sobota, 21 października 2017.
Strona główna > Gospodarka > Wrócą wodowania z orkiestrą?

Wrócą wodowania z orkiestrą?

Wrócą wodowania z orkiestrą?
Data publikacji: 2015-09-27 14:28
Ostatnia aktualizacja: 2015-09-28 09:48
Wywietleń: 1431 24179
W miejscu dawnej Stoczni Szczecińskiej nie produkuje się już dużych statków. Zamiast jednego zakładu działa tu dziś grupa mniejszych firm, które wynajmują hale i place oraz korzystają z infrastruktury należącej do Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Spółka ta nie tylko zarządza majątkiem po stoczni, ale i sama świadczy portowo-stoczniowe usługi.

– Naszym cichym marzeniem jest, by przywrócić tradycje wodowań z orkiestrą – mówi Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

Niedawno zbudowaną przez siebie jednostkę zwodowała tu nieduża stocznia PTS. Kuter dla norweskich rybaków został przeniesiony do Odry za pomocą suwnicy w ośrodku pochylniowym Wulkan. Wspomniana firma buduje też małe katamarany, ale specjalizuje się w przebudowach statków rybackich.

Na Wulkanie gęsto od rozmaitych jednostek. Blisko wody stoi „pływająca przystań”, wykonana również przez PTS – dla norweskiej gminy Kristiansund. Za nią trwają prace przy pontonie, a dalej na placu kończone są niewielkie statki.

– Na Wulkanie jedna z firm buduje trzy duże pontony – uzupełnia prezes Huszcz.

Obecnie na terenie SPP, również przy nabrzeżach, można się doliczyć kilkunastu statków – w różnych fazach budowy, przebudowy czy remontu. W halach powstają kadłuby, kilka jednostek remontowanych jest przy kei, m.in. „San”, masowiec Polskiej Żeglugi Morskiej.

Część najemców, jak np. JVP Steel Poland, specjalizuje się w produkcji konstrukcji stalowych. Inni (m.in. Cermar) biorą zlecenia od kontrahentów z branży offshore (morskiego górnictwa i energetyki). Okazuje się, że ta ostatnia ma się w Polsce całkiem dobrze, mimo słabej koniunktury na świecie, spowodowanej obniżką cen ropy naftowej.

W SPP działa dziś blisko 60 firm, w tym 20-30 z branży okrętowej i stalowej. Dziennie ok. 2800 osób wchodzi tu ze stałymi przepustkami. Przypomnijmy, że rok temu najemców było ponad 40, a pracowało ok. 2 tys. osób.

W ostatniej chwili

Szczeciński Park Przemysłowy utworzono na 45-hektarowym obszarze po Stoczni Szczecińskiej.

– Zastałem sytuację wymagającą pilnych działań – opowiada G. Huszcz. – Dosłownie w ostatniej chwili udało się przeprowadzić czynności umożliwiające ciągłość dopuszczenia do ruchu urządzeń dźwigowych. Gdyby straciły certyfikaty, trudno byłoby je odzyskać. Urządzenia od nowa uruchamiane muszą spełniać nowe wymagania. Starych, kontynuujących pracę, to nie dotyczy. A mamy np. 40-letnie, które są cały czas „pod parą”.

Podobnie było z bocznicą kolejową.

– Dziś możemy ją odtworzyć, ale część infrastruktury poza naszym terenem leży na działkach, które praktycznie już były przeznaczone do zbycia – mówi prezes.

Odtworzenie stoczniowej bocznicy to jedna z trzech inwestycji, które są współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Część tego zadania, która należała do SPP, została już wykonana. Obecnie trwa rozliczanie.©℗

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Cały tekst w magazynowym wydaniu Kuriera.

Na zdjęciu: Na tzw. dużym Wulkanie jedna z firm buduje pontony.

Komentarze

Żałosne
Jak można porównywać wodowanie małego kutra rybackiego ze statkami o całkowitej długości rzędu 200 metrów, które miały oprawę orkiestry.
2015-09-28 07:09:12
Joa
A dajcie spokój, "biedni stoczniowcy". Sratatata pogadajcie z nimi o ich wymaganiach i oczekiwaniach finansowych. Można się zdziwić, jak się usłyszy, że taki pijus za mniej niż 22 zł/h pracować nie będzie. A jak tylko dostanie gdzieś wyższą stawkę, to znika z roboty z dnia na dzień!
2015-09-28 07:00:31
Olo
Na gruzach tak to trzeba określić NA GRUZACH stoczni kilka firm majsterkuje niewielkie geszefty......jakieś pontony, proste spawanie blach
2015-09-27 21:00:00
Wawrzek
Dziwne to Państwo, które mając własne Stocznie zniszczyło ich a Statki zamawia w Azji tez dla własnego Przedsiębiorstwa Żeglugowego, Chochoł rządzi, czy Chiny dają wysokie łapówy? bo to niezrozumiałe bo zwolnionych pracowników albo wypędzono z Polski do obcych Stoczni albo wysłano na zasiłki na które nie ma pieniędzy.
2015-09-27 17:20:54
Flaki się skręcają
Pontony zamiast statków... Miller z Tuskiem powinni mieć dożywotni zakaz wjazdu do Szczecina no chyba, że na rozmowę z prokuratorem!
2015-09-27 16:20:23

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Filmy

Marsz różowej wstążki 2017
Lekarze wspierali lekarzy
Krokusowa inauguracja w Różance
Poprzedni Następny

Nekrologi