niedziela, 17 grudnia 2017.
Strona główna > Świat > Spencer do usług

Spencer do usług [FILM]

Spencer do usług
Data publikacji: 2016-04-18 10:27
Ostatnia aktualizacja: 2017-06-08 12:48
Wywietleń: 217 128720

Niedawno na lotnisku Amsterdam Schiphol pasażerowie linii KLM mogli spotkać niezwykłego przewodnika o imieniu Spencer. Holenderski przewoźnik jest pierwszym, który wykorzystał zaawansowaną społecznie sztuczną inteligencję w pracy na lotnisku.

Właśnie zakończyły się testy robota Spencera, który był przewodnikiem pasażerów na lotnisku Schiphol w Amsterdamie. Podczas prób pomagał zeskanować kartę pokładową i wskazywał drogę do odpowiedniej bramki, a także informował, ile czasu zajmie pokonanie całej trasy. Linia KLM wzięła udział w tym ciekawym przedsięwzięciu, bo widzi ogromne możliwości robotyki jako technologii przyszłości, również w lotnictwie. A ponieważ jedną z jej misji jest innowacyjność, stąd także tu holenderski przewoźnik chce mieć swój udział i wyróżnić się na tle innych.

Amsterdam Schiphol to jeden z największych portów przesiadkowych w Europie, który każdego dnia gości tysiące pasażerów z całego świata. Lotnisko zajmuje ogromną powierzchnię i nietrudno się na nim zgubić w poszukiwaniu bagażu, miejsca odprawy czy odpowiedniej bramki. Wielu podróżnych właśnie z takiego powodu spóźnia się na swój lot.

Linie KLM zainicjowały ciekawe przedsięwzięcie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Holenderski przewoźnik skorzystał z pomocy naukowców, którzy skonstruowali robota-przewodnika o imieniu Spencer, zaprogramowanego tak, by mógł asystować pasażerom na lotnisku. W inicjatywę, która otrzymała wsparcie Komisji Europejskiej, zaangażowała się firma SME Bluebotics, wiele jednostek naukowych oraz lotnisko Amsterdam Schiphol. Konstruowanie i programowanie maszyny trwało ponad 3 lata, aż w końcu Spencer był gotów, aby dołączyć na pewien czas do personelu naziemnego KLM.

Robot jest wyposażony w niezwykle sprawny system nawigacji, oparty na dokładnej mapie terminalu. Większość informacji przestrzennych czerpie natomiast z własnych pomiarów, dokonywanych na bieżąco za pomocą laserów umieszczonych w oczach (laserowy system wizyjny). Dzięki temu może mierzyć odległości do różnych obiektów i unikać zderzenia z tymczasowymi przeszkodami, takimi jak ludzie, barierki czy wózki z bagażami. Co ciekawe, Spencer potrafi też identyfikować grupy osób i rozpoznawać ich zachowania oraz emocje. To pozwala mu odpowiednio je omijać oraz kontrolować, czy w prowadzonej do bramki grupie nikt nie został w tyle. Podczas testów wystarczyło zeskanować kartę pokładową i podążać za robotem, który doprowadzał pasażera do wyjścia do samolotu najkrótszą drogą, omijając tłumy.

Testy zakończyły się pomyślnie. W najbliższym czasie KLM oraz partnerzy dokonają oceny przedsięwzięcia i podejmą decyzję o dalszych losach Spencera i praktycznym wykorzystaniu robotów. Jak Spencer radził sobie z obsługą pasażerów, można obejrzeć na filmie. (mag)

Komentarze

Mariusz S.
Spotkałem Spendera w ubiegłym miesiącu na lotnisku Schipol. Fajny.
2016-04-18 15:55:24

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Ostatni dzień jarmarku
Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Hannę Orską