niedziela, 25 października 2020.
Strona główna > 75 lat Kuriera Szczecińskiego > Czy wiesz, że...? Poduszkowcem lub wodolotem z jednego końca miasta na drugi…

Czy wiesz, że...? Poduszkowcem lub wodolotem z jednego końca miasta na drugi…

Czy wiesz, że...? Poduszkowcem lub wodolotem z jednego końca miasta na drugi…
Data publikacji: 2020-09-20 17:23
Ostatnia aktualizacja: 2020-10-02 14:01
Wywietleń: 1364 475566

Podróże wodolotem lub poduszkowcem z jednego końca Szczecina na drugi, 800 tysięcy mieszkańców oraz oazy dla pieszych – tak w 1965 roku gród Gryfa w przyszłości wyobrażał sobie architekt Andrzej Korzeniowski, znany między innymi jako autor projektu kina „Kosmos” oraz „grzybka” Baltony.

Zdaniem architekta Korzeniowskiego „sławny z zieleni Szczecin stanie się również sławny z wody, ponieważ przedmieściami staną się Zdroje, Podjuchy, Załom, Kliniska, Rurka, a nawet Goleniów”. Natomiast najszybszym transportem z jednego końca miasta na drugi miał być wodolot lub poduszkowiec, którymi można by było przemieścić się przez jezioro Dąbie.

Już w 1965 roku architekci zwracali uwagę na potrzebę wydzielenia pewnych kwartałów przeznaczonych wyłącznie dla ruchu pieszego. „Będą to jakby wyspy, oazy dla pieszych. Takie rozwiązanie pozwoli rozleniwionemu mieszkańcowi na odrobinę ruchu. Trzeba się bowiem liczyć, że wraz ze wzrostem motoryzacji przyjdą do nas i jej wszystkie ujemne skutki, takie jak otyłość, brak wytrzymałości itp.” – ostrzegał Andrzej Korzeniowski w archiwalnym wydaniu „Kuriera”. „Zacznie się skryta walka między pojazdem a piechurem, który zacznie buntować się przeciwko zachłanności pojazdu”.

Architekt w swojej wizji przyznał, że trudno mu określić, gdzie będzie znajdować się śródmieście Szczecina, ponieważ „będzie ich kilka, a życie jednej dzielnicy będzie kształtować się zgoła odmiennie niż drugiej”. Natomiast tramwaje powinny przekształcać się w miejską szybką kolej elektryczną „poprzez zwiększenie ilości wagonów oraz usuwanie torów z jezdni”. Z kolei autobusy miały zdaniem architekta kursować na mniej uczęszczanych szlakach.

Karolina Nawrocka

Fot. Ryszard Pakieser (arch.)

Komentarze

SromotnikBezwstydny
Zamiast wizji architektów i inżynierów z czasów tzw "komuny",tzw."Solidarnościowcy" zniszczyli szczeciński przemysł i zaprzepaścili piękne wizje... A gdzie jest ów "słynny" wodolot magistracki latający do Świnoujścia na powrót???
2020-09-25 18:03:54
Chwilkowski
Szybki tramwaj owszem na estakadzie i w tunelu. Prędkość handlowa powyżej 30km/h. Bo obecne 15km/h nie jest konkurencyjne nawet dla roweru czy elektrycznego jednośladu o samochodzie nie wspominając. Likwidacja sygnalizacji świetlnej to cel
2020-09-24 09:53:26
Mark
Nic dodać, nic ująć.
2020-09-22 17:31:40

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
10
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Filmy

Finał Nagrody Gryfia 2020

Nekrologi

Sonda

Czy boisz się zakażenia koronawirusem?

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie