poniedziałek, 11 grudnia 2017.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Metropolitalny > Rower dla turystów i mieszkańców

Rower dla turystów i mieszkańców

Rower dla turystów i mieszkańców
Data publikacji: 2016-04-27 11:21
Wywietleń: 147 131164

Dwutygodniowy urlop tylko z rowerem w województwie zachodniopomorskim i Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym? Już dziś nie brakuje amatorów tego typu aktywności, a za parę lat ten region ma mieć spójną sieć szlaków prowadzących do najciekawszych zakątków województwa. 

Na internetowych forach i portalach dla rowerzystów są dziesiątki propozycji tras po Pomorzu Zachodnim. W niektórych z nich, jak w tym dotyczącym objazdu Zalewu Szczecińskiego po polskiej stronie tego akwenu, znajdziemy uwagi typu: „Ze względu na trudne odcinki - m.in. ruchliwymi szosami i pagórkami, polecamy go raczej twardszym rowerzystom”. Dłuższa wycieczka albo urlop na bicyklu jest czymś tylko dla wybranych? Absolutnie nie, każdy kto chce i czuje się na siłach może wybrać taką formę aktywności i wypoczynku. Coraz więcej ludzi na to się decyduje i wybiera okolice Szczecina. W ciągu najbliższych lat nasze region ma być obszarem, w którym turystyka rowerowa ma być jednym z flagowych produktów.

- Województwo zachodniopomorskie dysponuje największą liczbą szlaków rowerowych w kraju, jednak istniejąca sieć nie jest w wystarczającym stopniu połączona. Budowa szkieletu głównych tras zarówno na krótkie, jak i dłuższe wycieczki ma rozwiązać ten problem. Spójna sieć wojewódzkich tras rowerowych stanie się w przyszłości markowym produktem regionu spełniającym wymagania wszystkich turystów - od rodzin z dziećmi, po osoby starsze - mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa.

Aby to osiągnąć, przez ostatnich kilkanaście miesięcy Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej w Urzędzie Marszałkowskim inwentaryzowało istniejące lub potencjalne trasy. Wśród tych drugich wytypowano drogi leśne, dawne linie kolejowe i wały przeciwpowodziowe, na których szlaki można wytyczyć. Łącznie ma powstać blisko tysiąc kilometrów szlaków.

Czas na pierwsze realizacje. Jedną z inwestycji ma być trasa o długości około 15 km po dawnej linii kolejowej w powiecie stargardzkim oraz połączenie Szczecina przez Płonię ze Stargardem. Kolejną będzie wykonanie 40 km ścieżki z mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju.

- Te chcemy zrealizować w pierwszej kolejności. Nabór wniosków został już ogłoszony - wyjaśnia Wanda Nowotarska, wojewódzka oficer rowerowa. Konkurs na ścieżki biegnące przez tereny cenne przyrodniczo będzie rozstrzygnięty w ciągu około trzech miesięcy. Jeśli środki zostaną przyznane, urząd marszałkowski planuje za 10 mln euro stworzyć około 70 km tras. Pierwsze prace budowlane mogą ruszyć w przyszłym roku.

W kwietniu w Szczecinie porozumienie w sprawie tworzenia sieci podpisało kilkudziesięciu samorządowców z gmin i powiatów, przez które będą wiodły dwie z czterech głównych tras. Dotyczyły one trasy „Pojeziernej” oraz „Tywa- Myśla-Odra-Zalew”. - Te szlaki umożliwią wyjazd ze Szczecina i dojechanie nad morze, albo na południe, gdzie w Kostrzynie będzie istniało połączenie ze szlakami po stronie niemieckiej - dodaje Wanda Nowotarska.

Wygląda na to, że samorządowcy rozumieją i popierają tę inicjatywę. - Turystyka rowerowa w naszym regionie się rozwija. Jest produktem, który w tej chwili jest mocno na czasie. Myslibórz ma przygotowany program budowy ścieżek obejmujący cały teren gminy. Idziemy w tym kierunku, m.in. dlatego, że są na ten cel pieniądze zewnętrze związane z działaniami na rzecz niskiej emisji spalin - twierdzi Piotr Sobolewski, burmistrz Myśliborza. Zauważa też inną korzyść płynącą z budowy szlaków i dróg dla jednośladów. 

- Takie małe miasteczka, jak Myślibórz, Chojna, Barlinek czy inne podobne lokalizacje, są miejscami, których nie da się rozciągnąć. Miejsc parkingowych jest tyle ile jest, a samochodów przybywa. Więc jest to również jakiś element polityki społecznej, żeby zachęcić mieszkańców, aby przesiedli się na rower - dodaje P. Sobolewski.

W proces tworzenia dróg i szlaków zaangażowały się też gminy Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. SOM przygotował koncepcję zintegrowanego systemu tras rowerowych, które mają przebiegać przez jego dwanaście jednostek terytorialnych. Są to: Dobra, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Kołbaskowo, Police, Stargard, Stepnica, Szczecin, Stare Czarnowo, Świnoujście, Nowe Warpno. Powstała też interaktywna mapa prezentująca istniejące i planowane rozwiązania. ©℗

Szymon WASILEWSKI

 

Na zdjęciu: W Szczecinie nie brakuje miłośników turystyki rowerowej.

Fot. Dariusz GORAJSKI

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Międzynarodowa flota przy Wałach
Poprzedni Następny

Nekrologi

Teresa Syrek

kondolencje