czwartek, 24 sierpnia 2017.
Strona główna > Wiadomości > Co będą opiniować osiedlowcy?

Co będą opiniować osiedlowcy?

Co będą opiniować osiedlowcy?
Data publikacji: 2017-01-26 10:25
Ostatnia aktualizacja: 2017-08-10 00:08
Wywietleń: 1635 206913

Przedstawiamy cztery warianty przebudowy al. Wojska Polskiego w Szczecinie między placami Szarych Szeregów i Zwycięstwa. Wybrane zostały spośród kilkunastu, a przygotowane w opracowaniu, jakie na zlecenie władz miasta wykonało Biuro Inżynierskie Damart.

Są one obecnie przedmiotem zarządzonych i rozpoczętych przez prezydenta Piotra Krzystka nowych konsultacji z radami osiedlowymi o tym, jak powinien wyglądać w przyszłości ten fragment miasta.

Na opinie, sugestie i uwagi na temat kierunku przemian i zmian w alei na jej śródmiejskim odcinku osiedlowcy dostali czas do 17 lutego. Potem, tj. do końca czerwca br., architekt miasta – wedle najnowszych zapowiedzi – ma ogłosić konkurs architektoniczno-urbanistyczny w tej sprawie. Poniżej więcej informacji o tym, co konkretnie jest przedmiotem konsultacji z osiedlowcami.

Przypomnijmy, że etap przygotowawczy inwestycji, którego finałem ma być sama przebudowa alei, jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, które znalazły się w obecnej perspektywie finansowej w Programie Pomoc Techniczna na lata 2014-2020, a zabezpieczone zostały dla Szczecina w wyniku konkursu na modelową rewitalizację miast. Zgodnie z umową, urzędnicy magistratu mają czas do grudnia 2018 roku, by pieniądze te wykorzystać.

Przedmiotem rozważań i opiniowania przez osiedlowców mają być cztery spośród co najmniej kilkunastu pomysłów z koncepcji, której opracowanie magistrat zlecił kilka lat temu i wykonało je Biuro Inżynierskie Damart.

Pierwszy zakłada budowę na tym odcinku al. Wojska Polskiego dwóch jezdni jednokierunkowych o pasach ruchu szerokości po 4,5 m bez torowiska dla tramwajów, chodniki szerokości od 3,4 do 16,6 m, wprowadzenie tam strefy ruchu uspokojonego 30 km/h z komunikacją autobusową (tabor z napędem hybrydowym, o niskiej emisji spalin), swobodą przechodzenia dla pieszych w dowolnym miejscu, bez wydzielania przejść, jak też z ruchem rowerowym zintegrowanym z ruchem innych pojazdów na zasadach ogólnych. Pośrodku pasy jezdni rozdzielałby pas z miejscami do parkowania w układzie skośnym wraz zielenią wysoką, przy liczbie miejsc postojowych na całej długości na 202 samochody, w tym dla aut osób niepełnosprawnych i dostawczych.

Drugi wariant przewiduje jedną jezdnię z dwoma psami ruchu, po jednym w każdym kierunku wraz z torowiskiem. W tym założeniu wyeliminowany byłby w ogóle ruch samochodowy z dopuszczeniem komunikacji miejskiej, taksówek, pojazdów osób niepełnosprawnych, uprzywilejowanych oraz dojazdów do budynków dla mieszkańców. A w związku z tym liczba stałych miejsc parkingowych równałaby się zeru, nie licząc tych urządzonych dla niepełnosprawnych i na potrzeby dostaw do tamtejszych lokali, sklepów. Ruch samochodowy indywidualny dozwolony byłby jedynie w obrębie pl. Zgody i skrzyżowania z ul. Jagiellońską. I w tym przypadku obowiązywać miałaby strefa ruchu uspokojonego do 30 km/h. Kosztem jezdni powstałaby dwustronna, dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2 m i chodniki o szerokości od 4,8 m do 17,2 m. Do tego obsadzenie drzewami w pasie chodnika z zapewnieniem dojazdu dla służb komunalnych i ratunkowych.

Trzeci wariant mówi również o układzie jednej jezdni, ale z czterema pasami ruchu po dwa w każdym kierunku, przy jednoczesnym ich zwężeniu w stosunku do tego, co jest teraz, do 3 m, by można było wydzielić pasy jednokierunkowe dla rowerów (szer. 1,6 m). Chodniki szerokości od 2,9 m do 16 m. To druga z wersji bez tramwaju, z dopuszczalną prędkością jazdy 50 km/h i z parkowaniem równoległym do jezdni na całej długości przy stałej liczbie miejsc postojowych dla 80 aut, nie licząc tych dla osób niepełnosprawnych i dla zapewnienia dostaw towarów.

Według czwartego wariantu odcinek alei byłby też jednojezdniowy przy czterech pasach ruchu o szerokości 3,25 – 3,50 m wraz z torowiskiem tramwajowym w środkowych pasach w obu kierunkach zarezerwowanych wyłącznie dla komunikacji miejskiej (także autobusów), z dopuszczalną prędkością jazdy 50 km/h, wyznaczonymi przejściami dla pieszych, pasami dla rowerów po obu stronach (szer. 1,5 m), chodnikami o szerokości od 3,15 do 14 m. I tak jak w opcji trzeciej (tyle że bez tramwajów), z pomniejszoną do 80 liczbą stałych miejsc do parkowania równoległego. ©℗

Mirosław WINCONEK

Co będą opiniować osiedlowcy?

Komentarze

Ela
Będą, wszystkie cztery są do niczego
2017-02-14 09:25:02
budowa ścieżki rowerowej powinna być tam priorytetem
podobnie jak na ulicy Krzywoustego, żeby połączyć stacje SRM
2017-01-27 07:27:34
Marian
Jako kierowca i rowerzysta to opcja nr 3 wydaje sie najlepsza. Szczecin i tak juz jest zakorkowany a drogi znikaja w zastraszajacym tempie przy jednoczesnym wzroscie aut. Drogi rowerowe powinny byc aby mozna bylo sobie na spokojnie moc przejechac z dziecmi. Zastanawiajace jest czemu architekci nie wzoruja sie na starych zdjeciach przedwojennego szczecina i ukladzie urbanistycznym tamtych lat? A co do komunikacji miejskiej to mozna miec wiele do zyczenia ale wszystkich sie nie zadowoli. Ja tak samo jak inni wole jechac autem bo jak bym mial odstawic dzieci do szkoly i przedszkola (w przedszkolach nie ma miejsc wiec nie jest blisko domu jak i szkola) komunikacja miejska to bym musial z dzieciaczkami wyjsc chyba o 5.30 z domu aby na 7.30 byc w pracy. Dodatkowo przy cenach biletow dla 4 osob to taniej wychodzi mi autem :)
2017-01-26 20:34:19
Mieszkaniec
Czytając te pomysły utwierdzam sie w przekonaniu że w dalszym ciągu tym miastem rządzą nieudacznicy.Są pieniądze i trzeba je za wszelką cenę wydać.Czy głupio czy mądrze okazuje się po czasie.Że najpierw trzeba naprawiać bo firmy spartoliły temat .A następnie wracać do tego co było dobre i dobrze funkcjonowało.Wydane pieniądze szkoda że tak bezmyślnie.W mieście są inne potrzeby a nie wizje jakiś pseudo wizjonerów.Walą się mosty nikt tego nie monitoruje.Zdarzy sie nieszczęście wówczas panika Odczuwają to mieszkańcy miasta a wszyscy sie zachwycają nowymi zmianami ulic.
2017-01-26 20:08:39
element napływowy
ja jestem za opcją z parkingiem podziemnym na całej długości tego odcinak Woj Polskiego
2017-01-26 14:28:20
sid
Wszystkie 4 warianty są do niczego. Co tu opiniować ? Chyba głupotę autora ?
2017-01-26 13:52:09
obserwator
@miejscowy Na twoim miejscu wybralbym psychiatre!
2017-01-26 13:46:07
Dave
Wariant 2 tylko, że dostepna dla wszystkich użytkowników.
2017-01-26 13:38:46
miejscowy
Chętnie by się przesiadł do komunikacji, ale nie do takiej gdzie dojazd do domu zajmuje mi 4 razy więcej czasu niż samochodem. Zamiast 15 min jadę godzinę. Co byście wybrali na moim miejscu ???
2017-01-26 13:03:23
miejscowy
Chętnie by się przesiadł do komunikacji, ale nie do takiej gdzie dojazd do domu zajmuje mi 4 razy więcej czasu niż samochodem. Zamiast 15 min jadę godzinę. Co byście wybrali na moim miejscu ???
2017-01-26 13:02:55
xyres
Wariant IV chyba najlepszy
2017-01-26 13:00:12
ścieżka rowerowa musi być
skandalem jest że nie było jej tam do tej pory
2017-01-26 12:49:05
Do_ tak tylko
Staryś ty i głpi... Swoją 15 letnią "karocę" produkująca smog zostaw w garażu i przesiądź się na ten rower albo do komunikacji miejskiej. Bedzie zdrowiej dla wszystkich
2017-01-26 12:16:26
Bo pieszy sie nie ucieszy,
Oby tylko NIE zaopiniowali PO-zytywnie, samochodu blokujacego caly chodnik !!
2017-01-26 11:27:19
tak tylko
Te ścieżki rowerowe to jakaś gangrena. Jeżeli z urzędu rezerwuje się na coś, co jest używane w niewielkim stopniu ilościowym szczególnie w okresie jesienno zimowym (w stosunku do ilości przejeżdżających samochodów jak i ilości poruszających się pieszych na chodnikach) to jest to chore. Ten pas ruchu dla pedałujących, skoro ma już być i to po obu stornach ulicy, to zakładam, że też pedałujących po nich powinien obowiązywać jeden kierunek ruchu dla każdej ze stron i nie powinny być szersze niż 1 metr, albo i mniej, a takowe (mniej niż 1 metr) widziałem np.: w Poznaniu. Nie widzę podstaw, aby były szerokości 1,5 albo i 2 metrów jak to się obecnie robi kosztem i pieszych i dotychczasowej szerokości pasów dla samochodów. No chyba, że pe.....ze będą urządzać na nich wyścigi i muszą mieć miejsce na wyprzedzanie, nie wspominając, że może władza szykuje obowiązek zamiany samochodów na ryksze?
2017-01-26 11:01:00

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Filmy

Mistrzostwa Europy w siatkówce coraz bliżej
Splash of Colors
Pożegnaliśmy żaglowce
Poprzedni Następny

Nekrologi