystko.

Zgodnie z zasadami kuchni naturalnej, latem warzywa powinny stanowić około 30 proc. dziennego talerza (wagowo), obok innych niezbędnych produktów. Najlepiej, żeby były to w równych proporcjach warzywa korzeniowe; te które rosną pod ziemią, czyli np. marchewka, pietruszka, seler, rzodkiew, warzywa okrągłe, które rosną nad ziemią, takie jak np.: kapusta, kabaczki, cebula, dynia, brokuły, kalafior i zielone warzywa liściaste, takie jak: por, zielone liściaste kapusty, liście kalafiora, brokułów, rzepy, por, natka pietruszki itp.

Ważną grupę stanowią również warzywa strączkowe, takie jak fasolki, soczewice, itp., a które dostarczają nam pełnowartościowego roślinnego białka.

Lato w pełni, warto zatem korzystać z jego bogactwa także w kuchni. Smacznego i zdrowego zarazem!

Jolanta Łępicka 

dietetyk, specjalista kuchni makrobiotycznej

Fot. Archiwum

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
16
na godz. 03:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Masowe bieganie nad morzem

Nekrologi

Sonda

Czy uważasz, że w ostatnich latach Szczecin utracił swój akademicki charakter?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie