Wtorek, 16 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Zwierzę przy torze

Data publikacji: 12 sierpnia 2015 r. 14:04
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:33
Zwierzę przy torze
 

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 14 umów za ponad 4,2 miliona złotych na wykonanie opracowań środowiskowych. Pozwolą one zinwentaryzować przyrodę i monitorować wpływ szlaków na zwierzęta. To tylko część działań zarządcy infrastruktury w zakresie ochrony przyrody.

PLK troszczy się o środowisko naturalne w trakcie modernizacji linii oraz codziennej ich eksploatacji. Podczas realizowanych umów sprawdzany jest m.in. wpływ transportu szynowego na zachowanie i przemieszczanie się ssaków, płazów, gadów i ptaków. Dotyczy on inwestycji zaplanowanych w latach 2014-2020.

Na zlecenie PLK przyrodnicy podczas prac terenowych sprawdzają miejsca, w których zwierzęta przekraczają linie kolejowe, oraz badają, czy stanowią one przeszkodę w ich migracji.

- Jest to bardzo istotna informacja do określenia skali oddziaływania linii kolejowych na poszczególne grupy zwierząt oraz planowania najlepszych rozwiązań pozwalających uniknąć lub ograniczyć kolizje pociągów ze zwierzętami - mówi Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PKP PLK SA. - Dzięki takim badaniom wiadomo, 
czy i gdzie na linii kolejowej mają powstać specjalne przejścia dla zwierząt dużych – ekodukty, czy przepusty dla małych ssaków.

W trakcie inwestycji PLK minimalizuje oddziaływanie prac na ekologię stosownie do wymagań określonych w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach. Takimi działaniami jest prowadzenie robót pod nadzorem przyrodniczym, oszczędne gospodarowanie terenem podczas budowy oraz ograniczenie czasu jej trwania, wykonywanie przejść dla zwierząt oraz instalacja akustycznych urządzeń do ich ochrony. W miejscach, gdzie np. wilkom, jeleniom czy sarnom budowa linii kolejowej mogłaby uniemożliwiać swobodne przekraczanie torów, projektowane są bezkolizyjne przejścia - tzw. ekodukty, które umożliwiają im bezpieczne pokonanie torów. Innym rozwiązaniem są urządzenia ochrony zwierząt, które przed przejazdem pociągu emitują nagrane wcześniej, naturalne ostrzegawcze głosy zwierzyny. W zeszłym roku wzdłuż linii kolejowych w Polsce ustawiono 340 UOZ.

Wartość zawartych
 i realizowanych obecnie umów dotyczących tzw. rozpoznania przyrodniczego wynosi 4,2 mln zł. (mag)

Na zdjęciu: Jednym z elementów ochrony zwierząt przy torach są ekrany akustyczne.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA