wtorek, 17 października 2017.
Strona główna > Wiadomości > Autobusy na prąd

Autobusy na prąd [GALERIA, FILM]

Autobusy na prąd
Data publikacji: 2017-09-19 14:09
Ostatnia aktualizacja: 2017-09-21 15:13
Wywietleń: 1813 292869

Za około 2-3 lata na szczecińskich ulicach mogą pojawić się elektryczne autobusy. O ile uda spełnić się kilka warunków, a miasto dostosuje infrastrukturę. Dwa takie nowoczesne pojazdy przejechały we wtorek ulicami miasta. Wcześniej prezentowane były przed Technoparkiem Pomerania, gdzie odbywały się ogólnopolskie warsztaty Programu e-Bus pt. „Czy autobus elektryczny może być elementem zmiany świadomości społecznej mieszkańców polskich miast?”.

Zaproszeni goście mieli okazję przejechać się z ul. Cyfrowej przez Arkońską, Szafera, wokół hali Arena Szczecin, brukowaną ul. Jarzyńskiego, al. Wojska Polskiego do zajezdni tramwajowej Pogodno. Na tym odcinku zapoznawali się z fińskim autobusem Linkker. Wcześniej prezentowany był w Niemczech – do przejścia granicznego w Lubieszynie dotarł na lawecie. Od granicy o własnych siłach dotarł do zajezdni autobusowej przy ul. Klonowica, gdzie jest ładowany. Prezentowany pojazd ma baterie o niewielkiej pojemności, a co za tym idzie – bardzo ograniczony zasięg. Na jednym ładowaniu może pokonać maksymalnie ok. 50 km. Jest jednak wyposażony w pantograf, jeśli więc na terenie miasta powstaną stacje szybkiego ładowania, uzupełnienie energii zajmie mu... 3 min.

Po krótkiej prezentacji uczestnicy przejazdu przesiedli się do polskiego Solarisa. Ten z kolei, także prezentowany w wielu miastach, ma baterie o pojemności 250 kWh. Z Poznania do Szczecina dotarł na jednym i to (jak zapewniają przedstawiciele producenta) niepełnym ładowaniu. W ruchu miejskim taka bateria powinna wystarczyć na ok. 200-250 km. W przypadku ładowania przez pantograf cały proces trwa 10 min.

– Jest to ciekawy pomysł i na pewno będziemy go rozważać – zapewnia Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. – Mamy już pierwsze samochody elektryczne do obsługi jednostek urzędowych i planujemy zakup kolejnych. Wkrótce rozstrzygniemy przetarg na autobusy hybrydowe. Zakup autobusów elektrycznych to być może kwestia czasu.

Niewątpliwą zaletą takich pojazdów jest cicha, niemal bezgłośna jazda. Są one także bardzo ekologiczne – nie emitują żadnych zanieczyszczeń do atmosfery. W dodatku są tanie w eksploatacji: niezależnie od producenta koszt przejechania 1 km wynosi tyle, co 1 kWh. Są jednak także wady. Jeden autobus kosztuje tyle co dwa z silnikiem diesla. Baterie wystarczają maksymalnie na ok. 7 lat, a nowy komplet (przy obecnych technologiach i cenach) to wydatek kolejnych 800 tys. Zatem w cenie jednego "elektryka" można mieć 3 "diesle".

Tekst, film i fot. Tomasz Tokarzewski

Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd Autobusy na prąd

Komentarze

Krzysztof
A co to za różnica jaki autobus ,byle by dowiózł gdzie trzeba i siodełka były czyste ,anie zabrudzone przez tzw. obszczymurków.
2017-09-21 15:10:10
............
Tam sa jakies uchylne okna i szyberdach czy mikrofalowka z klima ktora raz na minusie a raz 30 na plusie i wszystko zalezy od widzimi sie kierowcy ktory czesto sam nie wie jak to dziala lub nie wie ze nie działa ,jak ktos kiedys zejdzie w upale na zawal to sie moze naucza zamawiac z uchylknymi oknami, a projektant tych pseudo cudow techniki zapewne nigdy nie korzystal z nich np w czasie upalu gdzie jest w srodku 50 osob lub nawet jak jest 10-20 st. a nie ma czym oddychac bo nie ma okien !!!
2017-09-21 09:26:23
ckm
autobus elektryczny i prąd z węgla :(
2017-09-19 21:19:21
Nigdy nie będziecie bogaci!!!
Krzystek nie wydaje ze swoich, to taki chojrak. Trzykrotnie droższe autobusy, samochodziki dla urzędników po 160tys/szt. A co tam! Przypnie się szyldzik EKO i się przepchnie, a frajerzy niech płacą. O innych ewentualnych rozwiązaniach jak tramwaj lub trolejbus nie dyskutujemy, bo są za mało "trendy" i sprzyjały by utrwalaniu wizerunku Szczecina pod rządami Krzystka jako wioski z tramwajami.
2017-09-19 17:42:05
Eco
Eco logiczne autobusy - u nas prąd z węgla to eco kpina ... no fakt kopci za miastem a wiatr nam to przyniesie. Autobusy na baterie nie mają przyszłości - lepsze hybrydy lub na gaz ziemny.
2017-09-19 17:22:15
BUSOMAT PL
Takie autobusy to bardzo dobry pomysł
2017-09-19 16:21:03
@kasa
Żeby twoje dzieci miały czym oddychać, cymbale. Spaliny zostawiają tobie.
2017-09-19 14:56:00
kasa
Para w gwizdek, a producenci zacierają rączki.
2017-09-19 14:16:48

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Filmy

Lekarze wspierali lekarzy
Krokusowa inauguracja w Różance
Kobiety protestowały na pl. Solidarności
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Monice Sawickiej