poniedziałek, 18 grudnia 2017.
Strona główna > Gospodarka > Masowiec Armia Krajowa zwodowany

Masowiec Armia Krajowa zwodowany

Masowiec Armia Krajowa zwodowany
Data publikacji: 2015-10-19 12:35
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:33
Wywietleń: 476 29632

W stoczni Yangfan (350 km na południe od Szanghaju) w poniedziałek rano odbyło się wodowanie nowego statku Polskiej Żeglugi Morskiej – m/s „Armia Krajowa”. To pierwsza jednostka z nowego programu inwestycyjnego PŻM na lata 2015-2020. Obejmuje on budowę 18 masowców o łącznej wartości ponad 400 mln dolarów.

– M/s „Armia Krajowa” to klasyczny masowiec, a więc statek do przewozu takich ładunków jak zboża, węgiel czy ruda żelaza – informuje Krzysztof Gogol, rzecznik PŻM. – Długość jednostki wynosi ok. 190 metrów, a nośność – 38 500 DWT. Statek ma podwójne poszycie oraz pięć ładowni typu „box” z szerokimi lukami ładunkowymi. Wyposażony jest w cztery dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do towarów sypkich.

Odbiór wyposażonej już „Armii Krajowej” ma się odbyć na początku przyszłego roku. Wówczas również odbędzie się chrzest masowca.

Łącznie stocznia Yangfan zbuduje dla PŻM 12 jednostek z tej serii i będą one przekazywane armatorowi w mniej więcej sześciotygodniowych odstępach.

– Statki te są rozwinięciem dobrze się sprawdzających we flocie PŻM jednostek typu „Kujawy” (38 000 DWT), ale będą bardziej ekonomiczne pod względem zużycia paliwa – wyjaśnia K. Gogol.

„Armia Krajowa” została zbudowana według projektu znanej fińskiej firmy Deltamarin. Technicy polskiego armatora nieco go zmodyfikowali, aby dostosować niektóre rozwiązania do oczekiwań służb eksploatacyjnych i technicznych PŻM. Nazwa statku jest nawiązaniem do serii tzw. duńskich panamaksów, wybudowanych dla PŻM na początku lat 90., a wycofanych z eksploatacji armatora w ostatnich latach. Kolejne z serii będą się nazywać: „Szare Szeregi”, „Legiony Polskie” i „Solidarność”. ©℗

(ek)

Fot. PŻM

 

Masowiec Armia Krajowa zwodowany

Komentarze

koval
Nie uwazam ze w polskim interesie jest utrzymywac zagraniczne statki nawet jezeli maja polskie imiona. Z dawnego PZM nalezy uratowac budynek w centrum miasta ktory omal juz splacony nadal jest rekach dewelopera.Złodziejska bande rozgonic ,paru osadzic zeby byli pod reką i złozyli wszystkie wyjasnienia. To co sie da uratowac przeniesc do Wladysławowa bo tam jest firma armatorska ktora utworzy na nowo polska flote .W tamtej firmie obowiazuje zasada nie kradniemy.
2017-09-30 06:40:41
do Wawrzek
Ty chyba zostałeś jednak w poprzedniej epoce - węgla, stali, hut, stoczniowców, itp. Popatrz do artykułu - 18 statków za 400 milionów dolarów. Poszukaj sobie w wiadomościach businesowych za ile Nokia sprzedała swój system map do nawigacji samochodowej niemieckim koncernom - 2,8 miliarda euro. To jest skromnie licząc 126 takich statków. Wirtualny system map... rozumiesz? tego nie weźmiesz w rękę a zapłacono za to równowartością 126 masowców! Ja osobiście jestem zdania, aby ciężki przemysł i związana z nim degradacja środowiska pozostawały jak najdalej od nas. Z polskim potencjałem intelektualnym możemy wytwarzać (i wytwarzamy!) dużo bardziej zaawansowane rzeczy.
2015-10-21 20:00:35
Wawrzek
Wystarczy kilku macherów u władzy a skonstruują taki system ekonomiczny, że nic nie będzie się opłacać- to mamy w Polsce. Twierdzenie więc, że opłaca się kupować u obcych jest dalszym ciągiem polityki rozkładu Państwa Polskiego.
2015-10-21 09:50:15
@Wawrzek
"...a tego, który zamawia w obcych stoczniach zamiast w polskich wychłostać batami na rynku przy pręgierzu..." A nie jest tak, że każdy może kupić gdzie mu bardziej odpowiada (np. kupuje taniej)? Każdy ma takie prawo... i Ty i ja i armator też. Czyżby nostalgia za gospodarką nakazowo-rozdzielczą?
2015-10-20 17:13:55
A czemu on nie ma takiej " gruchy " na dziobie ??
.
2015-10-20 12:15:25
Wawrzek
Tego skur....... , który zniszczył polskie Stocznie powinno się powiesić na relingach a tego, który zamawia w obcych stoczniach zamiast w polskich wychłostać batami na rynku przy pręgierzu (kto wie gdzie on się podziewa w Szczecinie) a tego, który wywiesza obce bandery na polskich Statkach to .... a szkoda gadać bo to podobno Rząd PO-PSL uniemozliwia.
2015-10-20 11:10:26
noł koment
Polskie stocznie przeszkadzały tylko i wyłącznie niemcom ,więc wciągneli nas do uni ,żeby zniszczyć nasze stocznie jak i cała polską gospodarke, poprzez sprzedajne ścierwa z PO PIS PSL
2015-10-20 11:01:24
darek
Panie gogol to wstyd posilkowac sie starym zdjeciem dunskiej armii krajowej do nowego artykulu o nowo zwodowanym statku a gdzie jest tzw. Gruszka Pozdrowienia
2015-10-20 03:39:44
Wyborcom w dniu 25-10-2015 roku..."PO-d rozwage" ! !
Gdyby nie PO-stkomunisci u Wladzy....( ! ) to taki Statek byl by zbudowany duzo taniej finansowo... jak i lepiej jakosciowo...w jednej z Polskich Stoczni ! W sprawie uruchomienia chocby 1-ej Polskiej Stoczni czy 2-3-ch Polskich Stoczni - jeszcze nie jest za pozno ! Reszta nalezy TYLKO do Wyborcow... jak i PRZYPILNOWANIA... w/w Wyborow ! !
2015-10-20 01:48:29
anonim
Teraz widać jak rzad wspiera rodzimą gospodarke.Statki dla polskiego armatora buduje się w Chinach.Brawo.
2015-10-19 16:14:07
tak ,wspomnienia
Szkoda ze nie na Vulkanie ale tam juz chyba niemozliwe
2015-10-19 15:38:53
Głodny pies
Co on taki powgniatany? Wygląda jak by pływał już ze 20 lat i poobijał się o wszystkie nabrzeża świata. Głodny pies?
2015-10-19 15:09:28
Minister
No ale jak to zboże po węglu?
2015-10-19 14:00:13
z.k.
Taki statek można zbudować w Szczecinie i pewnie taniej!
2015-10-19 13:47:22
@
"400 mln dolarów." KU.......... ! i jakiemu idiocie w tym kraju przeszkadzały polskie stocznie.
2015-10-19 12:16:26
Wspomnienie
Pływałem na statku o tej nazwie. Tamten był sporo większy ,zbudowany w europejskiej stoczni Burmeister & Wain. Po opuszczeniu stoczni na rufie była nazwa portu macierzystego "Szczecin" , a nad nią biało-czerwona bandera. (Póżniej niestety został przeflagowany :)) )
2015-10-19 12:04:46

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Ostatni dzień jarmarku
Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Poprzedni Następny

Nekrologi