poniedziałek, 20 listopada 2017.
Strona główna > Gospodarka > Wódka - mniejszy eksport, niższa produkcja

Wódka - mniejszy eksport, niższa produkcja

Wódka - mniejszy eksport, niższa produkcja
Data publikacji: 2016-02-29 22:27
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:33
Wywietleń: 239 121825

Ubiegły rok branża spirytusowa zalicza do umiarkowanie udanych. Wyhamował spadek produkcji i sprzedaży wódki, ale spadł eksport - poinformował prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Leszek Wiwała.

Statystyczny Polak w 2015 r. wypił 6,8 litra wina, 8 litów napojów spirytusowych i 99 litrów piwa. Większość sprzedawanej wódki w naszym kraju pochodzi z produkcji rodzimej, import ma relatywnie mały udział w podaży napojów spirytusowych (7 proc.). W 2015 r. produkcja alkoholi mocnych szacowana jest na 2,815 mln hl, podczas gdy w 2013 r. było to 3,545 mln hl. Zakłady spirytusowe w Polsce wytworzyły 12 proc. mniej wyrobów niż w 2012 r., czyli przed podwyżką akcyzy na mocne alkohole wprowadzonej 1 stycznia 2014 r.

Branżę martwi spadek eksportu wódek. W okresie styczeń-wrzesień 2015 r. eksport zmniejszył się o 4,6 proc. do 36,25 mln litrów, ale jego wartość zwiększyła się o 2,1 proc. do 127,3 mln euro. Obecnie za granicę trafia 19 proc. wyprodukowanej w kraju wódki.

Wstydliwy temat

Jak twierdzi szef Rady Głównej ZP PPS, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka i wiceprezes Wyborowa Pernod Ricard Andrzej Szumowski, wielu decydentów uważa promowanie wódki za wstydliwe. Ale nie mamy zbyt wielu polskich produktów, które są globalnie rozpowszechnione, doceniane i kojarzone z naszym krajem. Jak pokazują ostatnie badania, polska wódka jest znana za granicą. To dobra baza do promocji naszych wódek. Podkreślił, że takich obaw nie mają władze innych krajów szeroko promując własne alkohole, np. dotyczy to szkockiej whisky, która niemal w całości trafia na zagraniczne rynki, czy francuskiego szampana, który jest głównie konsumowany poza Francją.

Zdaniem Szumowskiego, Polska nie wykorzystała szansy do promocji wódki podczas swojej prezydencji w UE. Wówczas zamiast serwować polski mocny alkohol, zdecydowano się na podawanie podczas oficjalnych przyjęć węgierskiego wina. Podobnie było podczas Expo w Mediolanie, gdzie w zasadzie nie widziano potrzeby promocji alkoholu. Na polskim stoisku znajdował się jedynie cydr, którym zresztą nie częstowano.

Zwiększyć eksport

W opinii prezesa "Wyborowej", Polska ma szansę na zwiększenie eksportu wódki. Obecnie trunek ten trafia głównie do Stanów Zjednoczonych, Kanady, krajów Ameryki Południowej. Ale są szanse na jego sprzedaż na nowych rynkach, np. afrykańskim czy w Azji Środkowo-Wschodniej.

– Eksportując wódkę promujemy historyczne marki, naszą kulturę i tradycję. Chcielibyśmy, aby przynajmniej połowa krajowej produkcji była wysyłana w świat. Do tego potrzebne są jednak wsparcie administracji państwowej i przyjazne otoczenie regulacyjne w kraju – zaznacza Szumowski. Według Szumowskiego, dla branży spirytusowej istotny jest też krajowy rynek. Jednak przekonania decydentów, że wódka to samo zło uwidacznia się też w obciążeniach podatkowych. Obecnie akcyza i VAT na wyroby spirytusowe sięga 60 proc., podczas gdy w innych kategoriach alkoholi jest to 7-20 proc. Polska ma najwyższe podatki na wódkę w porównaniu z krajami sąsiedzkimi. Argumentem nie może być przekonanie, że słabsze alkohole mniej szkodzą, bo wszystkie zawierają ten sam składnik – etanol – tłumaczy. (pap)

 

Fot. Ryszard Pakieser (arch.)

Komentarze

Wódka
Nie da się ukryć, że konsumpcja alkoholu, wszelkiej maści, jest domeną ludzi prostych, dla których jest to ucieczka od problemów dnia codziennego. Alkohol jako ukojenie bolączek życiowych sprawia, że takie osoby popadają w nałóg, a jeśli nawet się do tego nie przyznają, stają się ukrytymi alkoholikami. Bez alkoholu każdy normalny człowiek może funkcjonować, jednak odsunięcie go przez osoby uzależnione jest niemożliwe. Mówienie, że odrobina alkoholu jest dla zdrowia lub o tym, że czyjaś babcia dożyła 100 lat, bo codziennie piła naparstek nalewki są po prostu legendami, które niekiedy znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. To samo dotyczy palenia tytoniu.
2016-03-01 07:48:08
:)
Obnizyc akcyze to sprzedaz sie zwiekszy a jesli nie na wodke to na piwo ;-)
2016-03-01 07:47:13
Jakób
TO, że eksport spada nie upoważnia do zmniejszenia produkcji. Oczekiwać należy zwiększenia popytu na rynku krajowym, bo to co się ostatnio u nas wyprawia powoduje powrót dawnego hasła: 'biez poł litra etowo nie razbieriosz".
2016-02-29 23:03:02

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Filmy

Pomnik Wdzięczności zaczyna znikać
Tłumy na otwarciu nowego Galaxy
Ulica całkiem inna
Poprzedni Następny

Nekrologi