czwartek, 14 grudnia 2017.
Strona główna > Wiadomości > Pociągi do Berlina szybko nie przyspieszą

Pociągi do Berlina szybko nie przyspieszą

Pociągi do Berlina szybko nie przyspieszą
Data publikacji: 2016-11-30 20:03
Ostatnia aktualizacja: 2017-08-10 00:03
Wywietleń: 1722 178833

Polacy z elektryfikacją linii i położeniem drugiego toru pomiędzy Szczecinem a granicą byliby gotowi na przełomie 2020 i 2021 roku. Niemcy o terminie modernizacji 23-kilometrowego odcinka od granicy do Passow wolą nie mówić.

Usprawnienie połączenia stolicy naszego regionu z Berlinem było jednym z tematów II Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego. Odbył się on w środę w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Uczestniczyli w nim m.in. koordynatorzy dwustronnej współpracy przygranicznej i regionalnej – wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jakub Skiba i premier Brandenburgii Dietmar Woidke, wiceministrowie: infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel, transportu i infrastruktury cyfrowej Michael Odenwald, wicewojewoda Marek Subocz oraz prezesi kolejowych spółek: Mirosław Pawłowski z PKP SA i Rüdiger Grube z DB AG.

- Było to spotkanie polityków i menedżerów kolei, bo ta formuła przynosi dobre efekty - powiedział koordynator ds. polsko-niemieckiej współpracy przygranicznej i regionalnej, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jakub Skiba. - Zrobiliśmy reasumpcję tego, co dokonaliśmy (I Szczyt Kolejowy odbył się we wrześniu 2015 r. w Poczdamie - mag), a co jeszcze przed nami.

Jako inwestycje „do zrobienia" Jakub Skiba wymienił m.in. połączenie kolejowego Berlin -Szczecin, które było przedmiotem międzypaństwowej umowy. Po wielu latach rozmów zawarto ją pod koniec 2012 r., notabene w ZUW. Zapewniano wtedy, że z elektryfikacją linii i ułożeniem drugiego toru ze Szczecina Głównego do Passow (niespełna 40 km) jej sygnatariusze uporają się do 2020 r.

Po stronie polskiej połączenie to obejmuje linię Szczecin Główny - granica państwa. Składa się ona z dwóch jednotorowych odcinków: granica - Szczecin Gumieńce (10 km), który jest niezelektryfikowany, oraz Szczecin Gumieńce - Szczecin Główny (4 km).

- Z naszym odcinkiem, czyli dwoma torami i elektryfikacją, bylibyśmy gotowi na wejście w życie rozkładu jazdy pociągów na 2020/2021 rok - stwierdził Mirosław Pawłowski, prezes PKP SA.

Natomiast nasi zachodni sąsiedzi mają do zrobienia przede wszystkim odcinek Passow - granica państwa (23 km), który wymaga elektryfikacji i modernizacji.

- Ten ważny dla nas odcinek powinien być dwutorowy, o co musimy zabiegać w Bundestagu, by uwzględnił to przy podziale środków - powiedział premier Brandenburgii Dietmar Woidke. A Rüdiger Grube z DB AG jedynie dodał, że linia od granicy do Berlina zostanie zmodernizowana tak szybko, jak to możliwe.

(mag)

Fot. Dariusz GORAJSKI

Na zdjęciu (od lewej): R. Grube, M.Odenwald, D. Woidke, J. Skiba, A. Bittel, M. Subocz i M. Pawłowski podczas konferencji prasowej.

Komentarze

ckm
można zobaczyć tutaj: https://www.youtube.com/watch?list=PL8kJi--AK4CLsGWg88aeK-xYTMlkZOOA7&v=wvnqxkEs73U
2016-12-02 15:27:50
@zed
Ale poprzednia władza wchodziła Niemcom w tyłek i też nie wybudowali kawałka torów. Coś twoja logika zawodzi...
2016-12-02 14:53:54
zed
Wcale się ni dziwię. Obhecna polska władza reprezentuje wrogi stosunek do Niemców, więc ci wolą trzymać Polaków od siebie na dystans.
2016-12-01 09:28:45
do bani z takim bahn'em DB
nam nie opłaca się jazda koleją DB do berlina z Tantow 10€ plus 10zł Szczecin Główny–Tantow = ok.54zł i jeszcze do tego przesiadka w np.w Pasewalk lub Angermünde!
2016-12-01 01:52:13
Max
Ciekawe czy ktoś z czytelnków zamiast na niby kosmitę zwrócił uwagę na fakt jak to jest moźliwe, że wielkich Niemiec od czsów zjednoczenia nie stać na 23 km torów do granicy z Polską. Zdaje się, że tak samo jest z kawałkiem autostrady Berlin Szczecin. Dawno nie jechałem ale chyba nic się nie zmieniło. Czy odpowiedzią nie jest fakt, że naszym przyjaciołom jest to po prostu gospodarczo nie na rękę, aby czasem Szczecin nie był zbyt konkurencyjny dla enerdowskich portów. Ot taka mała dygresja na temat życzliwości międzynarodowej.
2016-11-30 21:55:32
aaa
Do k-2 . A tobie chyba KOD płaci za wypisywanie takich bredni
2016-11-30 21:49:35
A jak przyspieszą, to ile zyskamy 20 czy 40 minut ??
Wariaci.
2016-11-30 20:35:48
k-2
Mina pana Subocza bezcenna. Wicewojewoda PiS to jakiś kosmita...
2016-11-30 20:15:10

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje