niedziela, 22 kwietnia 2018.
Strona główna > Gospodarka > Tor trzeba utrzymać

Tor trzeba utrzymać

Tor trzeba utrzymać
Data publikacji: 2017-03-07 19:27
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 2066 221136

Nierozwiązany pozostaje problem finansowania bieżącego utrzymania toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Prace nad programem wieloletnim trwają, ale nie udało się go wdrożyć od początku 2017 roku. Na razie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej stara się pozyskać dodatkowe pieniądze na tegoroczne prace pogłębiarskie.

Obecnie na prace związane z utrzymaniem odpowiedniej głębokości na torze wodnym Świnoujście-Szczecin i innych akwenach administrowanych przez Urząd Morski w Szczecinie jego dyrektor przewiduje przeznaczyć 8,5 mln zł. Kwota ta wynika z limitu wydatków budżetu państwa przyznanych dla UMS na rok 2017. Środki te są niewystarczające.

– Mając powyższe na uwadze, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podejmowało i kontynuuje wszelkie możliwe działania zmierzające do pozyskania dodatkowych środków dla UMS z budżetu państwa na rok 2017, m.in. z rezerwy ogólnej – poinformowało nas biuro prasowe MGMiŻŚ.

Podobnie było w zeszłym roku. Problem istnieje od lat. Zgodnie z przepisami, na torze powinna być utrzymana głębokość 10,5 m, zapewniająca możliwość wpływania do szczecińskiego portu statków o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m. Jednak trudno sprostać tym wymaganiom. Roboty czerpalne co roku drożeją, a budżet Urzędu Morskiego nie nadąża za wzrostem tych cen. Zleca więc prace, które jedynie w minimalnym stopniu zapewniają żeglowność.

W 2016 r. udało się pozyskać dodatkowe pieniądze z rezerwy budżetowej. Zapewne i w tym tak się stanie. Jednak to rozwiązanie doraźne. Docelowym miało być przyjęcie programu wieloletniego „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2017-2028”. O jak najszybsze jego uchwalenie przez Radę Ministrów apelowała w swoim dezyderacie sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, po wyjazdowym posiedzeniu w Szczecinie, w maju ub. roku. Łącznie, w ciągu 12 lat, byłoby zapewnione przeszło 330 mln zł. Niestety, do dziś ten dokument nie został przyjęty. Z informacji otrzymanych z resortu gospodarki morskiej wynika, że prace nad nim trwają.

– Dyrektor Urzędu Morskiego opracował prognozę oddziaływania na środowisko dla tego programu, niezbędną do jego przyjęcia – podało biuro prasowe MGMiŻŚ. – Ponadto, zgodnie z uchwalonym przez sejmową Komisję Gospodarki Morskiej 
i Żeglugi Śródlądowej dezyderatem, MGMiŻŚ 31 stycznia br. zgłosiło do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów na 2017 rok projekt programu wieloletniego pn. „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2017-2028”, który po aktualizacji – m.in. w zakresie terminów obowiązywania – zostanie przekazany do uzgodnień.

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Na zdjęciu: Prace utrzymaniowe na torze Świnoujście - Szczecin w zeszłym roku wykonywała m.in. pogłębiarka "Inż. Stanisław Łęgowski" należąca do Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych.

Komentarze

@ Deep
Wiadomo kto; ci sami co zlikwidowali polski przemysł, czyli Solidaruchy. M. in. Niemcy ich kupili za parę garści marek przyniesionych w torbie plastikowej /P. Piskorski/...
2017-03-08 20:39:49
Deep
Właśnie, może tak sprawdzić, kto dokładnie odpowiadał za sprawę Dragmoru?
2017-03-08 07:24:48
Ale jaja
Od lat nie mogą utrzymać 10,5 m a chcą się porywać na 12,5 m, gdzie koszty utrzymania będą jeszcze wyższe. Megalomania w czystej formie. chęci konkurencji z Hamburgiem są tylko pieniędzy nie ma. I tak niestety jest zawsze w naszym kraju.
2017-03-07 23:01:37
Trzeba reanimować
PRCiP w Szczecinie; nie ma tańszej metody utrzymania tego toru.
2017-03-07 21:39:24

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
7
na godz. 03:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Fontanna na deptaku trysnęła kolorami
Zakwitły szczecińskie magnolie
Potańcówka w filharmonii z paprykarzem i oranżadą
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy