piątek, 15 grudnia 2017.
Strona główna > Gospodarka > Łatwiej do 12,5 metra

Łatwiej do 12,5 metra

Łatwiej do 12,5 metra
Data publikacji: 2017-02-24 22:30
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 335 217974

Rząd na ostatnim posiedzeniu przyjął projekt „Ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Ma ona usprawnić przygotowania i samo wykonanie przedsięwzięcia, którego celem jest poprawa dostępu do portu w Szczecinie. Inwestycja, o wartości ok. 1,4 mld zł, powinna być zakończona do 2022 roku.

Przypomnijmy, że środowisko morskie Szczecina od wielu lat zabiega o pogłębienie toru do 12,5 m. Umożliwi to dostęp do portu większym statkom wypełnionym towarami. Dziś duże jednostki wpływają i wypływają niedoładowane, bo mają za płytko.

Minister rozwoju i finansów decyzją z początku stycznia br. zapewnił fundusze na to strategiczne dla gospodarki i bezpieczeństwa żeglugi przedsięwzięcie. Będzie realizowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość inwestycji sięga blisko 1 mld 385 mln zł, przy czym 85 proc. kosztów pokryją środki unijne, a 15 proc. – budżet państwa.

Projekt ustawy, przyjęty ostatnio przez Radę Ministrów, został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Początkowo był procedowany wspólnie z projektem dotyczącym przekopu Mierzei Wiślanej. Jednak uwagi przekazane podczas uzgodnień międzyresortowych i konsultacji, w tym opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych, sprawiły, że przepisami o modernizacji toru wodnego zajęto się w trybie odrębnym.

Według projektodawców, regulacje ustawowe usprawnią prowadzenie prac, skracając je o około pół roku. Uproszczono przede wszystkim procedurę środowiskową. Ponadto zaproponowano rozwiązania ułatwiające zajęcie gruntów pod inwestycję. Chodzi m.in. o tereny, na których obecnie są ogrody działkowe. Likwidacji ulegnie Rodzinny Ogród Działkowy „Ostrówek” na Ostrowie Grabowskim, na gruntach będących w wieczystym użytkowaniu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Poza tym łatwiej będzie przejąć obszary zarządzane przez Lasy Państwowe.

– Praktycznym wymiarem tej ustawy jest przede wszystkim uproszczenie pewnych procedur, na przykład w przypadku, gdyby przedłużyły się prace nad zmianą planu zagospodarowania przestrzennego Szczecina (w części, która dotyczy obszarów przylegających do toru wodnego), wówczas będziemy mogli uzyskać decyzję środowiskową bez oczekiwania na zmianę planu – wyjaśnia Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jest inwestorem. – Oczywiście, inwestycja będzie musiała być zgodna z tym planem, ale weryfikacja zostanie dokonana na późniejszym etapie – uzyskiwania pozwolenia na budowę, a nie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Ustawa uprości także sprawy związane z przejęciem w zarząd od Lasów Państwowych niezbędnych gruntów. Są to niewielkie tereny, wzdłuż wyspy Dębina i półwyspu Radolin, a procedura przejęcia w zarząd jest dość skomplikowana.

Dodajmy, że inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Pierwsze dwa objęły prace wykonane w Świnoujściu: budowę falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych kanałów Piastowskiego i Mielińskiego.

Elżbieta KUBOWSKA

Komentarze

TOR WODNY
...jak PO chciała 12,5 m - to PISdowaci darli jape ze to za mało - a teraz jest ok ???/
2017-02-26 08:51:10
Ratio
Kto wplynie do tego miniport?kto ma jeszcze ministateczki?
2017-02-25 17:23:31
Bartek
12,5m to za malo 15m to minimum na dzis...
2017-02-25 13:54:18
obserwator
To wielki sukces.PIS jest wielki.Tusk niedlugo wroci do Polski i biada mu!
2017-02-25 13:45:46
zak
Pamiętam jak "Prezydent Europy od siedmiu boleści" zablokował pogłębienie toru wodnego do Szczecina twierdząc ,że to wyrzucone pieniądze. Popierali go "nasi" działacze z PO. A tu PiS taki niedobry realizuje to co PO blokowała. "Prezydentowi" szczenna opada a "obrońcy demokracji już szykują kolejny protest i marsz przeciwko pogłębianiu. Bo to pewnie jest niezgodne z konstytucją.
2017-02-25 12:01:30
Szn
W końcu cos dla Szczecina!
2017-02-25 10:03:15

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Hannę Orską