środa, 13 grudnia 2017.
Strona główna > Gospodarka > Nie wrócą pod biało-czerwoną

Nie wrócą pod biało-czerwoną

Nie wrócą pod biało-czerwoną
Data publikacji: 2015-08-10 14:27
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:33
Wywietleń: 360 10126

Sejm przyjął rządową ustawę o pracy na morzu. Jej przepisy przenoszą do polskiego prawa konwencję MLC, która weszła w życie 20 sierpnia 2013 r. Wprowadza ona minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich. Nowa ustawa nie spełnia jednak oczekiwań załóg. Reprezentujące je związki zawodowe od lat domagają się zmian, które umożliwią powrót polskich jednostek pod biało-czerwoną banderę. Dziś większość pływa pod tzw. tanimi banderami.

Rząd przyjął projekt ustawy w czerwcu. Miesiąc później, na posiedzeniu komisji infrastruktury, wiceminister Dorota Pyć, odpowiedzialna za gospodarkę morską w resorcie infrastruktury i rozwoju, informowała, że dokument przewiduje także zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieni z jego płacenia będą marynarze pracujący na polskich statkach w żegludze międzynarodowej przez ponad 183 dni w roku podatkowym.

Szereg uwag do projektu, uniemożliwiających jego zaaprobowanie, zgłosił Henryk Piątkowski, wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy. Dotyczyły m.in. poziomu obsady załogowej, pośrednictwa pracy (niejasne zapisy), opodatkowania, emerytur i zabezpieczenia społecznego marynarzy.

– Liczyliśmy na rozwiązania, które są w UE, to znaczy stawka zerowa opodatkowania marynarzy, podział składki emerytalno-rentowej pomiędzy trzy strony: rząd, pracodawcę i pracobiorcę – mówił Paweł Kowalski, przewodniczący „Solidarności” w Polskiej Żegludze Morskiej. – W Unii armatorzy z tego korzystają. My, jako PŻM, musimy za to wszystko płacić. Same tylko połączenia lotnicze przy podmianie załóg statków kosztują nas rocznie 5 mln dolarów. W UE armatorzy odliczają sobie te koszty od podatku. Oczekiwaliśmy, że polscy armatorzy będą korzystać z takich samych udogodnień. Niestety, tego nie ma. Nam, jako armatorom, przyjęcie konwencji nic nie daje. Przy rozwiązaniach, jakie są w ustawie, niestety, nie mamy żadnej szansy, aby polska bandera mogła wrócić na polskie statki.

Mimo zastrzeżeń strony społecznej i prawicowej opozycji, posłowie koalicji rządzącej 5 bm. przegłosowali ustawę. ©℗ (ek)

Fot.: Elżbieta KUBOWSKA

Komentarze

NO I WSZYSTKO JASNE !
Głosujcie na "PO"
2015-08-11 05:41:07

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Międzynarodowa flota przy Wałach
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje