czwartek, 22 lutego 2018.
Strona główna > Gospodarka > Nowe połączenie promowe?

Nowe połączenie promowe?

Nowe połączenie promowe?
Data publikacji: 2017-10-26 17:34
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 1932 298388

Minęło 10 lat od pomysłu uruchomienia linii promowej pomiędzy Świnoujściem a litewskim portem w Kłajpedzie. W tym czasie odbyło się wiele polsko-litewskich spotkań, w których uczestniczyli przedsiębiorcy, władze portów, samorządowcy, dyplomaci. Podpisano porozumienia i listy intencyjne. Jednak trudno było znaleźć operatora, który zaangażowałby się w uruchomienie regularnej linii na tej trasie. Ostatnio pojawiła się szansa na realizację pomysłu, a pierwszy rejs odbędzie się prawdopodobnie w przyszłym roku.

– Jeżeli my podstawimy prom, damy dogodne warunki, ściągniemy ciężarówki z Polski, to możemy mieć wymierne korzyści – środowiskowe, finansowe – twierdzi Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Jego zdaniem, towary transportowane drogą lądową z zachodu Europy w kierunku Litwy, Łotwy czy Białorusi i odwrotnie mogą być na odcinku polskim przewożone drogą morską, czyli promem. Musi to jednak być uzasadnione ekonomicznie.

– Uważam, że to jest bardzo dobre rozwiązanie – dodaje D. Słaboszewski. – Oczywiście, ono jeszcze wymaga szczegółowej analizy. Wcześniej nie było opłacalne, ale dzisiaj może już jest. Zwróćmy uwagę na to, że przyrost masy towarowej obsługiwanej przez terminal promowy w Świnoujściu wynosi 10-12 proc. rocznie. Skupiliśmy się na południowej Szwecji, ale dywersyfikacja połączeń daje większą gwarancję rozwoju i bezpieczeństwa ekonomicznego. Gdyby jeden czy dwa promy wypadły z obiegu na liniach do Szwecji, to byłby problem. Mamy pomysł, aby otwierać więcej linii, które nas będą łączyły z portami wschodniej części Bałtyku.

Pod koniec sierpnia br. w Kłajpedzie odbyły się rozmowy zainteresowanych stron. Uczestniczyli w nich m.in.: prezes ZMPSiŚ, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Piotr Redmerski, a także konsul honorowy Litwy w Szczecinie Wiesław Wierzchoś. Stronę litewską reprezentowali Linas Sabaliauskas, zastępca dyrektora generalnego koncernu Achemos Grupe, będącego właścicielem terminalu promowego w Kłajpedzie oraz Jonas Nazarovas, dyrektor zarządzający DFDS Seaway AB Litwa (armatora promowego).

Właśnie DFDS Seaway AB przymierza się do uruchomienia takiej linii. Firma deklaruje, że mogłaby przewozić 60-120 ciężarówek z ładunkiem tygodniowo.

Polska delegacja mówiła w Kłajpedzie o planowanych inwestycjach, m.in. drogowych i portowych, w tym o rozbudowie terminalu promowego w Świnoujściu. Ma to się przełożyć na znaczny wzrost tranzytu towarów na linii północ – południe. W związku z tym armatorzy i operatorzy terminali promowych obydwu stron doszli do wniosku, że warto utworzyć polsko-litewskie połączenie morskie, oferując
większe możliwości przewozowe spedytorom i przewoźnikom.

Na niedawnej konferencji NaviRail w Szczecinie Marek Trojnar z ZMPSiŚ poinformował, że obecnie PŻB prowadzi analizy, które mają jednoznacznie określić opłacalność tej linii.

Prom pasażersko-towarowy ze Świnoujścia do Kłajpedy płynąłby kilkanaście godzin. Promocyjny rejs (w obie strony) prawdopodobnie odbędzie się w przyszłym roku. Wśród jednostek, które mogłyby tam kursować, brana jest pod uwagę m.in. „Baltivia”.

Tekst i fot.: Elżbieta KUBOWSKA

Komentarze

2-ga wresja
Lub z Karlskrony... do Klajpedy !!
2017-10-27 23:26:55
tadeo
Taczka pęknie jak się załaduje brzezickiego :)
2017-10-27 19:44:19
Janusz
Ile jeszcze PiS bedzie tolerowac nieudolne dzialania komisarza brzezickiego, ktory nie ma jakiegokolwiek planu na prowadzenie firmy? Slyszalem, ze pracownicy ladowi juz taczke szykuja dla niego.
2017-10-27 17:35:27
Przeanalizowac i to...
A moze i Polferries oplaci sie obslugiwac Linie z Ystad... do Klajpedy ??
2017-10-26 23:10:22

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
2
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jak żyło się w powojennym Szczecinie
Morsy na kąpielisku Głębokie
Dawny Szczecin
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy