Sobota, 20 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Cłowy do remontu lub wymiany

Data publikacji: 02 czerwca 2016 r. 17:09
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:04
Cłowy do remontu lub wymiany
 

Eksperci z Politechniki Gdańskiej mają ocenić stan techniczny szczecińskiego mostu Cłowego po tym, jak w miniony poniedziałek (30 maja) niektóre z jego elementów po awarii posypały się do Regalicy. Wstępna ich diagnoza powinna być znana najwcześniej za tydzień. Taka informacja padła podczas czwartkowego (2 czerwca) posiedzenia komisji ds. komunalnych szczecińskiej rady miasta z udziałem magistrackich służb i urzędników odpowiedzialnych za infrastrukturę drogową. Od tej opinii zależy dalszy los przeprawy.

O tym, kto wykona ekspertyzę radnych poinformowała w czwartek Katarzyna Bukowiecka, kierownik działu utrzymania pasa drogowego z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Ocenę zlecono Krzysztofowi Żółtowskiemu, profesorowi Politechniki Gdańskiej z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska. W 2011 roku, jako pierwszy Polak, został zaangażowany do grupy ekspertów European Civil Protection, która działa przy Komisji Europejskiej. Oceniał m.in. zniszczenia elektrowni na Cyprze. Jego zespół zajmował się też testowaniem wiaduktów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Profesor Żółtowski z Katedry Transportu Szynowego i Mostów wraz ze swoim zespołem mają ustalić, jaka jest skala problemu i jaki plan naprawczy należy wprowadzić.



- Wstępna ekspertyza będzie w przyszłym tygodniu - mówił Andrzej Grabiec, zastępca dyrektora ZDiTM ds. infrastruktury drogowej.

Jednocześnie Grabiec przyznał, że przeprawę na Regalicy czeka remont lub wymiana konstrukcji nośnej. 

Przedstawiciele ZDiTM przekonywali, że nic nie wskazywało na to, że dojdzie do tak poważnej awarii. I pokazywali radnym zdjęcia wykonane w czasie przeglądu w... marcu tego roku. Nic niepokojącego na nich wtedy nie było. W czwartek Katarzyna Bukowiecka relacjonowała radnym, że awarii uległy elementy nośne mostu.

- Reakcja ZDiTM i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego była właściwa - ocenił Marek Duklanowski, przewodniczący komisji ds. gospodarki komunalnej, rewitalizacji i ochrony środowiska. - Na wyrost nie ma podstaw, by przesądzać, że ten najczarniejszy scenariusz się ziści.

- Awarii uległo sprężenie zewnętrzne umieszczone w opasce żelbetowej, wykonanej pomiędzy belkami. Pękły kable w przęśle od strony centrum, pasmo po stronie południowej. Problem polega na pęknięciu kabli sprężających pomiędzy ostatnią poprzecznicą (zlokalizowaną najbliżej filara), a miejscem, w którym przekrój zmienia się na skrzynkowy. W miejscu gdzie, pękły kable zniszczeniu uległa również opaska żelbetowa oraz ostatnia poprzecznica, w której zamocowane są te kable. Dodatkowo stwierdzono pęknięcie opaski żelbetowej w miejscu zmiany przebiegu kabli tj. na przedostatniej poprzecznicy - tak dokładnie brzmi treść czwartkowego, najnowszego komunikatu z diagnozą stanu przeprawy na Regalicy, jaki w czwartek przesłała nam Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM. ©℗

Mirosław WINCONEK

Fot. Dariusz GORAJSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

kermo
2016-06-03 13:06:03
Widzę coraz więcej złomiarzy. Może już za mosty się wzięli?
Czytelnik Łukasz
2016-06-03 10:41:57
A nasz ZUT nie może zrobić tej ekspertyzy? Sami bierzemy obcych a później dziwimy się, że w kraju nas "marginalizują".
@
2016-06-03 10:15:56
W STOLYCY uPOrano by sie z tym problemem w niecałe pół roku. W Ciecinie potrwa nieco dłużej. Z drugiej zas strony, po co to remontować. Sprzedać lewą stronę Szczecina Niemcom. Będą chcieji jeździć do Polski to sami nowe mosty wybudują. I świeży grosz w kasie miasta, i premie wieksze
SromotnikBezwstydny
2016-06-03 10:10:49
Kasę na dokończenie Trasy Zamkowej i mostów na niej , min. Liberadzki (SLD), wydarł dlatego, że już wówczas Most Cłowy groził zawaleniem. Od tamtej pory (ca' 25 lat !)nikt tym mostem nie zajmował się... Magistraccy budowali Frygi ip. głupotami zajmowali się...Aż nastał czarny czerwiec 2016r...
Dan
2016-06-03 09:27:04
A czy Politechnike Szczecinska juz zamkneli, ze specjalistow z Gdanska trzeba sciagac???? Przykre to!
jas
2016-06-03 09:07:37
Struktura własnościowa klubu Pogon Szczecin 74,72% – EPA Omnia 15,11% – Grzegorz Smolny 9,72% – Artur Kałużny 0,45% – Stowarzyszenie Kibiców Pogoń Nowa/Stowarzyszenie MKS Pogoń Szczecin Miasto Szczecinie ma zadnych udziałow w klubie jest tylko sponsorem strategicznym wiec na jakiej podstawie ma ten klub sponsorowac? i budowac stadion z kasy miejskiej , ile rocznie idzie kasy podatnikow na sponsoring tego klubu ? to jakis absurd a pilkarzyki zarabiaja po kilkadziesiąd tysiecy miesiecznie ,za co ? wprowadzic ustawe kominową dla tych nierobów.
Paweł
2016-06-03 07:29:05
Adamie masz rację co do stanu technicznego mostu Długiego ale moim skromnym zdaniem problem się zacznie z powodu braku stateczności przyczółka od str. Urzędu Celnego. Tańczy jak pijany i popękany i porysowany !!!
KIJ
2016-06-02 23:44:26
prezydent szczecina jest śmieszny foruje most kłodny na łasztownię a most długi i cłowy do wymiany WNIOSEK WYMIENIĆ W TRYBIE AWARYJNYM KRZYSTKA I WSZYSTKICH RADNYCH SCIĄGNĄĆ BIEDRONIA CO JEST PO UKŁADEM ZAMKNIĘTYM SZCZECINA W SPRAWIE SZYN CISZA RADNI ŚPIĄ BRALI LUB BIORĄ KASE ZE SPÓLEK MIASTA
Martin
2016-06-02 22:53:46
Blagam tylko nie EUROVIA. Prawda jest taka. Ze na czas remontu/ budowy. Mozna zbudowac prowizoryczny most pontonowy. Np wykorzystujac sprzet wojskowy. Bo znajac szybkosc inwestycji w Szczecinie predko nie dojdzie do otwarcia clowego.
Europejski Trybunał
2016-06-02 21:05:28
Cłowy do remontu lub wymiany....albo do prokuratora? Tylko kto prokuratorów rozliczy? Szanowni Państwo, to nie żarty, Rzeczpospolita przez ostatnie lata była naprawdę rozkradana !! Most Cłowy do Europejskiego Trybunału!!
Adam
2016-06-02 18:44:24
Nie chcę być złym prorokiem, ale podobny los czeka Długi... Te dziesiątki spawów łatających pęknięcia w belkach... Będzie wesoło :(
Gargamel
2016-06-02 18:18:49
szybko tym mostem nie pojedziemy
andi
2016-06-02 17:55:13
po co remontować tylko zrobić nowy most ale tylko dać bardzo dobrej firmie do zrobienia i jeszcze opcja jest podpory postawić będzie bardzo tanio

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA