poniedziałek, 11 grudnia 2017.
Strona główna > Kraj > 16 lat temu wyprodukowano ostatniego fiata 126p

16 lat temu wyprodukowano ostatniego fiata 126p [FILM]

16 lat temu wyprodukowano ostatniego fiata 126p
Data publikacji: 2016-09-22 12:24
Ostatnia aktualizacja: 2016-09-25 22:06
Wywietleń: 1477 155991

22 września 2000 roku w bielskim zakładzie Fiat Auto Poland zakończyła się produkcja "malucha" w Polsce. Pierwszego polskiego fiata 126p zmontowano 6 czerwca 1973 roku z oryginalnych włoskich części. Przez wiele lat "maluch" był najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach.

Na początku lat 70. kosztował 69 tysięcy ówczesnych złotych, czyli mniej więcej 20 średnich pensji, a na samochodowych giełdach płacono za niego 110 tys. zł. Żeby kupić "malucha", trzeba było mieć nie tylko pieniądze, ale też talon, czyli przydział.

Pierwszego polskiego "malucha" zmontowano 6 czerwca 1973 r. z oryginalnych włoskich części. Seryjna produkcja tego modelu w zakładach we włoskim Cassino trwała już wówczas od blisko roku. W październiku 1972 r. odbyła się międzynarodowa premiera auta podczas Salonu Samochodowego w Turynie, a niedługo potem auto było prezentowane na warszawskim Placu Defilad. Oficjalnie seryjna produkcja w Bielsku-Białej ruszyła 22 lipca 1973 r. We wrześniu 1975 r. rozpoczęła się natomiast produkcja w nowej fabryce w Tychach.

Produkcja "malucha" w Polsce była efektem kontraktu "o współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126", zawartego przez polskie władze z Fiatem 29 października 1971 r. Zgodnie z jego zapisami, fiat 126p to samochód z tylnym napędem, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM oraz samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem.

Licencji nie kupiono za dewizy – została spłacona m.in. wytwarzanymi w polskich zakładach silnikami i skrzyniami biegów do modelu 126 wytwarzanego we Włoszech. Wraz z zakupem licencji na produkcję auta kooperanci dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych otrzymali też technologie produkcji detali z materiałów do licencyjnego samochodu, których wcześniej nie robiono w Polsce. Oznaczało to awans technologiczny dla wielu firm z sektora metalurgicznego, chemicznego czy elektrotechnicznego.

Ostatni "maluch", wyprodukowany jesienią 2000 r., trafił do Muzeum Fiata w Turynie, a inny z ostatnich egzemplarzy – do Muzeum Techniki w Warszawie. W sumie w latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano ponad 3,3 mln tych aut, z czego blisko 900 tys. trafiło na eksport. We Włoszech powstało natomiast ponad 1,3 mln fiatów 126.

W 1988 r. "maluchy" wyeksportowano do Australii i na Kubę. Dzięki zmianom konstrukcyjnym fiat 126p doczekał się także wersji rajdowej. Polscy rajdowcy zachwalali w latach 70., że na krajowych i międzynarodowych trasach małe auto sprawowało się nadspodziewanie dobrze. Np. zimą 1975 r. Sobiesław Zasada z Longinem Bielakiem testowali "malucha" zimą na trasie dojazdowej Warszawa-Monaco – był to tzw. odcinek dojazdowy słynnego Rajdu Monte Carlo.

(pap)

Film: PAP

 

Komentarze

Jeszcze PO 1970 roku...
Do PO-nizszego guciu... tylko PO-mylency i niedorozwinieci, beda dalej tesknic za E.G. i latami Komunizmu !!
2016-09-25 21:54:25
Mun
I to był chyba ostatni polski produkt?
2016-09-22 17:51:06
guciu
Piękna sprawa zapowiadała się w państwie polskim,dar dla narodu polskiego od 1 sekretarza PZPR ,potem tylko talony dla wybranych,badż wygrana w Toto lotka lub w czasopismach okoloczniszciowych sportowych jak skarb kibica Tempo.Legenda malucha została zloty zagraniczne małego fiata lub po 89 roku w Polsce.A i jeszcze modele do slejania bądź blaszaki metalowe przed 89 roku i teraz.Ludzie gdzie niegdzie jeszcze nim jeżdzą,dalej by z tych samochodów korzystali,przecież i na Kubie jeżdżą.Tęsknią ludzie za latami 70 i Edwardem Gierkiem.
2016-09-22 13:17:51
Fiat
Żaden ze współcześnie produkowanych samochodów nie może być porównywalny z "maluchem". Nie chodzi tu o parametry techniczne, a o popularność i jego pozycję kulturową. Obecne samochody tak często zmieniają swoje generacje, że nawet golf dwójka ma już piątego następcę ;)
2016-09-22 12:28:45

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Międzynarodowa flota przy Wałach
Poprzedni Następny

Nekrologi

Teresa Syrek

kondolencje