niedziela, 18 lutego 2018.
Strona główna > Gospodarka > Zbudują „zielony” prom

Zbudują „zielony” prom

Zbudują „zielony” prom
Data publikacji: 2017-05-22 11:31
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 3110 259541

Prom, który będzie budowany przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, ma być ekologiczny i ekonomiczny. Zapewniali o tym przedstawiciele kołobrzeskiego armatora na posiedzeniu Konwentu Morskiego w Szczecinie.

– Jest wyznaczony termin położenia stępki i 23 czerwca rozpoczynamy realizację tego projektu – zapowiedział Piotr Redmerski, prezes PŻB. – Nie ma mowy o odwrocie. Mamy wyznaczoną stocznię, kontrakt jest podpisany i ruszamy w czerwcu.

Prom ma przewozić do 400 osób i ok. 170 samochodów ciężarowych, co – zdaniem prezesa – powinno dziś wystarczyć. Długość jednostki to 202 m.

– Z możliwością przedłużenia – zastrzegł P. Redmerski. – Bo obecnie 3 km linii ładunkowej może być wystarczające, natomiast w przyszłości, w przypadku wzrostu cen paliwa, 4 albo i więcej km będzie nieodzowne, żeby się utrzymać na tym rynku.

Prom będzie kursować na trasie Świnoujście–Ystad. Czy szwedzki port ma infrastrukturę pozwalającą na jego obsługę?

– Nabrzeże w Ystad jest wystarczającej długości dla nowego promu – mówił P. Redmerski. – Już dziś „Baltivia” przypływa do nabrzeża, które ma 240 m, nie ma więc żadnych powodów, aby się obawiać o jego długość.

Jak dodał, port Ystad we wrześniu lub w październiku powinien uzyskać zgodę sądu środowiskowego i wtedy będzie mógł rozpocząć budowę nowych nabrzeży.

– Kończymy montaż finansowy – zaznaczył P. Redmerski. – Musimy jeszcze ustalić kilka szczegółów dotyczących napędu. Musi powstać projekt techniczny, bo bank oczekuje konkretów. A bez zamówienia silników i bez opracowania kształtu kadłuba nie możemy podać podstawowego parametru – zużycia paliwa. Jestem optymistą. Myślę, że w czerwcu lub na początku trzeciego kwartału powinniśmy mieć decyzję kredytową. Zaczynamy jedną jednostkę, z opcją dwóch. Druga będzie dodatkową na trasie Świnoujście–Ystad.

Prezes PŻB podkreślił, że napęd nowego promu będzie gazowy, gdyż przemawiają za tym analizy rynkowe i energetyczność tego paliwa. Zwracał na to również uwagę na posiedzeniu Konwentu Morskiego inny przedstawiciel kołobrzeskiego armatora, kpt. ż.w. Wojciech Podborączyński.

– Mając możliwość opiniowania założeń konstrukcyjnych na etapie projektowania nowego promu dla PŻB, miałem na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo załogi, pasażerów i samego promu – powiedział kpt. Podborączyński. – Żeby powstał prom przyjazny dla kapitana i załogi, ale i przyjazny dla pasażerów i kierowców przewożonych samochodów ciężarowych. Żeby powstał prom nowoczesny i innowacyjny. Na pierwszy plan wysuwa się paliwo. Jest to właściwie jedyny punkt niepodlegający dziś dyskusji. LNG to nie tylko wybór, to konieczność – ekologiczna, ale i ekonomiczna. Budujemy „zielony” prom.

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Na zdjęciu: kapitan Podborączyński podczas Konwentu Morskiego w Szczecinie podkreślał, że nowy prom dla PŻB będzie ekologiczny.  

Komentarze

Propozycja
Proponuje otworzyc linie promowa Ystad-Kolobrzeg z promem Baltiwia. Henryk
2017-08-28 15:25:37
kolakowski
w wersji opisanej statek nie przejdzie prob morskich z tych samych powodow ze duzych statkow nie napedzaja silniki benzynowe. Na stoczni w remoncie byl statek na ktorym kradziono ladunek dla silnika glownego.Jedna iskra zrobila wybuch w ktorym zginelo sto osob a zwloki skrobali ze scian ponad miesiac. Jednak jest kolejne rozwiazanie .Zbudowac statek o napedzie elektrycznym.Na dolnym pokladzie zamontowac 10 000 silnikow od kosiarek do trawy z napedem gazowym po 1KW pradnicy. Plus takiej spekulacji.pod Szczecinem zostanie wybudowana fabryka kosiarek o najwyzszych swiatowych standartach.Mozna miedzy Ystad a swinousciem rowniez poprowadzic kolejke linowa albo wykopac tunel,dla bezpieczenstwa.
2017-05-25 02:41:06
promy miała budować reaktywowana Stocznia Szczecińska
Czyli znowu rządzący nas oszukali
2017-05-24 15:48:27
szarża
zawsze coś, w Stoczni im. Warskiego budowano statki zaprojektowane według socjalistycznych zasad projektowych: - gniotsa nie lamiotsa - eksploatacja statku mogla byc prowadzona wiecej niz 25 lat, nie to co azjatycki badziew kupiony przez PZM w czasach swietnosci Nitrasa, Talasiewicza, Litwinskiego, Balasa, a nawet Prezydenta Tietina PK, - kadra inzynierska Polski Ludowej zapewniala najwyzsze standady techniczne na owe czasy, ludzie mieli przygotowanie w postaci studiow do projektow - czlowiek byl dumny widzac jakosc i solidnosc produkcji tych statkow - masy pracownikow Stoczni Warskiego byly godziwie wynagradzane CO BEDZIE TERAZ? silnik LNG - nikt nie ma dopracowanego na świecie, sa problemy wyposazenie z Chin lub Korei projektowane czesciowo w Europie; to nie spelnia norm europejskich, tam ludzie nie potrafia uzyskac jakosci bo sa nie przygotowani; oczywiscie oficjalnie bedzie cacy...a co pod dywanem panowie w lampasach...koniaczek i whisky nie zastapi projeku wyposazenia..., bedzie trudno uzyskac jakosc produkcji, kadry nie ma poza chęciami przycisnietych do muru absurdem historii prywatyzacji urzednikow....do czego to przyjsc?
2017-05-22 13:48:23
stoczniak
Ekologiczne jaja po prostu jaja zielone ekologiczne jak berety
2017-05-22 13:12:23
@biss
Bank oczekuje konkretów i je dostanie, bo "w czerwcu lub na początku trzeciego kwartału powinniśmy mieć decyzję kredytową". Konwent był 12 maja, więc nie 4, ale 6 tygodni. Projekt był już kilka razy zmieniany, a teraz są dogadywane szczegóły.
2017-05-22 12:57:12
biss
"Musi powstać projekt techniczny, bo bank oczekuje konkretów. A bez zamówienia silników i bez opracowania kształtu kadłuba nie możemy podać podstawowego parametru – zużycia paliwa." Pytanie: w jaki sposób oni chcą rozpocząć budowę, czyli postawić stępkę skoro jeszcze nie ma projektu ? Raptem w cztery tygodnie dojdą do porozumienia i ustalą jaki napęd ma być, oraz zaprojektują najważniejszą część statku, jaką jest siłownia - bardzo ciekawe. Wychodzi na to że położenie stępki to będzie jedna wielka ściema a "głupi lud" to kupi.
2017-05-22 11:48:54
;)
Owszem, znamy już stare samochody w gazie, bo ich właścicieli nie stać by było na ich nowoczesne odpowiedniki, ale prom? ;)
2017-05-22 11:40:34

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
3
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jak żyło się w powojennym Szczecinie
Morsy na kąpielisku Głębokie
Dawny Szczecin
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy