Środa, 17 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Przetarg na projekty torowe – co i za ile?

Data publikacji: 30 maja 2016 r. 21:01
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:04
Przetarg na projekty torowe – co i za ile?
Fot. Mirosław WINCONEK  

Francuzi, Brytyjczycy, a nawet Hiszpanie zaoferowali magistratowi w Szczecinie usługi przy projektowaniu przebudów tramwajowych torowisk w aktualnej unijnej perspektywie finansowej. O zlecenia będą rywalizować z firmami z krajowego rynku, m. in. z Warszawy, Gdańska, Poznania, Krakowa, Łodzi i Szczecina. Jak wypadnie konfrontacja dowiemy się po weryfikacji ofert w przetargu na opracowanie dokumentacji trzynastu inwestycji i pełnienie nadzoru autorskiego przy ich realizacji.

W poniedziałek (30 maja) komisja przetargowa protokolarnie otworzyła nadesłane oferty. Wpłynęło ich czternaście. Niektóre z firm wskazały, że byłyby zainteresowane wykonaniem więcej niż jednego projektu. Wśród nich nie znalazła się jednak taka, która gotowa byłaby wykonać tego rodzaju usługi dla wszystkich planowanych trzynastu inwestycji.

Do modernizacji przewidziane są najważniejsze z eksploatowanych od dziesięcioleci torowiska. 

Łącznie to ok. 22,3 km toru pojedynczego. Drugi etap programu wymiany infrastruktury tramwajowej z siecią trakcyjną i z nowymi podstacjami zasilania zakłada wydatki na łączną kwotę do 195 milionów złotych do końca 2023 roku.

Od podstaw mają być wybudowane torowiska od Bramy Portowej po dawny dworzec na Niebuszewie z nową większą pętlą. Przebudowa czeka szlaki al. Niepodległości (od ul. Bogurodzicy) – pl. Żołnierza Polskiego – al. Wyzwolenia – pl. Rodła (wraz z pl. Rodła) do ronda Giedroycia z dobudową dodatkowych dwukierunkowych relacji skrętnych na pl. Żołnierza Polskiego, na pl. Rodła, jak również torowisk w ulicach Kołłątaja i Asnyka. Na tę część zlecenia wpłynęły oferty od 5 firm. Rozrzut cen spory, bo od 1 mln 781 tys. zł aż do 4 mln zł.

Do wymiany zakwalifikowane zostało w tej puli torowisko w ul. Mickiewicza od mostu Akademickiego do ul. Brzozowskiego. I w tym przypadku pojawiło się najwięcej, bo 5 ofert. Tu też ceny usług mocno zróżnicowane w kalkulacji biur, bo od niespełna 500 tys. zł do 1 mln 813 tys. zł.

Do wymiany są trasy w ul. Matejki do pl. Rodła, na placach Hołdu Pruskiego i Żołnierza Polskiego (wzdłuż dawnej alei kwiatowej). W planie jest przebudowa węzła ulic Wyszyńskiego-Jana z Kolna i Nabrzeża Wieleckiego przed mostem Długim od ul. Sołtysiej z peronami i dodatkową relacją ul. Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska. Wymienione ma być torowisko na pl. Szarych Szeregów z opcją dobudowy części zlikwidowanej trasy tramwajów w al. Wojska Polskiego przez pl. Zgody do pl. Zwycięstwa. Zlecenie dotyczy też projektu na przebudowę torowiska przez Nabrzeże Wieleckie i ul. Kolumba – do rozjazdów przed pętlą „Pomorzany”. Na liście priorytetów na etapie projektowania są nadto torowiska: w al. Powstańców Wielkopolskich z rozbudową pętli tramwajowej na Pomorzanach, w ul. Nowej od wiaduktu kolejowego do ul. Dworcowej na wysokości hotelu „Novotel”, w ul. Jagiellońskiej od al. Bohaterów Warszawy do al. Piastów. W zestawie zadań dla projektantów znalazła się również modernizacja zajezdni na Golęcinie przy ul. Wiszesława, a także remont podstacji prostownikowej „Kolumba” i budowa podstacji prostownikowej „Chmielewskiego”. W tych przypadkach o zlecenia zabiega od jednego do czterech podmiotów.

Czas na wykonanie projektów zależy od tego, której części każdy z nich dotyczy i wynosi od  270 dni do 540 dni. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

SromotnikBezwstydny
2016-05-31 12:03:26
Wygra ENERGOPOL- prezydencki piąty AS w rękawie!
Tory
2016-05-31 09:18:42
Ciekawe, czy znowu szyny/spawy popękają...
Do Jeżeli są pieniądze
2016-05-31 08:51:28
Zauważ, że nie zaplanowano w ogóle remontu torowiska w kierunku do Stoczni. Ani ul. ul. Matejki, Malczewskiego, Parkowej..., ani też wzdłóż Wałów Chorbrego.
Jeżeli są pieniądze
2016-05-31 00:27:31
do wydania, to wszystkie winny być przeznaczone na reanimację stoczni; tory mogą poczekać.
Lesio Stasio
2016-05-31 00:12:48
MIEJMY NADZIEJE ZEBY NIE WYGRAL ENERGOPOL
jonatan
2016-05-30 23:36:55
"" Wymienione ma być torowisko na pl. Szarych Szeregów z opcją dobudowy części zlikwidowanej trasy tramwajów w al. Wojska Polskiego przez pl. Zgody do pl. Zwycięstwa. "" Wreszcie dobra wiadomość: powrót lini tramwajowej w alei Wojska Polskiego :) Szkoda, że nie ma w najbliższych planach budowy linii tramwajowej w alei Mieszka I do Uniwersytetu i w alei 26 Kwietnia. Ale i tak zakres planowanych inwestycji jest imponujący.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA