sobota, 16 grudnia 2017.
Strona główna > Wiadomości > Co będą opiniować osiedlowcy?

Co będą opiniować osiedlowcy?

Co będą opiniować osiedlowcy?
Data publikacji: 2017-01-26 10:25
Ostatnia aktualizacja: 2017-08-10 00:08
Wywietleń: 1725 206913

Przedstawiamy cztery warianty przebudowy al. Wojska Polskiego w Szczecinie między placami Szarych Szeregów i Zwycięstwa. Wybrane zostały spośród kilkunastu, a przygotowane w opracowaniu, jakie na zlecenie władz miasta wykonało Biuro Inżynierskie Damart.

Są one obecnie przedmiotem zarządzonych i rozpoczętych przez prezydenta Piotra Krzystka nowych konsultacji z radami osiedlowymi o tym, jak powinien wyglądać w przyszłości ten fragment miasta.

Na opinie, sugestie i uwagi na temat kierunku przemian i zmian w alei na jej śródmiejskim odcinku osiedlowcy dostali czas do 17 lutego. Potem, tj. do końca czerwca br., architekt miasta – wedle najnowszych zapowiedzi – ma ogłosić konkurs architektoniczno-urbanistyczny w tej sprawie. Poniżej więcej informacji o tym, co konkretnie jest przedmiotem konsultacji z osiedlowcami.

Przypomnijmy, że etap przygotowawczy inwestycji, którego finałem ma być sama przebudowa alei, jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, które znalazły się w obecnej perspektywie finansowej w Programie Pomoc Techniczna na lata 2014-2020, a zabezpieczone zostały dla Szczecina w wyniku konkursu na modelową rewitalizację miast. Zgodnie z umową, urzędnicy magistratu mają czas do grudnia 2018 roku, by pieniądze te wykorzystać.

Przedmiotem rozważań i opiniowania przez osiedlowców mają być cztery spośród co najmniej kilkunastu pomysłów z koncepcji, której opracowanie magistrat zlecił kilka lat temu i wykonało je Biuro Inżynierskie Damart.

Pierwszy zakłada budowę na tym odcinku al. Wojska Polskiego dwóch jezdni jednokierunkowych o pasach ruchu szerokości po 4,5 m bez torowiska dla tramwajów, chodniki szerokości od 3,4 do 16,6 m, wprowadzenie tam strefy ruchu uspokojonego 30 km/h z komunikacją autobusową (tabor z napędem hybrydowym, o niskiej emisji spalin), swobodą przechodzenia dla pieszych w dowolnym miejscu, bez wydzielania przejść, jak też z ruchem rowerowym zintegrowanym z ruchem innych pojazdów na zasadach ogólnych. Pośrodku pasy jezdni rozdzielałby pas z miejscami do parkowania w układzie skośnym wraz zielenią wysoką, przy liczbie miejsc postojowych na całej długości na 202 samochody, w tym dla aut osób niepełnosprawnych i dostawczych.

Drugi wariant przewiduje jedną jezdnię z dwoma psami ruchu, po jednym w każdym kierunku wraz z torowiskiem. W tym założeniu wyeliminowany byłby w ogóle ruch samochodowy z dopuszczeniem komunikacji miejskiej, taksówek, pojazdów osób niepełnosprawnych, uprzywilejowanych oraz dojazdów do budynków dla mieszkańców. A w związku z tym liczba stałych miejsc parkingowych równałaby się zeru, nie licząc tych urządzonych dla niepełnosprawnych i na potrzeby dostaw do tamtejszych lokali, sklepów. Ruch samochodowy indywidualny dozwolony byłby jedynie w obrębie pl. Zgody i skrzyżowania z ul. Jagiellońską. I w tym przypadku obowiązywać miałaby strefa ruchu uspokojonego do 30 km/h. Kosztem jezdni powstałaby dwustronna, dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2 m i chodniki o szerokości od 4,8 m do 17,2 m. Do tego obsadzenie drzewami w pasie chodnika z zapewnieniem dojazdu dla służb komunalnych i ratunkowych.

Trzeci wariant mówi również o układzie jednej jezdni, ale z czterema pasami ruchu po dwa w każdym kierunku, przy jednoczesnym ich zwężeniu w stosunku do tego, co jest teraz, do 3 m, by można było wydzielić pasy jednokierunkowe dla rowerów (szer. 1,6 m). Chodniki szerokości od 2,9 m do 16 m. To druga z wersji bez tramwaju, z dopuszczalną prędkością jazdy 50 km/h i z parkowaniem równoległym do jezdni na całej długości przy stałej liczbie miejsc postojowych dla 80 aut, nie licząc tych dla osób niepełnosprawnych i dla zapewnienia dostaw towarów.

Według czwartego wariantu odcinek alei byłby też jednojezdniowy przy czterech pasach ruchu o szerokości 3,25 – 3,50 m wraz z torowiskiem tramwajowym w środkowych pasach w obu kierunkach zarezerwowanych wyłącznie dla komunikacji miejskiej (także autobusów), z dopuszczalną prędkością jazdy 50 km/h, wyznaczonymi przejściami dla pieszych, pasami dla rowerów po obu stronach (szer. 1,5 m), chodnikami o szerokości od 3,15 do 14 m. I tak jak w opcji trzeciej (tyle że bez tramwajów), z pomniejszoną do 80 liczbą stałych miejsc do parkowania równoległego. ©℗

Mirosław WINCONEK

Co będą opiniować osiedlowcy?

