środa, 21 lutego 2018.
Strona główna > Gospodarka > Flota w dół, przeładunki w górę

Flota w dół, przeładunki w górę

Flota w dół, przeładunki w górę
Data publikacji: 2016-05-28 17:25
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:33
Wywietleń: 298 135644

Nieznaczny spadek liczby statków w polskiej flocie i wzrost przeładunków w portach to niektóre z danych dotyczących gospodarki morskiej w 2015 roku. Podsumowania dokonał Główny Urząd Statystyczny.

W skład morskiej floty transportowej polskich armatorów i operatorów na koniec 2015 r. wchodziły 102 statki (będące polską własnością lub współwłasnością). Miały łączną nośność blisko 2515 tys. ton. W porównaniu z rokiem poprzednim przybyło pięć statków, a ubyło siedem. Pod polską banderą na koniec 2015 r. pływało 25 jednostek o łącznej nośności ponad 40 tys. ton. Średni wiek statku wyniósł 16,9 lat.

Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przewieźli w zeszłym roku 6963 tys. ton ładunków (wzrost o 2,7 proc. w porównaniu do 2014 r.). Dominowały towary drobnicowe, w tym jednostki toczne (65,1 proc.).

Dobre wieści napłynęły z portów morskich. Obroty ładunkowe w 2015 r. wyniosły w nich łącznie 69,7 mln ton, co oznacza wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Ponad 45 proc. stanowiły obroty w porcie Gdańsk, 22,3 proc. – w Gdyni, ok. 17 proc. – w Świnoujściu, prawie 12 proc. – w Szczecinie, 2,5 proc. – w Policach.

Według danych GUS-u, wzrost obrotów odnotowano w portach: Stepnica – 4-krotny, Darłowo – prawie 3-krotny, Gdańsk – o 10,3 proc., Szczecin – o 1,6 proc. Natomiast spadek obrotów ładunkowych wystąpił w Ustce – o 87 proc., Elblągu – o 42,5 proc., Kołobrzegu – o 23,4 proc., Gdyni – o 8,5 proc., Świnoujściu – o 5,6 proc. i Policach – o 1,5 proc.

Najwięcej przeładowano towarów z grup: masowe suche – 37,1 proc. (w tym węgiel i koks – 11,7 proc.), masowe ciekłe – 27,1 proc. (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 24 proc.) oraz ładunki w kontenerach dużych – 19,5 proc. W porównaniu z 2014 rokiem wzrost obrotów objął następujące grupy ładunkowe: masowe ciekłe – o 18 proc., toczne samobieżne – o 11,3 proc., pozostałe ładunki drobnicowe – o 2,4 proc. Spadek nastąpił w obrotach kontenerów dużych – o 12 proc., tocznych niesamobieżnych – o 4 proc. oraz w ładunkach masowych suchych – o 2,9 proc.

Ponadto GUS zanotował, że w roku 2015 mniejsze niż w roku poprzednim były obroty ładunków tranzytowych. Wzrósł za to ruch pasażerów w portach morskich.

W minionym roku wyprodukowano zaledwie cztery jednostki pływające: kontenerowiec, prom i dwa inne statki nietowarowe. (ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

Komentarze

do: Flota w dół
A przede wszystkim, trzeba czuć dany temat całym sercem i żyć nim.
2016-05-30 09:30:57
Flota w dół
Ciekawe dane , tylko kogo one dotyczą ? PŻM-u - tak , reszty armatorów - nie . Ile liczy flota Polskich armatorów ? takich danych GUS na pewno nie ma . Tym bardziej GUS nie ma pojęcia o ilości ton przewiezionych ładunków. Ile ,,jednostek pływających'' zbudowano ? na pewno więcej niż 4 . Dlaczego GUS o tym nie wie ? bo nie i tyle . By napisać dobry artykuł o Polskiej flocie i portach, trzeba trochę się nachodzić i natrudzić .
2016-05-28 17:55:27

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-1
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jak żyło się w powojennym Szczecinie
Morsy na kąpielisku Głębokie
Dawny Szczecin
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy