poniedziałek, 11 grudnia 2017.
Strona główna > Nauka > Ciało z drukarki

Ciało z drukarki

Data publikacji: 2016-03-02 20:18
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-23 18:49
Wywietleń: 266 122090

Naukowcy z Wake Forest Baptist Medical Center w USA skonstruowali drukarkę 3D, dzięki której można wyprodukować stabilną tkankę ludzką w odpowiednim rozmiarze i kształcie. Dotychczas naukowcy wydrukowali uszy, tkankę mięśniową i części kości szczęki.

Zdaniem badaczy w miarę rozwoju tej technologii, możliwe będzie wydrukowanie żywej tkanki i organów potrzebnych do przeszczepów. Ich dokonania zostały opisane na łamach "Nature Biotechnology Journal" - donosi portal Centrum Duku 3D.

Tkanki i organy zostały wydrukowane na specjalistycznej drukarce 3D ITOP (Integrated Tissue-Organ Printer) i zostały z powodzeniem wszczepione do organizmów myszy i szczurów. Zdaniem naukowców wyniki eksperymentu są obiecujące, ponieważ sztuczne struktury tkanek mają te same wielkości, stabilność i funkcję, co w ludzkim organizmie. Dotychczas, jednym z największych założeń druku 3D do celów biologicznych (tzw. bioprintingu) było wyprodukowanie struktur, które byłyby odpowiednie jako implanty.

W oparciu o cyfrowe projekty 3D drukuje się konstrukcję z hydrożelu, który zawiera komórki oraz z polimeru poddawanego obróbce biologicznej, który pokrywa się dla stabilizacji tworzywem sztucznym. W czasie gdy dochodzi do rozkładu sztucznych materiałów, struktury te chronią całą formę do momentu, aż dojdzie do samoorganizacji komórek.

Według autora badań i dyrektora Wake Forst Institute for Regenerative Medicine, Anthony’ego Atala drukarka 3D, służąca do wydruku tkanek i organów to niebywały postęp w tworzeniu tkanek zastępczych dla pacjentów.

- Dzięki niej można wyprodukować stabilną tkankę ludzką w odpowiednim rozmiarze i kształcie. W miarę rozwoju tej technologii, możliwe będzie wydrukowanie żywej tkanki i organów potrzebnych do przeszczepów - uważa autor badań.

Dotychczas naukowcy wydrukowali uszy, tkankę mięśniową i części kości szczęki, a następnie wszczepiali je pod skórę myszom i szczurom. Uszy, tkanka chrzęstna oraz naczynia krwionośne zachowały swoją formę i funkcjonowały w pełni prawidłowo już po dwóch miesiącach. Mięśnie były także odpowiednio wytrzymałe, aby zachować odpowiednią formę. Kość szczęki wydrukowana z ludzkich komórek macierzystych zaadaptowała się w pełni po pięciu miesiącach. (pap)