Komentarze

Ela
Będą, wszystkie cztery są do niczego
2017-02-14 09:25:02
budowa ścieżki rowerowej powinna być tam priorytetem
podobnie jak na ulicy Krzywoustego, żeby połączyć stacje SRM
2017-01-27 07:27:34
Marian
Jako kierowca i rowerzysta to opcja nr 3 wydaje sie najlepsza. Szczecin i tak juz jest zakorkowany a drogi znikaja w zastraszajacym tempie przy jednoczesnym wzroscie aut. Drogi rowerowe powinny byc aby mozna bylo sobie na spokojnie moc przejechac z dziecmi. Zastanawiajace jest czemu architekci nie wzoruja sie na starych zdjeciach przedwojennego szczecina i ukladzie urbanistycznym tamtych lat? A co do komunikacji miejskiej to mozna miec wiele do zyczenia ale wszystkich sie nie zadowoli. Ja tak samo jak inni wole jechac autem bo jak bym mial odstawic dzieci do szkoly i przedszkola (w przedszkolach nie ma miejsc wiec nie jest blisko domu jak i szkola) komunikacja miejska to bym musial z dzieciaczkami wyjsc chyba o 5.30 z domu aby na 7.30 byc w pracy. Dodatkowo przy cenach biletow dla 4 osob to taniej wychodzi mi autem :)
2017-01-26 20:34:19
Mieszkaniec
Czytając te pomysły utwierdzam sie w przekonaniu że w dalszym ciągu tym miastem rządzą nieudacznicy.Są pieniądze i trzeba je za wszelką cenę wydać.Czy głupio czy mądrze okazuje się po czasie.Że najpierw trzeba naprawiać bo firmy spartoliły temat .A następnie wracać do tego co było dobre i dobrze funkcjonowało.Wydane pieniądze szkoda że tak bezmyślnie.W mieście są inne potrzeby a nie wizje jakiś pseudo wizjonerów.Walą się mosty nikt tego nie monitoruje.Zdarzy sie nieszczęście wówczas panika Odczuwają to mieszkańcy miasta a wszyscy sie zachwycają nowymi zmianami ulic.
2017-01-26 20:08:39
element napływowy
ja jestem za opcją z parkingiem podziemnym na całej długości tego odcinak Woj Polskiego
2017-01-26 14:28:20
sid
Wszystkie 4 warianty są do niczego. Co tu opiniować ? Chyba głupotę autora ?
2017-01-26 13:52:09
obserwator
@miejscowy Na twoim miejscu wybralbym psychiatre!
2017-01-26 13:46:07
Dave
Wariant 2 tylko, że dostepna dla wszystkich użytkowników.
2017-01-26 13:38:46
miejscowy
Chętnie by się przesiadł do komunikacji, ale nie do takiej gdzie dojazd do domu zajmuje mi 4 razy więcej czasu niż samochodem. Zamiast 15 min jadę godzinę. Co byście wybrali na moim miejscu ???
2017-01-26 13:03:23
miejscowy
Chętnie by się przesiadł do komunikacji, ale nie do takiej gdzie dojazd do domu zajmuje mi 4 razy więcej czasu niż samochodem. Zamiast 15 min jadę godzinę. Co byście wybrali na moim miejscu ???
2017-01-26 13:02:55
xyres
Wariant IV chyba najlepszy
2017-01-26 13:00:12
ścieżka rowerowa musi być
skandalem jest że nie było jej tam do tej pory
2017-01-26 12:49:05
Do_ tak tylko
Staryś ty i głpi... Swoją 15 letnią "karocę" produkująca smog zostaw w garażu i przesiądź się na ten rower albo do komunikacji miejskiej. Bedzie zdrowiej dla wszystkich
2017-01-26 12:16:26
Bo pieszy sie nie ucieszy,
Oby tylko NIE zaopiniowali PO-zytywnie, samochodu blokujacego caly chodnik !!
2017-01-26 11:27:19
tak tylko
Te ścieżki rowerowe to jakaś gangrena. Jeżeli z urzędu rezerwuje się na coś, co jest używane w niewielkim stopniu ilościowym szczególnie w okresie jesienno zimowym (w stosunku do ilości przejeżdżających samochodów jak i ilości poruszających się pieszych na chodnikach) to jest to chore. Ten pas ruchu dla pedałujących, skoro ma już być i to po obu stornach ulicy, to zakładam, że też pedałujących po nich powinien obowiązywać jeden kierunek ruchu dla każdej ze stron i nie powinny być szersze niż 1 metr, albo i mniej, a takowe (mniej niż 1 metr) widziałem np.: w Poznaniu. Nie widzę podstaw, aby były szerokości 1,5 albo i 2 metrów jak to się obecnie robi kosztem i pieszych i dotychczasowej szerokości pasów dla samochodów. No chyba, że pe.....ze będą urządzać na nich wyścigi i muszą mieć miejsce na wyprzedzanie, nie wspominając, że może władza szykuje obowiązek zamiany samochodów na ryksze?
2017-01-26 11:01:00

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Hannę Orską