czwartek, 14 grudnia 2017.
Strona główna > Wiadomości > Dzikie czy żeglowne?

Dzikie czy żeglowne?

Dzikie czy żeglowne?
Data publikacji: 2017-04-07 13:12
Ostatnia aktualizacja: 2017-08-10 00:25
Wywietleń: 986 234811

Organizacja ekologiczna WWF Polska w ostatnich miesiącach prowadzi kampanię przeciwko planowanym na rzekach inwestycjom, mającym m.in. ożywić żeglugę śródlądową. Szczecińskie stowarzyszenie „Odrą w Świat” w liście otwartym zarzuca przedstawicielom WWF szerzenie nieprawdziwych informacji i apeluje o rzetelną debatę. Apel wspierają inne stowarzyszenia, instytucje naukowe, przedsiębiorcy.

Fundacja WWF Polska od lat jest przeciwna transportowi śródlądowemu.

– Polskie rzeki nigdy nie będą wodnymi „autostradami” – przekonywała w 2014 r. Ostatnio nasiliła sprzeciw. Ma on związek m.in. z przystąpieniem Polski do europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych (AGN). Obecny rząd założył sobie jako priorytet odbudowę wodnych dróg śródlądowych i włączenie ich w system europejski.

– Prezydent podpisał wyrok na polskie rzeki – zatytułowali jeden ze swoich artykułów ekolodzy z WWF.



Informacje podawane przez tę organizację oburzyły szczecińskie stowarzyszenie „Odrą w Świat”.

– Musimy zaprotestować przeciwko fałszywym twierdzeniom wygłaszanym przez niektórych przedstawicieli środowisk ekologicznych, iż żegluga zagraża przyrodzie – czytamy w liście otwartym stowarzyszenia do przedstawicieli WWF. – Nieprawdą jest również, iż rządowy plan inwestycji przywracający żeglugę na naszych głównych szlakach wodnych jest w sprzeczności z wytycznymi Komisji Europejskiej. Plan odnosi się bowiem do najlepszych praktyk wskazanych w dokumencie KE z 2012 roku pt. „Transport wodny śródlądowy i sieć Natura 2000 – zrównoważony rozwój śródlądowych dróg wodnych i zarządzanie nimi w kontekście dyrektywy ptasiej i siedliskowej”.

Autorzy listu dodają, że potrzeba rozwoju dróg wodnych wynika też z najważniejszego dla transportu Unii Europejskiej dokumentu, tj. Białej Księgi Transportu z marca 2011 r.

– Apelujemy do przedstawicieli środowisk ekologicznych o opamiętanie i zaprzestanie medialnej dezinformacji – kończy list stowarzyszenie. – To bardzo nieodpowiedzialne działania, mogące przynieść bardzo negatywne skutki gospodarcze i środowiskowe dla naszego kraju. Apelujemy o rzetelną debatę!  



Cały artykuł w "Kurierze Szczecińskim", e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 7 kwietnia 2017 r.

Tekst i fot. (ek)

List otwarty do przedstawicieli WWF dostępny tutaj

Komentarze

Ekolodzy? Wyjazd!
Ja bym tych pseudo ekologów pogonił. Pogonił z miast i wsi. Gdzie? Do lasu, do puszczy niech tam żyją w zgodzie z naturą nie naruszając przestrzeni życiowej żabek, ptaszków czy nie daj Boże niedźwiedzi lub wilków. Niech mieszkają na drzewach czy pod nimi. Raczej nago albo odziani w liście (w skóry nie wolno! To nie ekologiczne! To cierpienie zwierząt!). Nogi bose lub w sandałach z kory drzewa zżartego przez korniki (ze zdrowego nie wolno kory pozyskiwać! To nie ekologiczne!). Do jedzenia jagody i grzyby. Raczej na surowo bo ognisk palić nie wolno! Smog i te sprawy! To nie ekologiczne! Robactwo? Insekty? No cóż, trudno musicie z tym wytrzymać. Nie będziecie się przecież smarować wyrobami chemicznymi?! To nie ekologiczne! Powodzenia!
2017-04-08 02:02:24
Pchacz przed siebie
@Bizon<- TIR-ami nie wozi się piasku, żwiru, węgla, złomu i rudy żelaza, zrębków, pasz itp. tzw masówki, a barkami nie wozi się produktów spożywczych o krótkim terminie przydatności do spożycia.. ani elektroniki. Owszem można pomyśleć o barkach-kontenerowcach do wożenia ciężkiej drobnicy. Ale do tego potrzebny jest system portów przeładunkowych ziemia-woda-ziemia (w skrócie ZWZ). A do tych portów też trzeba dojechać i dokonać przeładunku. Robi się gorąco na sam pomyślunek kto ma to robić.. i za ile ? Barka płynie w górę rzeki 1)_pod prąd, 2)_pod górę. Samochód czy PKP Cargo - tylko "pod górę". Co prawda w dół rzeki barka płynie "z prądem", ale wierz mi, że to nie ułatwia żeglugi gdyż jest utrata sterowności - dokładnie tak jak na spływie kajakowym. Najlepiej więc wychodzi żegluga nizinna na szerszych kanałach - tak jak w Holandii i w Szczecinie. Żegluga na Odrze to bardzo ciekawe zajęcie pod warunkiem, że jest to komuś potrzebne i są zlecenia przewozowe..
2017-04-07 17:43:26
jas
Rzeka powinna byc uregulowana a co do stanu wody w rzece to sa zbiorniki po to wybudowane zeby regulowac poziom wody zeglownej (chyba ze nad zbiornikami sa pobudowane pensjonaty i urlopowicze sie opalaja sa Otmuchow Mietkow Turawa
2017-04-07 15:56:02
xyz
Pewno znów akcja ekologów za niemieckie pieniądze konkurencji. Odra to nie Biebrza. Tu zawsze był transport rzeczny. Zgadzam się z @bizon to może odciążyć i poprawić bezpieczeństwo na drogach.
2017-04-07 15:25:35
Bizon
Jak moze byc najdrozszy jezeli barke 1000ton obsluguje 2 ludzi a 1000ton to 33 Tir ilu kierowcow i ile wypadkow na drodze
2017-04-07 14:20:56
Modlitwa do Wiadrusa.
Co to znaczy - "ożywić żeglugę śródlądową" ? Jeżeli na dostępnych już i eksploatowanych obecnie "zasobach rzecznych" nazywanych inaczej "śródlądową infrastrukturą wodną" - jeżeli więc na tych już użytkowanych rzekach żegluga się nie rozwija - tzn. nie widać wzrostu zapotrzebowania na transport śródlądowy - to znaczy, że przyczyna leży w otoczeniu gospodarczym, które jest w stagnacji i nie ma powodów aby zlecać komukolwiek przewozów towarowych drogami śródlądowymi. Skąd bierze się ten urojony pomysł, że rzeki można pogłębiać i właśnie to "ożywi żeglugę śródlądową" ? Czy można ożywiać Niedźwiedzia ażeby nie zapadał w sen zimowy na kilka miesięcy tak jak żegluga śródlądowa ? No niestety tak już jest, że zimą jest lód na rzekach i małe stany wodne, a w lipcu susza i tez małe stany wodne. Rzeka to obiekt o skomplikowanej geometrii i geologii, wypełniony dynamicznie zmieniającym się medium jakim jest woda - -już przez starożytnych myślicieli zaliczona do Żywiołów, a więc do materii boskiej. Módlmy sie do Boga Rzeki Odry - do Wiadrusa aby przywrócił rozum wszystkim entuzjastom pogłębiania rzek.
2017-04-07 14:20:08
Bizon
zegluga srodladowa to najbardziej ekologiczna a zarazem najtaniszy srodek transportu
2017-04-07 13:35:01
info
Nieważne, czy informacja jest prawdziwa, czy też nie, ważne, że poszła w świat. Opozycja właśnie tak działa i jakoś nikt nie robi szumu.
2017-04-07 13:34:23
Transport rzeczny jest najdroższym rodzajem transportu
Szczególnie w górę rzeki. Podczas gdy wszyscy od niego odstępują, Polska się niepotrzebnie ładuje w drogie i niepotrzebne pogłębiania rzek. Tu trzeba rozwijać transport drogowy i kolejowy, a nie rzeczny
2017-04-07 13:21:49

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje