sobota, 16 grudnia 2017.
Strona główna > Gospodarka > Kaszubski głębszy, Notecki zniknie

Kaszubski głębszy, Notecki zniknie

Kaszubski głębszy, Notecki zniknie
Data publikacji: 2015-07-29 18:17
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:33
Wywietleń: 1558 6332

W rejonie przeładunków masowych szczecińskiego portu planowana jest przebudowa nabrzeży. Będą dostosowane do zmodernizowanego w przyszłości toru wodnego. Przy nabrzeżach w Basenie Kaszubskim głębokość techniczna wyniesie 12,5 m. Urobek trafi do pobliskiego Basenu Noteckiego. Zbudowany 90 lat temu, dziś jest mało przydatny, a po zasypaniu powstanie dodatkowa powierzchnia do składowania towarów.

W zespole portowym Szczecin-Świnoujście systematycznie rosną przeładunki takich towarów jak węgiel, koks, śruta sojowa, nawozy, koncentrat miedzi czy kwas siarkowy. Do nabrzeży Basenu Kaszubskiego w Szczecinie zawijają coraz większe jednostki. Według prognoz, do 2027 roku należy się spodziewać znacznego zapotrzebowania na obsługę węgla w imporcie oraz innych towarów masowych, zwłaszcza kruszyw, nawozów i surowców do ich produkcji.

Dlatego Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zdecydował, że zostanie poprawiony dostęp do nabrzeży Katowickiego, Chorzowskiego i Bytomskiego. Spółka ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego wraz z zalądowieniem Basenu Noteckiego”.

– Chodzi o określenie lokalizacji, możliwości wariantowych inwestycji, będących podstawą dla wykonania raportów środowiskowych, dokumentacji technicznej i studium wykonalności – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Elementem dopełniającym projekt jest zalądowienie Basenu Noteckiego urobkiem z robót pogłębiarskich w rejonie Basenu Kaszubskiego, po uprzednim zabiciu ścianki szczelnej wzdłuż nabrzeży Dolnośląskiego, Górnośląskiego i ewentualnie Opolskiego. W wyniku tych prac powstanie jednolity obszar o powierzchni prawie 1,8 ha, z przeznaczeniem na zaplecze składowe nabrzeża Górnośląskiego.

W przetargu wpłynęły trzy oferty, które teraz są badane. Najniższą cenę (315 tys. zł netto) zaproponowała spółka Grontmij Polska.

Firmy przeładunkowe działające w rejonie Basenu Kaszubskiego, w tym największa spółka Bulk Cargo Port Szczecin, od dawna sygnalizują potrzebę pogłębienia toru wodnego i dostosowania do tego nabrzeży. Szukają też dodatkowych powierzchni składowych. Są klienci, jest towar, ale infrastruktura nie pozwala na wykorzystanie tych możliwości. Obecnie duże statki, jeśli nawet otrzymają zgodę na wpłynięcie w ten rejon portu, wchodzą niedoładowane.©℗

Tekst i fot. (ek)

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Hannę Orską