Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne otrzyma 3,5 mln zł, „Tramwaje Szczecińskie” 3 mln zł, a Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” 1,5 mln zł - takie środki trafią do transportowych spółek jeszcze w tym roku z RPO Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Pozwolą zrefundować koszty zakupu taboru, który już jest eksploatowany i spore oszczędności w budżetach beneficjentów. Umowy podpisano we wtorek.
- To koniec wielkiej przygody ze środkami w ramach RPO na lata 2007-2013 - podsumowuje Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. - Podpisujemy właśnie ostatnie z 1700 umów, dzięki którym w naszym regionie zrealizowano inwestycje za kwotę 6,856 mld zł. Unijne dofinansowanie wyniosło 3,6 mld zł.
Umowy ze szczecińskim przewoźnikami podpisano, ponieważ udało się poczynić oszczędności w ramach innych kontraktów. Dzięki temu do unijnej kasy nie wróci nawet złotówka.
- Unijne środki pozwoliły zrealizować wiele inwestycji, na które szczecinianie czekali latami - przyznaje Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. To był dobry czas, i poza Zakładem Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów udało nam się zrealizować wszystkie projekty. Ale i w tym przypadku mamy zgodę, by projekt zrealizować w późniejszym terminie.
Umowy podpisane we wtorek dotyczą kontraktów już zrealizowanych i sfinansowanych przez spółki przewozowe.
- Dzięki środkom unijnym od 2011 r. mogliśmy kupić 13 autobusów Solaris i 9 marki MAN - wylicza Kazimierz Trzciński, prezes SPPK. - Wszystkie są niskopodłogowe, klimatyzowane i przystosowane do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych. Kolejne środki z RPO i środki własne spółki pozwolą nam w roku 2016 kupić przynajmniej 5 nowych autobusów.
Nie wiadomo jeszcze, czy będą to autobusy o tradycyjnym, dieslowskim napędzie, których silniki spełniają wysokie normy Euro VI, czy pojazdy elektryczne lub hybrydowe. Takie decyzje jeszcze nie zapadły. Z unijnej puli skorzystał także SPAK, który w pierwszym kwartale 2015r. wprowadził do eksploatacji 2 przegubowe autobusy. Kosztowały prawie 3,1 mln zł, a wsparcie w ramach RPO wyniesie 1,5 mln zł.
Ostatnią umowę marszałek podpisał z Krystianem Wawrzyniakiem, prezesem spółki Tramwaje Szczecińskie.
- Udało nam się zmodernizować 14 wagonów typu Tatra i złożyć 2 wagony Moderus Beta, pierwsze z częściowo obniżoną podłogą - przypomina prezes Wawrzyniak. - Środki, które otrzymamy w ramach podpisanej dziś umowy będą przeznaczone na inne inwestycje.
Prezes zadeklarował, że dzięki środkom z RPO spółka zmodernizuje 2 krzyżownice na ul. Stalmacha. Pozwoli to przywrócić ruch kolejowy na dawnych bocznicach stoczniowych, należących obecnie do Szczecińskiego Parku Przemysłowego.
ToT