poniedziałek, 11 grudnia 2017.
Strona główna > Świat > Przerzut amerykańskiego sprzętu do Polski

Przerzut amerykańskiego sprzętu do Polski

Przerzut amerykańskiego sprzętu do Polski
Data publikacji: 2017-01-06 19:46
Ostatnia aktualizacja: 2017-06-08 12:49
Wywietleń: 1069 196071

W niemieckim porcie Bremerhaven rozpoczęto w piątek (6 stycznia) wyładunek kierowanego następnie do Polski sprzętu Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej USA, która zgodnie z decyzjami szczytu NATO w Warszawie wzmocni bezpieczeństwo wschodniej flanki Sojuszu.

- To sygnał mający świadczyć o zaangażowaniu USA na rzecz sojuszników i woli utrzymania pokoju - powiedział w Bremerhaven zastępca dowódcy wojsk lądowych USA w Europie, gen. Timothy P. McGuire.

Do portu w Bremerhaven zawinęły już dwa z trzech statków transportowych typu ro-ro, wiozących z USA sprzęt stacjonującej na co dzień w Fort Carson w stanie Kolorado 3. Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej z 4. Dywizji Piechoty. Trzeci statek ma dotrzeć do Bremerhaven w niedzielę.

W ramach pierwszej rotacji Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT) dowództwo brygady oraz batalion inżynieryjny i wsparcia brygady, 3. Batalion 29. Pułku Artylerii i 4. Batalion 10. Pułku Kawalerii będą stacjonowały w obiektach wojskowych w Żaganiu, Świętoszowie, Skwierzynie i Bolesławcu. Z Polski część elementów ABCT zostanie rozmieszczona w innych lokalizacjach na wschodniej flance NATO. Jeden batalion trafi do państw bałtyckich, jeden do Bułgarii i Rumunii, a jeden - zajmujący się szkoleniem i konserwacją sprzętu - do Grafenwoehr w Niemczech.

McGuire zaznaczył, że obejmująca skierowanie ABCT na wschodnią flankę NATO operacja Atlantic Resolve jest kontynuacją polityki prowadzonej przez Waszyngton od 70 lat. Podkreślił, że zaangażowanie USA ma charakter defensywny.

- Aby utrzymać pokój, trzeba być przygotowanym do wojny - powiedział McGuire. Podkreślił, że cieszy się na współpracę z Niemcami i Polską.

Licząca 3,5 tys. ludzi brygadowa grupa bojowa przywozi ponad 400 pojazdów gąsienicowych i ponad 900 kołowych, w tym 87 czołgów M1A2 Abrams, 18 samobieżnych haubic Paladin, 144 bojowe wozy piechoty Bradley i ponad 400 samochodów Humvee. Z Bremerhaven sprzęt ten zostanie przewieziony koleją oraz konwojami wojskowymi i komercyjnymi w rejon Żagania (woj. lubuskie) i Drawska Pomorskiego (woj. zachodniopomorskie). Od lutego żołnierze i sprzęt z brygady zaczną się dyslokować w regionie, by ćwiczyć w europejskimi sojusznikami. Zdaniem niemieckich mediów przerzut wojsk amerykańskich jest największą wojskową operacją logistyczną od czasu wycofania wojsk ZSRR z NRD na początku lat 90.

(pap) 

Fot. EPA/DAVID HECKER

Komentarze

wyjaśniam :)
Wystarczy wejść na stronę: http://www.marinetraffic.com - wybrać port BREMERHAVEN, a następnie typ statku. Można zobaczyć jednostki (typu ro-ro), które przypłynęły z USA. Mają od 8 do 10 metrów zanurzenia. Można też dowiedzieć się, jaką mają długość. Port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu do 9,15 m i długości do 215 m (za: port.szczecin.pl). Tutaj jest informacja o nabrzeżach w szczecińskim porcie (długości, zanurzenia): http://www.port.szczecin.pl/pl/porty/nabrze%C5%BCa/nabrzeza-szczecin Podsumowując: za płytko i za krótko. Czy Szczecinowi potrzebne jest pogłębienie toru do głębokości 12.5 m oraz modernizacja nabrzeży i poprawa połączeń z zapleczem (S3, linie kolejowe, Odrzańska Droga Wodna). Dlaczego nie Gdynia, Ryga, Tallin? Nawiązując do wcześniejszego wpisu... Przecież to jasne jak słońce nad Moskwą i Sankt Petersburgiem. Poza tym Niemcy oferują doskonałą sieć połączeń kolejowych oraz drogowych. Tam skład pociągu towarowego jedzie po torach, a w Polsce idzie spacerkiem. Więc Amerykanie zapłacą Niemcom. Nie za gadanie o rozwoju, tylko za skorzystanie z infrastruktury.
2017-01-07 21:08:39
dlaczego
czy moze mi ktos wyjasnic dlaczego Bremerhaven a nie Szczecin, Gdynia, Ryga, Tallin? Bo ja tego nie rozumiem. Wielkie kontenerowce po 5200 TEU wchodza do portu zeby oddac lub podjac piec kontenerow a tu caly ekwipunek z daleka od miesjca docelowego? Nie chce tu winic nikogo ale wydaje mi sie ze znow Niemcy zarobia na tym przemieszczeniu ekwipunku i to duze pieniadze bo wojsko placi i to wysokie ceny.
2017-01-07 16:54:27

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Międzynarodowa flota przy Wałach
Poprzedni Następny

Nekrologi

Teresa Syrek

kondolencje