środa, 25 kwietnia 2018.
Strona główna > Nauka > Konferencja o nowym Krajowym Programie Doskonalenia Nauczycieli

Konferencja o nowym Krajowym Programie Doskonalenia Nauczycieli

Konferencja o nowym Krajowym Programie Doskonalenia Nauczycieli
Data publikacji: 2018-04-16 18:24
Ostatnia aktualizacja: 2018-04-16 22:26
Wywietleń: 710 323173

Zmieni się system kształcenia nauczycieli oraz powstaną specjalne szkoły ćwiczeń, w których będą oni doskonalić swój warsztat pracy. Nowy Krajowy Program Doskonalenia Nauczycieli zaprezentowali w poniedziałek w Szczecinie przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i kuratorium oświaty.

– Kiedy kilka miesięcy temu podjęliśmy próbę zdiagnozowania przyczyn niskich wyników uzyskiwanych na egzaminach przez uczniów województwa zachodniopomorskiego, przeprowadzający badanie pracownicy naukowi Uniwersytetu Szczecińskiego zdiagnozowali, że jest to niska jakość nauczania – powiedziała Magdalena Zarębska-Kulesza, zachodniopomorski kurator oświaty. – Program doskonalenia nauczycieli to zadanie dla nas bardzo ważne.

Ma on polegać na stworzeniu m.in. sieci szkół ćwiczeń, które będą miejscem praktycznej nauki zawodu dla nauczycieli i studentów kierunków pedagogicznych.

– Wiemy, jak ważne jest przygotowanie młodego człowieka do funkcji nauczyciela, który musi być przygotowany nie tylko merytorycznie do nauczania matematyki, fizyki czy chemii. On musi być przygotowany do pracy z uczniem, rodzicem i zespołem pedagogicznym, nie wystarczy sama wiedza merytoryczna – podkreśliła Katarzyna Koszewska, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Dyrektor dodała, że Centralna Placówka Doskonalenia Nauczycieli wspierać będzie na terenie całego kraju m.in.: placówki doskonalenia, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne. Powstaną też ogólnokrajowe programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, konsultantów. Od 1 września 2019 r. publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia obowiązywać będzie akredytacja.

– Przed nami odbudowa sieci doradztwa metodycznego – stwierdziła K. Koszewska. – Od 2000 r., od kiedy doradztwo przekazano w ręce samorządów, spada liczba doradców metodycznych. Obecnie jest ich 826 na terenie całego kraju, mało jest też lekcji otwartych. Zależy nam, by doradców było jak najwięcej, funkcja ta będzie powierzana przez kuratora oświaty na określony okres.

Ministerstwo Edukacji liczy na to, że liczba doradców wzrośnie do 1750 osób. W budżecie wojewody zostaną zapewnione środki w wysokości ok. 60 mln zł na ich zatrudnienie.

MEN zapowiada też zmiany w sposobie kształcenia przyszłych nauczycieli przez uczelnie wyższe. Wzrosną wymogi wobec nauczycieli przedszkoli i nauczania wczesnoszkolnego. Każdy z nich będzie musiał posiadać tytuł magistra po jednolitych studiach pięcioletnich, podobnie jak nauczyciele szkół specjalnych, pedagodzy i psycholodzy. W każdej placówce ma się znaleźć lider doskonalenia. Znaczącą rolę w całym systemie pełnić będą szkoły ćwiczeń. Obecnie taki projekt pilotażowy prowadzony jest w województwie mazowieckim.

– Szkoła ćwiczeń to nie jeden budynek czy jedna instytucja, lecz zespół działań wspólnych, które odpowiadają za doskonalenie nauczycieli, by zmierzyć się ze stale zachodzącymi zmianami – wyjaśniła Agnieszka Pietryka, kierownik projektu pilotażowego „Szkoła ćwiczeń” w województwie mazowieckim.©℗

Elżbieta KUBERA

Fot. Ryszard Pakieser

Na zdjęciu: Katarzyna Koszewska, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego w MEN, mówiła, że ważne jest odpowiednie przygotowanie młodego człowieka do funkcji nauczyciela

Komentarze

B.
W szkole może być 5 liderów doskonalenia,ba, nawet cały ich zespół, ale jeśli nie ma pieniędzy na szkolenia to nawet ten zespół nic nie pomoże. Wiadomo nie od dzisiaj, że z piasku bicza się nie ukręci. A naukowcy z US powinni zastanowić się nad własną jakością kształcenia przyszłych nauczycieli, bo jakich matołów wypuszczają, tacy później przychodzą do pracy. Aż przykro patrzeć na kandydatów, którzy przychodzą na rozmowy kwalifikacyjne, jeszcze gorzej ich słuchać. Poziom kształcenia uczelni wyższych w Polsce jest karygodnie niski, a nasz uniwersytet także przyczynia się do produkcji miernoty, niestety. Jak człowiek o ograniczonych horyzontach intelektualnych może być potem mistrzem i przewodnikiem dla uczniów?
2018-04-16 22:22:54
Quistorp.
Z całego tego artykułu, bije jedna smutna nutka. Prawie w każdym zdaniu przebija nutka pogardy, i poniżenia wszystkich nauczycieli, jako matołów, tępaków, dla których zatroskani "Bezimienni Przedstawiciele MEN", przywołują Golema. To taka stworzona istota. Była jednak niema i bezmyślna, gdyż nie została stworzona przez Boga; mogła tylko wykonywać polecenia i pracować, sama nie mając własnej, wolnej woli.
2018-04-16 19:43:54

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
11
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Fontanna przy deptaku trysnęła kolorami
Zakwitły szczecińskie magnolie
Potańcówka w filharmonii z paprykarzem i oranżadą
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy