Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Style myślenia w szkole

Data publikacji: 02 listopada 2017 r. 17:35
Ostatnia aktualizacja: 05 lutego 2020 r. 11:47
Style myślenia w szkole
 

Nikt nie jest dobry we wszystkim. Każdy z nas spełnia się w czymś innym: jeden woli budować koncepcję, inny tworzyć projekt, a jeszcze ktoś chce go realizować. Nowatorski model FRIS autorstwa dr inż. Anny Samborskiej-Owczarek z ZUT zaczyna trafiać do szkół.

Fakty, relacje, idee, struktury – w skrócie FRIS – to program opierający się na stylach myślenia w edukacji. Wdraża go coraz więcej nauczycieli. Wybór jednego ze stylów ma wpływ na to, jakie cechy dostrzegą i rozwiną w swych uczniach: zawodnika, odkrywcy, wizjonera.

Nowatorski model FRIS przyciągnął do Szczecina nauczycieli i dyrektorów szkół z całego regionu. Przyjechali, by poznać metody opracowane przez pracownika naukowego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie dr inż. Annę Samborską-Owczarek. Jak podkreśla autorka, ten model pracy jest efektem projektu „Styl Myślenia Nauczyciela”, w którym wzięło udział 5,8 tys. polskich nauczycieli. Badanie zostało przeprowadzone w ub.r., a pochodzące z niego wnioski dostarczyły informacji o nauczycielach oraz wskazówek, jak usprawnić pracę szkoły. Dwudniowe szkolenie poprowadzili eksperci i trenerzy z całej Polski.

– Na model FRIS składają się polskie, praktyczne i nowoczesne metody pracy w szkole – wyjaśniają Elżbieta Stelmach i Kamila Pępiak-Kowalska, organizatorki szkolenia „Style Myślenia w edukacji”. – Szkoda czasu na niesprawdzone praktyki, dlatego postanowiłyśmy wyposażyć nauczycieli i dyrektorów w przetestowane na niemal sześciu tysiącach pedagogów, narzędzia i metodologie.


Autorka metody dr inż. Anna Samborska-Owczarek jest specjalistką w dziedzinie sztucznej inteligencji. Jej model FRIS zakłada budowanie współpracy społeczności edukacyjnej na rzecz uczniów. Wyjaśnia, dlaczego ludzie wybierają różne strategie rozwiązywania problemów. Nauczyciele dowiedzieli się też, że efekty ich pracy związane są z ich stylem myślenia oraz stylami myślenia uczniów. Do tego należy dodać różne oczekiwania i wymagania stawiane tym samym uczniom przez różnych nauczycieli. Duże znaczenie dla szkoły ma też sposób zarządzania nią, motywowanie i ocenianie. Od dyrektora szkoły zależy budowanie kultury organizacyjnej w placówce, kształtowanie norm społecznych i systemów wartości.

Zdaniem eksperta coachingu edukacyjnego Lilianny Kupaj, podczas poznawania tej metody pojawia się refleksja, jak wielki wpływ wywiera szkoła na dzieci i całe społeczeństwo. Jednocześnie dowiadujemy się, że możemy wpływać na system edukacji i małymi krokami wprowadzić duże zmiany. Trener FRIS Anna Jurewicz podkreślała, że szkoła XXI w. powinna być oparta na kształtowaniu kompetencji współpracy, innowacyjności i odpowiedzialności uczniów za uczenie się. Według Iwony Bobrowskiej-Budny, trenera FRIS, wykładowcy Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, aby rozpoznać swój styl myślenia i nazwać swoje mocne strony, należy przezwyciężyć schematy myślenia i działania. One bowiem wpływają na postrzeganie świata, styl zarządzania oraz motywowanie i ocenę innych. ©℗

Elżbieta KUBERA

Fot. Dariusz GORAJSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Osobowość
2020-02-05 11:28:56
Style myślenia to jedynie fragment tego jak różnorodny jest człowiek. Polecam spojrzeć również na jego osobowość, która łączy się z tym jak myślimy: https://perso.in/blog/style-myslenia-a-osobowosc/
Kazia
2017-11-03 20:15:44
"Fakty, relacje, idee, struktury – w skrócie FRIS – to program opierający się na stylach myślenia w edukacji. Wdraża go coraz więcej nauczycieli. Wybór jednego ze stylów ma wpływ na to, jakie cechy dostrzegą i rozwiną w swych uczniach: zawodnika, odkrywcy, wizjonera." Autorka chyba nie do końca rozumie koncepcję FRIS- nie jest program, który nauczyciele mogą wdrożyć na podstawie wybranego przez siebie stylu, gdyż styl myślenia jaki dominuje w mózgu nie jest przez nikogo kontrolowany ani planowany. Dzięki FRIS nauczyciel może zrozumieć w jaki sposób jego własny mózg analizuje i przetwarza informacje oraz zrozumieć lepiej sposób myślenia swoich uczniów :) Poza tym style które zostaly określone to zawodnik, wizjoner, badacz i partner.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA