sobota, 16 grudnia 2017.
Strona główna > Wiadomości > Niebezpieczne przejazdy

Niebezpieczne przejazdy

Niebezpieczne przejazdy
Data publikacji: 2017-01-30 08:06
Ostatnia aktualizacja: 2017-08-10 00:08
Wywietleń: 1318 209306

Ponad połowa skontrolowanych przez NIK przejazdów kolejowych nie była w należytym stanie technicznym, a przeszło 70 proc. z nich nie było odpowiednio oznakowanych. Poza tym, więcej niż 50 proc. prowadzących do nich dróg dojazdowych miało złą nawierzchnię, zaś drzewa i krzewy ograniczały na nich widoczność.

NIK ocenił działania zarządców infrastruktury kolejowej i drogowej oraz organów administracji publicznej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach przez tory. Kontrolą objęto 2015 r. i I połowę 2016 r.

W 2015 r. pogorszył się (do 94 proc.) wskaźnik (NRV), charakteryzujący ryzyko bezpieczeństwa dla użytkowników przejazdów kolejowych. Mimo że w tamtym roku mniej było przejazdów oraz wypadków na nich, to liczba ofiar śmiertelnych (o 27,5 proc.) i osób ciężko rannych (o 64 proc.) znacznie wzrosła.

Corocznie na przejazdach ginie niemal 50 osób, a ok. 35 zostaje ciężko rannych. Więcej tragicznych zdarzeń jest tylko na dzikich przejściach (niemal 38 proc.). W 2015 r. zginęły na nich 173 osoby, a 49 doznało ciężkich obrażeń.

NIK ustalił, że w Zakładzie Linii Kolejowych w Szczecinie w ewidencji środków trwałych były np. dwie kładki dla pieszych (na stacji Rokita i koło Kołbaskowa), tyle że ich nie ma, bo zostały zlikwidowane. Przy nieczynnych tunelach na stacjach: Szczecin Niebuszewo i Wzgórze Hetmańskie oraz Wierzchowo Pomorskie, wytyczono 4 dzikie przejścia, nieoznakowane tablicami zakazującymi przechodzenia przez tory. Z braku pieniędzy ZLK PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie wyremontował w 2015 r. dwóch z 6 zaplanowanych przejazdów.

W Starostwie Powiatowym w Goleniowie w latach 2014-2016 na żadnej z 13 dróg, na których były skrzyżowania z liniami kolejowymi, nie przeprowadzono corocznej kontroli ich stanu technicznego. Na dwóch przejazdach, na drogach powiatowych, zarządca nie prowadził wymaganych pomiarów natężenia ruchu drogowego. Poza tym na przejeździe kat. B w Goleniowie (ul. Nowogardzka) nieprawidłowo ustawiono znaki drogowe. W Urzędzie Gminy Stargard nie było kontroli 6 dróg dojazdowych do przejazdów.W ocenie NIK były one niewłaściwie oznakowane. Nie sprawdzano tam także warunków widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych.

(mag)

Fot. Dariusz Gorajski

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Hannę Orską