wtorek, 26 września 2017.
Strona główna > Gospodarka > Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy)

Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy)

Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy)
Data publikacji: 2015-10-10 16:56
Ostatnia aktualizacja: 2015-10-10 18:39
Wywietleń: 448 27427

Zakończono ważną dla bezpieczeństwa ruchu statków inwestycję szczecińskiego Urzędu Morskiego. Na torach podejściowych do portów w Świnoujściu i Szczecinie wymieniono znaki nawigacyjne. Ponadto rozbudowano system monitorowania, kontroli i synchronizacji świateł nawigacyjnych. To najnowocześniejsze na świecie rozwiązanie.

- Był to bardzo złożony technicznie projekt - mówił Andrzej Borowiec, dyrektor szczecińskiego Urzędu Morskiego, na konferencji podsumowującej inwestycję, która się odbyła w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu. - Dziękuję przede wszystkim wykonawcy, ale też pracownikom Urzędu Morskiego. To kolejny, duży projekt, który udało się zakończyć w terminie i nie przekraczając budżetu.

Zadanie kosztowało 35 mln zł. Było współfinansowane ze środków unijnych (z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

- Wpisuje się ono w działalność całej administracji morskiej - dodał Zenon Kozłowski, wicedyrektor UM ds. oznakowania nawigacyjnego. - My stwarzamy warunki, poprawiamy bezpieczeństwo, pogłębiamy tory wodne, a operatorom portowym pozostaje odpowiednie wykorzystanie tych warunków.

Częścią inwestycji było dostarczenie nowych pław: 24 morskich, 48 torowych i 25 zimowych. Zajęła się tym gdańska firma Pronaw, generalny wykonawca. 

- Największe pławy, morskie, mają 12 m wysokości i 3 m średnicy - mówił Marek Tomaszewski ze spółki Pronaw. 

Modernizację przeszły też stałe znaki (stawy).

- Nasze prace najmniej widać na wodzie - zauważył Jacek Pietraszkiewicz, prezes firmy NavSim z Bolesławca, wchodzącej w skład konsorcjum wykonawczego. - Miały za zadanie tchnąć życie w to, co dostarczyła spółka Pronaw, oraz by wszystko działało sprawnie, bezawaryjnie, utrzymując bezpieczeństwo na wodzie.

NavSim zbudowała morską stację referencyjną RTK, jedyną w Europie tak zaawansowaną technologicznie. Jej część widać na dachu świnoujskiej BON, resztę kryją serwerownie. Urządzenie pobiera dane z systemów satelitarnych, dzięki którym znana jest dokładna pozycja statku. W system zbierania informacji włączone są wszystkie znaki nawigacyjne oraz statki Urzędu Morskiego.

Mirosław Drozd ze spółki Szczecin-Pilot zwrócił uwagę, że po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m do Szczecina będą wpływać większe statki. To wymaga poprawy bezpieczeństwa żeglugi, a taki cel mają nowe rozwiązania.

Podczas konferencji na jednostce "Planeta" odbył się pokaz stawiania na wodzie pławy zimowej. ©

Tekst i fot. (ek)

 

Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy) Bezpieczna nawigacja (Galeria, filmy)

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Filmy

Elektryczny autobus w zajezdni
Wielkie latawce na niebie
Korki na Sczanieckiej
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje