poniedziałek, 19 lutego 2018.
Strona główna > Gospodarka > PŻM też chce mieć nowe promy

PŻM też chce mieć nowe promy

PŻM też chce mieć nowe promy
Data publikacji: 2017-03-13 14:48
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 2477 222812

W ubiegłym tygodniu Polska Żegluga Bałtycka podpisała w Kołobrzegu kontrakt z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” na budowę nowego promu. Jednostka ma powstać na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego – Stoczni Szczecińskiej. Do wymiany swoich promów przymierza się też Polska Żegluga Morska.

Zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki poinformował niedawno, że szczeciński armator planuje budowę nowego promu.

– Prowadzimy rozmowy, również wspólnie z PŻB – mówił P. Brzezicki. – Chcemy, żeby szczecińska stocznia miała jeden wspólny dla wszystkich polskich armatorów, podobny produkt. Czyli podobny kadłub, konstrukcję i napęd. Różnice mogą dotyczyć kwestii przestrzeni ładunkowej i pasażerskiej.

Jak dodał, produkt ten będzie oparty na koncepcji PŻM.

– Możemy ją udostępnić stoczni, pod warunkiem, że stocznia nam zarezerwuje miejsce w kolejce na budowę – zaznaczył. – Na świecie kolejka po promy jest coraz dłuższa. A będziemy musieli w ciągu następnych 8-10 lat wymienić wszystkie nasze cztery jednostki.

Obecnie peżetemowską flotę promową tworzą: „Wolin”, „Gryf”, „Polonia” i „Skania”. Pierwszy, najstarszy, ma już 31 lat. Najmłodsze – „Polonię” i „Skanię” – zbudowano 22 lata temu.

Zdaniem Brzezickiego, decyzja o budowie nowego promu dla PŻM powinna zapaść w ciągu roku.

– Może ja ją podejmę, a może dyrektor przedsiębiorstwa z Radą Pracowniczą – powiedział.

Przypomnijmy, że 10 lat temu PŻM zamówił w Stoczni Szczecińskiej budowę dwóch ro-paxów (promów pasażersko-samochodowych). Miały się nazywać „Piast” i „Patria”. Pierwszy planowano oddać do eksploatacji jesienią 2010 r. Stocznia jednak upadła i kontraktu nie zrealizowano.

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Komentarze

Dlaczego akurat Gryfia?
Gryfia to przecież remontówka, jakieś mniejsze statki robili ale chyba były jakieś problemy? Ciekawe jaki będzie koszt i czy konkurencyjny, cóż życzę powodzenia. Kto był na Gryfii ten wie co ze wszystkiego zostało :(
2017-03-22 10:03:41
mariusz
wloch nie chciaal odebrac jednego z promow bo butelka szampana sie nie rozbila na chrzcie statku, szkoda ze wladze stoczni nie dogadaly sie I ten prom nie poszedl do PZM. stocznia to byly dobre lata dla mieszkancow szczecina, bylo gdzie pracowac I zarabiac pieniadze.
2017-03-14 11:07:36
Antoni
JUŻ lecę je budować.Tak na poważnie jak ktoś będzie miał ochotę podjąć pracę w w nowo-otwieranej Stoczni to do kogo ma się zgłosić ?
2017-03-13 23:12:05
Bo Rostock lezy w PO-blizu...
A ze nie oddano do Eksploatacji Jesienia 2010 roku, to ewentualne "Pretensje" trzeba bylo miec... do wowczas Rzadacych PO-litykow ! Gdyz dzisiejszy "placz"... jest juz zbyteczny i PO czasie !!
2017-03-13 22:57:01
pytanie?
Dlaczego artykuł "kontrakt na budowę promu dla PŻB nie jest w dziale gospodarki.?
2017-03-13 16:35:35

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
0
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jak żyło się w powojennym Szczecinie
Morsy na kąpielisku Głębokie
Dawny Szczecin
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy