Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Rewolucja na torach

Data publikacji: 26 marca 2018 r. 13:30
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:06
Rewolucja na torach
Umowa na dofinansowanie przebudowy torowisk - podpisy zostały złożone. Fot. Ryszard PAKIESER  

Ponad 330 mln zł, z tego 175 mln unijnego dofinansowania, długa lista zadań podzielona na 20 etapów, czyli prawdziwa rewolucja na torach i sporo utrudnień w ruchu - tak w skrócie zapowiada się przyszłość na ulicach Szczecina. W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano w poniedziałek (26 marca) umowę na dofinansowanie przebudowy torowisk tramwajowych.

- To 47. umowa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach. Dotychczas podpisaliśmy umowy na 9,5 mld zł - mówi Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju. - Wniosek Szczecina jest bardzo obszerny, będziemy się bacznie przyglądać realizacji, ponieważ harmonogram prac jest bardzo napięty.

W najbliższych tygodniach należy spodziewać się ogłoszenia przetargu, który wyłoni wykonawcę modernizacji torowiska w ul. Mickiewicza od wiaduktu Akademickiego do nowego ronda przy ul. Wernyhory. Te prace mogą rozpocząć się na początku 2019 r. Potem prace obejmą pl. Szarych Szeregów i węzeł Wyszyńskiego. W kolejce są także m.in. pl. Rodła, al. Wyzwolenia i ul. Asnyka z pętlą Dworzec Niebuszewo, ul. Kolumba i Chmielewskiego, al. Powstańców Wielkopolskich z pętlą Pomorzany, ul. Matejki.

- W połowie roku gotowe będą wszystkie projekty, poza modernizacją zajezdni Golęcin, która także zostanie z tej puli przebudowana - tłumaczy Krystian Wawrzyniak, prezes spółki "Tramwaje Szczecińskie". - Trudno będzie te wszystkie prace skoordynować, utrudnień w ruchu na pewno nie unikniemy.

Prezydent Szczecina Piotr Krzystek jest jednak pewien, że miejskie służby sobie z tym poradzą. Nie przewiduje także problemów finansowych.

- Te inwestycje były przewidziane w naszych planach - zapewnia. - Rating Szczecina został podniesiony do poziomu A-, najwyższego możliwego. Wiele bogatszych i znanych miast nie może się takim poszczycić.

W sumie modernizacji poddanych zostanie 13 km torowisk. Prace muszą się zakończyć do 2023 r.

- Dzięki temu tramwaje niskopodłogowe będą mogły kursować praktycznie we wszystkich kierunkach - dodaje Piotr Krzystek. - Mamy tylko nadzieję, że nasze wnioski o dofinansowanie zakupu kolejnych niskopodłogowych wagonów, które znajdują się na liście rezerwowej, także uda się zrealizować. ©℗

Tomasz TOKARZEWSKI

Na zdjęciu: Umowa na dofinansowanie przebudowy torowisk - podpisy zostały złożone.

Fot. Ryszard PAKIESER

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

niedzielny pieszy
2018-03-27 01:37:39
PROSZĘ SIĘ PRZYJRZEĆ TOROWISKU NA KRZYWOUSTEGO , JUŻ PRZY SZYNACH ASFALT JEST POPĘKANY !!!! KIEDY BYŁ REMONT ??? DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ .
FDP
2018-03-26 20:28:28
"Wybory ido i ciemny lud -jak widać u tego niżej- już kupuje." Tylko, że to nie są obietnice jak to zwykle przed wyborami bywa, a realne przyznane dofinansowanie na konkretne prace. Brakuje tylko remontu ciągu Wały Chrobrego- Gocław.
A SSTramwaj?
2018-03-26 18:13:17
Kiedy doczekamy wymiany szyn na torach SST od Mostu Długiego do Basenu Górniczego??? Rozbabrane przez ENERGOPOL torowiska straszą dziurami,grożą katastrofą nie tylko tramwajów ale i autobusów i mikrobusów jeżdżących tymi zdewastowanymi torowiskami!!!Będzie katastrofa większa niż na Zamku Gryfitów!Czy prokuratorzy szczecińscy nie widzą zmarnowanych milionów społecznych pieniędzy????
ciekawe
2018-03-26 17:04:15
niedługo zabraknie 'kołków' do podpierania szyn - ale, ale: "Prezydent Szczecina Piotr Krzystek jest jednak pewien, że miejskie służby sobie z tym poradzą." - no nie wiem.
do Xyres
2018-03-26 17:03:55
Te pożyczki na wkład własny będziemy dłuuuugo spłacać. pozniej skonczą sie dotacje i będziemy to wszystko dłuuuugo lepić z resztek podatkow, ale z Lidlow, Biedronek, Sud Zucker, Thomas Beton, VW, Opel, itd podatkow niewiele, jeszcze ta UE czkawką sie odbije jak zobaczysz w czyim świecie żyjesz na prawdę i jakimś cudem wszystko dookoła będzie niby porobione, a zycie od 1 do 1. Nic tylko uczyć się niemieckiego i otwierać konto walutowe panie europejczyk stanów zjednoczonych europy. Takim tam land Polin składaki i magazyny
do Józiek
2018-03-26 17:01:59
Stadion niech sobie Pogoń sama wybuduje- przecież kluby piłkarskie mają wielkie budżety, a poza tym nikt z tego stadionu poza nimi nie będzie korzystać, więc dlaczego miasto ma klubowi stadion budować? A poza tym to czytaj ze zrozumieniem, bo co ma piernik do wiatraka, a tak w ogóle wymieniasz np. ul. Kolumba- gdzie remont torowiska jest zaplanowany i wymieniony w niniejszym artykule.
Ręce opadaja
2018-03-26 16:58:03
Ciekawe czy jak w ostatnich latach przy remontach torowisk znów odetną, w tym wypadku, Krzekowo, czy jednak zastosuja metodę sprzed 30 lat, czyli wprowadza wahadła? I jeszcze jedno, pan PK zapomnial w ogóle o koniecznym remoncie torowiska wzdłuż Walów Chrobrego (ostatni 43 lata temu) oraz wzdłuż stoczni aż po Gocław (torowisko ma 30 do 38 lat) a opowiada dyrdymaly ze niskacze będą mogły dotrzeć do każdej pętli. Taka to wiedzę mają osoby po prawie.
Obs.ryver
2018-03-26 15:55:39
Jak kaczoland wyprowadzi Plskę z Unii, to znów będzie szaro, ciemno, brudno i parafialnie!
Józiek
2018-03-26 14:47:30
Wybory ido i ciemny lud -jak widać u tego niżej- już kupuje. A co z Kolumba, co z Tamą Pomorzańską, co z Cukrową, co z rozbiórkami zabytkowych budowli, co z Gontynką, co ze stadionem. No co???
Arleta
2018-03-26 14:45:20
Super, na inwestycje kasa jest a gdzie godziwe płace dla pracowników ???
Brawo Krzystek
2018-03-26 14:18:56
Wreszcie coś się rusza
T
2018-03-26 14:14:29
A kiedy tramwaj przez 26 Kwietnia i Mieszka I??
mario
2018-03-26 14:07:01
A co tam robi nierób Dobrzyński?
Xyres
2018-03-26 13:47:14
Gdyby nie Unia Europejska to Polska w ogóle by się nie rozwijała. Stalibyśmy w miejscu.
zrzęda
2018-03-26 13:40:58
już ja widzę terminową realizację tych inwestycyj gdy się energopol do wykonawstwa dorwie

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA