poniedziałek, 18 grudnia 2017.
Strona główna > Wiadomości > Gryfia sprzedaje promy [GALERIA]

Gryfia sprzedaje promy [GALERIA]

Gryfia sprzedaje promy [GALERIA]
Data publikacji: 2017-04-12 14:43
Ostatnia aktualizacja: 2017-08-10 00:26
Wywietleń: 412 237432

Od września zeszłego roku pomiędzy ul. Ludową w Szczecinie a wyspą, na której działa Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, kursują autobusy przewożące pracowników. Przeprawa promowa straciła rację bytu. Jednostki, które przez lata tam pływały, wystawiono na sprzedaż.

W ostatnich latach szczecińska remontówka korzystała z promów towarowych „Gryfia II” i „Gryfia” oraz osobowych „Balbina” i „Bogda”. Marek Różalski, prezes MSR „Gryfia”, zapowiadał w zeszłym roku, że zostaną wystawione na sprzedaż.

– Wymagają poważnych remontów i gdybyśmy chcieli je utrzymać w klasie, ponieślibyśmy bardzo duże wydatki – mówił.

Niedawno spółka ogłosiła, że oferuje do sprzedaży swoje jednostki: „Gryfię”, „Gryfię II” i „Bogdę”. Tę ostatnią zbudowano w 1977 r. „Bogda” ma 22 m długości i 6 m szerokości. Może zabrać 200 pasażerów. „Gryfia II” to prom o długości ok. 58 m i szerokości prawie 9 m, zbudowany w „Gryfii” w 1983 r. Mieści do 364 pasażerów.

Z kolei „Gryfię”, nazywaną przez stoczniowców babcią, zbudowano w 1887 r. w stoczni Vulcan Stettiner Maschinenbau AG. Po II wojnie światowej prom przebudowano, wymieniono napęd, a parowa turbina trafiła do muzeum. Pozostawiono oryginalną sylwetkę statku i dwa kominy. Na początku przewoził wagony kolejowe, później samochody. W szczecińskiej remontówce pełnił rolę jednostki rezerwowej. Kursował na wyspę awaryjnie lub w zastępstwie „Gryfii II”, gdy była w remoncie. Ma ok. 40 m długości i blisko 7 m szerokości. Na pokład może zabrać 250 pasażerów. Są dla nich miejsca również pod pokładem – tam, gdzie kiedyś były kabiny dla załogi i sypano węgiel do kotła.

Miejmy nadzieję, że jednostka ze 130-letnią historią nie trafi na złom...

Cały artykuł w "Kurierze Szczecińskim", e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 12 kwietnia 2017 r.

(ek)

Fot. Elżbieta KUBOWSKA

Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA] Gryfia sprzedaje promy [GALERIA]

Komentarze

RT
Gryfia II mogłaby posłużyć za tymczasową przeprawę Police-Święta bo na ZOS przyjdzie nam jeszcze długo poczekać.
2017-04-13 11:18:56
RT
Prawie w każdym porcie na tzw zachodzie można podziwiać stare zabytkowe statki cumujące przy nabrzeżach. W Szczecinie zero. Może więc magistrat lub jego s-ka Żegluga Szczecińska mogłyby się postarać aby uatrakcyjnić nasze puste wyremontowane bulwary.Szkoda takich perełek by by ich nie wykorzystać póki jeszcze są do wzięcia.
2017-04-13 11:07:16
A.Rosa
Balbina doskonale nadaje się do przebudowy na jednostkę reprezentacyjną ZMPiŚ SA, w której można zaaranżować salkę konferencyjną. Wewnątrz proponuję duży monitor z mapą prezentującą aktualną pozycja na wg GPS. Wyobraźcie sobie profesjonalnie zorganizowanie prezentacje portu dla różnych gremiów, czy inwestorów a nawet posiedzenia RN itp. Taki stateczek zechcą wynająć różne podmioty dla różnych celów (np. spotkania, małe kameralne reprezentacyjne konferencje). To byłaby rewelacyjna wizytówka morskiego Szczecina. Port w Kopenhadze ma taką jednostkę. Panowie Prezesi ZMPSiŚ SA ten projekt ma charakter i sens.Zachęcam.
2017-04-13 10:23:34
A moze i Pan D. PO-moze...?
I jak tak dalej pojdzie.. to moze Bruksela jeszcze je Kupi, dla Afrykanskiego "Multi-Kulti" by nie musieli ryzykowac na gumowych PO-ntonach i niepotrzebnie za piec(5)... 12-ta przebijac je pozniej nozem czy gwozdziem - by zostac PO-dratowanym i wzietym na Unijne poklady !!
2017-04-13 00:01:11
Kalafior
"Gryfia" i "Balbina" powinny zostać ocalone dla Szczecina jako eksponaty. "Gryfia" wiadomo, ale "Balbina" to także symbol szczecińskiej białej floty. Takie stateczki pływały kiedyś po porcie z turystami, a także na Plażę Mieleńską. W Szczecinie to już ostatni statek z tej serii. Skoro miasto stać na różne frygi, aleje kwiatowe, przełomy itd. to powinno wysupłać środki na uratowanie tych statków dla Szczecina. Zresztą miasto przebąkiwało coś o przyszłym Muzeum Morskim. Tylko później nie będzie już eksponatów, które do niego by się nadawały i będzie to muzeum "w polskim stylu", czyli za eksponaty będą służyć tylko fotografie...
2017-04-12 17:17:30

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Ostatni dzień jarmarku
Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Poprzedni Następny

Nekrologi