wtorek, 26 września 2017.
Strona główna > Gospodarka > PŻM też chce mieć nowe promy

PŻM też chce mieć nowe promy

PŻM też chce mieć nowe promy
Data publikacji: 2017-03-13 14:48
Ostatnia aktualizacja: 2017-03-22 10:21
Wywietleń: 2133 222812

W ubiegłym tygodniu Polska Żegluga Bałtycka podpisała w Kołobrzegu kontrakt z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” na budowę nowego promu. Jednostka ma powstać na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego – Stoczni Szczecińskiej. Do wymiany swoich promów przymierza się też Polska Żegluga Morska.

Zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki poinformował niedawno, że szczeciński armator planuje budowę nowego promu.

– Prowadzimy rozmowy, również wspólnie z PŻB – mówił P. Brzezicki. – Chcemy, żeby szczecińska stocznia miała jeden wspólny dla wszystkich polskich armatorów, podobny produkt. Czyli podobny kadłub, konstrukcję i napęd. Różnice mogą dotyczyć kwestii przestrzeni ładunkowej i pasażerskiej.

Jak dodał, produkt ten będzie oparty na koncepcji PŻM.

– Możemy ją udostępnić stoczni, pod warunkiem, że stocznia nam zarezerwuje miejsce w kolejce na budowę – zaznaczył. – Na świecie kolejka po promy jest coraz dłuższa. A będziemy musieli w ciągu następnych 8-10 lat wymienić wszystkie nasze cztery jednostki.

Obecnie peżetemowską flotę promową tworzą: „Wolin”, „Gryf”, „Polonia” i „Skania”. Pierwszy, najstarszy, ma już 31 lat. Najmłodsze – „Polonię” i „Skanię” – zbudowano 22 lata temu.

Zdaniem Brzezickiego, decyzja o budowie nowego promu dla PŻM powinna zapaść w ciągu roku.

– Może ja ją podejmę, a może dyrektor przedsiębiorstwa z Radą Pracowniczą – powiedział.

Przypomnijmy, że 10 lat temu PŻM zamówił w Stoczni Szczecińskiej budowę dwóch ro-paxów (promów pasażersko-samochodowych). Miały się nazywać „Piast” i „Patria”. Pierwszy planowano oddać do eksploatacji jesienią 2010 r. Stocznia jednak upadła i kontraktu nie zrealizowano.

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Komentarze

Dlaczego akurat Gryfia?
Gryfia to przecież remontówka, jakieś mniejsze statki robili ale chyba były jakieś problemy? Ciekawe jaki będzie koszt i czy konkurencyjny, cóż życzę powodzenia. Kto był na Gryfii ten wie co ze wszystkiego zostało :(
2017-03-22 10:03:41
mariusz
wloch nie chciaal odebrac jednego z promow bo butelka szampana sie nie rozbila na chrzcie statku, szkoda ze wladze stoczni nie dogadaly sie I ten prom nie poszedl do PZM. stocznia to byly dobre lata dla mieszkancow szczecina, bylo gdzie pracowac I zarabiac pieniadze.
2017-03-14 11:07:36
Antoni
JUŻ lecę je budować.Tak na poważnie jak ktoś będzie miał ochotę podjąć pracę w w nowo-otwieranej Stoczni to do kogo ma się zgłosić ?
2017-03-13 23:12:05
Bo Rostock lezy w PO-blizu...
A ze nie oddano do Eksploatacji Jesienia 2010 roku, to ewentualne "Pretensje" trzeba bylo miec... do wowczas Rzadacych PO-litykow ! Gdyz dzisiejszy "placz"... jest juz zbyteczny i PO czasie !!
2017-03-13 22:57:01
pytanie?
Dlaczego artykuł "kontrakt na budowę promu dla PŻB nie jest w dziale gospodarki.?
2017-03-13 16:35:35

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Filmy

Elektryczny autobus w zajezdni
Wielkie latawce na niebie
Korki na Sczanieckiej
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje