wtorek, 23 stycznia 2018.
Strona główna > Kraj > Larwy motyla unieruchomiły samolot

Larwy motyla unieruchomiły samolot

Larwy motyla unieruchomiły samolot
Data publikacji: 2015-10-14 20:31
Ostatnia aktualizacja: 2015-10-14 20:31
Wywietleń: 1179 28563

Zanieczyszczenie przez larwy motyla przyrządu służącego do pomiaru prędkości było przyczyną incydentu z 3 czerwca br., kiedy samolot z parlamentarzystami na pokładzie przerwał start z lotniska Chopina w Warszawie - wynika z badania przeprowadzonego przez PLL LOT.

Posłowie, m.in. ówczesny marszałek Sejmu Radosław Sikorski (PO) i troje wicemarszałków, mieli lecieć do Czech na wspólne posiedzenie prezydiów Sejmu i czeskiej Izby Poselskiej. Ich samolot, należący do PLL LOT Embraer 175 (jeden z dwóch wyczarterowanych przez MON do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie) nie wzbił się w powietrze. Pilot przerwał start z powodu awarii. Sikorski relacjonował wówczas, że już po wszystkim kapitan "powiedział, że siadł prędkościomierz i że w takich przypadkach procedury wymagają, aby jeśli to możliwe, to przerwać start".

Badanie tego incydentu przeprowadził przewoźnik pod nadzorem przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dr. Macieja Laska. Prace zakończyły się przed tygodniem. W środę raport został opublikowany na stronie internetowej PKBWL. Wynika z niego, że przyczyną awarii było zanieczyszczenie rurki Pitota, czyli przyrządu służącego do pomiaru prędkości na podstawie różnicy ciśnień.

"Przyczyną braku wskazań prędkości na PFD II (wyświetlacz - PAP) było zanieczyszczenie rurek Pitota ADSP 2 i ADSP 4 po prawej stronie kadłuba samolotu przez larwy motyla" - napisano w raporcie. Do zanieczyszczenia - jak dodano - mogło dojść, ponieważ w dniach poprzedzających zdarzenie na rurki nie zakładano pokrowców.

Raport opisuje też przebieg zdarzenia. Przy prędkości ok. 80 węzłów (ok. 148 km/h) pilot zauważył brak wskazań prędkości na wyświetlaczu. Załoga podjęła więc decyzję o przerwaniu startu. Rozpoczęła tę procedurę przy prędkości 117 węzłów (ok. 217 km/h), gdy było to jeszcze bezpieczne (samolot nie osiągnął jeszcze tzw. prędkości V1, po przekroczeniu której start nie może zostać bezpiecznie przerwany).

Po zatrzymaniu się maszyna miała jeszcze 1500 metrów do końca pasa. "Samolot bez przeszkód skołował na płytę startową" - napisano w raporcie. Żadna z osób znajdujących się na pokładzie nie odniosła obrażeń w incydencie. (pap)

Fot. Wikipedia/Marcin Jagodziński

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-1
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Bicie rekordu w spinningu rowerowym
Światełko do nieba 2018
Wielkie granie na Łasztowni
Poprzedni Następny

kondolencje

Elżbiety Zych
W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy