poniedziałek, 18 grudnia 2017.
Strona główna > Gospodarka > Pół wieku linii Świnoujście-Ystad

Pół wieku linii Świnoujście-Ystad [GALERIA]

Pół wieku linii Świnoujście-Ystad
Data publikacji: 2017-06-26 19:30
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 1333 272474

W czerwcu 1967 r. prom „Gryf”, zakupiony przez Polską Żeglugę Morską, rozpoczął regularne rejsy na trasie Świnoujście – Ystad. Od tego czasu linia ta na stałe weszła na mapę szlaków transportu morskiego. Obchody jej 50-lecia odbyły się 22 czerwca. Z tej okazji przy terminalu promowym w Ystad posadzono pamiątkowe drzewo.

Inauguracyjny rejs promu „Gryf”, dowodzonego przez kpt. ż.w. Zbigniewa Saka, odbył się 20 czerwca 1967 r. Wydarzeniu towarzyszyła w Ystad wielka feta. Na uroczystość przybył ówczesny premier Szwecji Tage Erlander oraz minister komunikacji (a późniejszy premier) Olof Palme. Ten drugi podjechał pod sam prom dyliżansem zaprzężonym w cztery konie. Połączenie promowe pomiędzy Świnoujściem a Ystad okazało się wielkim sukcesem. Już w 1968 r. przewieziono ponad 60 tys. pasażerów, 11 tys. samochodów osobowych i 2800 ciężarówek. Dziś linię obsługują pływające w barwach Unity Line promy „Polonia”, „Skania”, „Kopernik” i „Jan Śniadecki” (właścicielem dwóch ostatnich jest Euroafrica), a także należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej „Mazovia” i „Baltivia”.

W uroczystych obchodach 50-lecia linii promowej Świnoujście-Ystad wzięli udział m.in. przedstawiciele władz szwedzkiego miasta i portu oraz delegacja z Polski. Promem „Skania” przypłynęli reprezentanci Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, PŻM, Euroafriki, Terminalu Promowego Świnoujście. Obecny był też duszpasterz ludzi morza ks. Stanisław Flis.

Z okazji półwiecza linii Szwedzi posadzili przy swoim terminalu drzewko grabu. Nie zabrakło okolicznościowych przemówień i wspomnień. Kontynuowano je na pokładzie „Skanii”. Tam również podpisano umowę o współpracy.

– Umowa dotyczy współpracy między Unity Line a terminalem portowym w Ystad – wyjaśnił Krzysztof Urbaś, dyrektor Unity Line. – Poprzednia kończy się w grudniu. Zwyczajowo podpisujemy nową pół roku przed zakończeniem obowiązującej. Ta będzie obowiązywała przez dwa lata, z możliwością trzykrotnego przedłużenia o rok, czyli na pięć lat powinno nam to wystarczyć.

Dotychczasową współpracę dyrektor Urbaś ocenia jako modelową.

– Jest bardzo dobra, nie mamy żadnych problemów – podkreślał. – W Ystad istnieje oddział Unity Line, z dyrektorem Dariuszem Czajkowskim na czele. Pracuje tu ok. 30 osób, podobnie jak w naszym terminalu w biurze portowym w Świnoujściu. Mamy też biuro w szwedzkim Trelleborgu. Oby udało się utrzymać te standardy, które są, oraz sprostać wzrostowi podaży, który obserwujemy w ostatnich latach.

Przewozy rosną systematycznie, ostatnio nawet o przeszło 10 proc. rocznie. Promy Unity Line przewiozły w 2016 r. 370 tys. pasażerów i 262 tys. ciężarówek.

Tekst i fot. (ek)

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 26 czerwca 2017 r.

Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad Pół wieku linii Świnoujście-Ystad

Komentarze

Zona marynarza
Jacy wszyscy usmiechnieci na zdjeciach, a w grupie PZM zwolnienia i obnizki pensji. Nic tylko sie cieszyc! Moze jeszcze Brzezicki sobie premie za to przyzna?
2017-06-29 15:22:09
Gryf
Towarzysz Brzezicki vel Parowa skupia sie na jedzeniu zamiast zarzadzaniu firma. Brawo!
2017-06-29 15:19:43
Zuzia
To "je" Polska!!!! Tu sie kradnie, oszukuje - kombinuje i morduje. Rozliczyc zlodziei majatku PRL-u.
2017-06-27 07:53:56
prom
Można posadzić podobne drzewo w Świnoujściu.
2017-06-27 07:08:12
Bałtyk
I pomyśleć, że PO robiło wszystko, żeby sprzedać ten rynek za granicę. Tylko ich porażka wyborcza uchroniła nas przed kolejną "prywatyzacją", która jest już w języku polskim synonimem złodziejstwa. Wieczna hańba tym osobnikom!
2017-06-26 22:22:43

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Ostatni dzień jarmarku
Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Poprzedni Następny

Nekrologi