sobota, 24 lutego 2018.
Strona główna > Gospodarka > Unia ocenia pomoc dla Przewozów Regionalnych

Unia ocenia pomoc dla Przewozów Regionalnych

Unia ocenia pomoc dla Przewozów Regionalnych
Data publikacji: 2018-01-24 11:48
Ostatnia aktualizacja: 2018-01-24 14:39
Wywietleń: 707 310861

Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy publicznej na restrukturyzację spółki Przewozy Regionalne. Jej wątpliwości budzi to, że korzystała z niej już w przeszłości, a zgodnie z unijnymi przepisami przedsiębiorstwo może ją otrzymać tylko raz na 10 lat. Największy pasażerski polski przewoźnik nie jest tym zaskoczony.

- Spółka Przewozy Regionalne korzystała już w przeszłości z pomocy państwa. Musimy ocenić, czy przyznana pomoc jest zgodna z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa, i zadbać o to, by wsparcie publiczne nie prowadziło do zakłóceń konkurencji na rynku kolejowym - mówi unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager.
KE podała, że we wrześniu 2015 r. Polska poinformowała ją, że Przewozy Regionalne otrzymały pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł (ok. 181 mln euro). Zgodnie z unijnymi zasadami, przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą otrzymać pomoc restrukturyzacyjną tylko raz na 10 lat ("zasada pierwszy i ostatni raz"). Chodzi o to, aby podupadające firmy zamiast poprawić wyniki i konkurować dzięki swoim atutom, nie wykorzystywały wsparcia publicznego do utrzymania się na rynku.

KE sprawdzi też, czy zgodnie z unijnymi przepisami Polska zaproponowała odpowiednie środki w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji wywołanych przez pomoc na restrukturyzację i czy PR wystarczająco pokrywają część kosztów restrukturyzacji ze środków własnych.

- Wszczęcie formalnego postępowania w sprawie udzielonej spółce Przewozy Regionalne pomocy publicznej jest typowym w takich przypadkach etapem procedury prowadzonej przez Komisję Europejską i nie stanowi zaskoczenia dla strony polskiej - stwierdza  Dominik Lebda, rzecznik prasowy przewoźnika. 

Plan restrukturyzacji spółki został notyfikowany do KE i dotąd, w ramach postępowania wstępnego, prowadzony był z nią dialog w formie kontaktów bezpośrednich oraz wyjaśnień pisemnych. 

- Celem postępowania formalnego będzie wyjaśnienie wszelkich wątpliwości dotyczących sprawy oraz zapewnienie, adekwatnej do poziomu skomplikowania, transparentności- dodaje rzecznik. 

We wrześniu 2015 r. Przewozy Regionalne otrzymały od Agencji Rozwoju Przemysłu SA pomoc na warunkach i w wysokości przewidzianej w planie restrukturyzacji. Była ona niezbędna do przeprowadzenia zmian oraz uzyskania przez spółkę rentowności.

 - Konsekwentnie realizowany przez spółkę, będącą od listopada 2015 roku w Grupie ARP, plan restrukturyzacji już przynosi efekty - informuje Dominik Lebda. - We wrześniu 2016 r. spółka pozyskała finansowanie komercyjne od banków w ramach wkładu własnego, na łączną kwotę 629 mln złotych, co umożliwiło jej rozpoczęcie realizacji programu modernizacji taboru. Ponadto osiągnięty w 2016 roku wynik finansowy 51,2 mln zł był wyższy o 7,9 mln zł od założonego w planie restrukturyzacji, a za 2017 rok spółka prognozuje wypracowanie jeszcze lepszych wyników.
(mag, pap)

Na zdjęciu: Przewozy Regionalne są właścicielem marki POLREGIO.

Fot. POLREGIO

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-2
na godz. 03:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jak żyło się w powojennym Szczecinie
Morsy na kąpielisku Głębokie
Dawny Szczecin
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy